JonnyBoy Svart 16.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2021 RXT skrev On 14.2.2021 at 23.16: Motoren har også fått seg en runde. Nå er ny turbo og eksosbend på plass. Hei RXT. Imponerende arbeid Er det en Yanmar 4LH motor du har? Har du laget eksosbendet selv, eller er det å få kjøpt noen sted? Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
PSV Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 (redigert) Ja, den er alternativt indrettet, med dobbelt førersæde, og ingen passagerplads, ved kabyssen. Her er et par billeder af det. De er lidt mørke, men man kan få et indtryk Som I kan se, trænger træværket virkelig til at blive slebet og få en gang olie. Det bliver mit projekt inden båden skal i vandet. Redigert 17.Februar.2021 av PSV (see edit history) Link to post
RXT Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 @JonnyBoy, eksosbendet er til en 4LH-HTE (94) ja. Fikk denne laget på mal etter den gamle hos en lokalt mekanisk verksted som produserer komponenter til oljebransjen. Hovedgrunnen var at TurboService anbefalte eksobend i rustfritt, for det kunne ta ned risikoen for nytt turbohavari. Men det viste seg jo at det også var sprekk i den gamle. Så forventer et noe lettere båtliv på den fronten nå. Link to post
RXT Svart 17.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2021 Takk for bilder @PSV! Synd jeg ikke tenkte på denne løsningen tidligere... da hadde jeg nok bygget det slik.. da hadde det blitt mye bedre arbeidshøyde på BB Pentry. Link to post
RXT Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Hei Er vel ikke tilfeldigvis noen av dere som har fargekoden på skroget til Ramin`en? Har noen GelCoat skader som må fikses... Link to post
Freddanfred Svart 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2021 Hei, er det noen her som har monter hekkthruster på en Ramin 30? Ser at det kan bære litt utfordrende pga utformingen rundt propellen. Link to post
Torsen67 Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Hei. Er det noen av dere som fortsatt sitter på disse båtene her inne? Dette er en båt som ligner mye på min Madter 770 TC, bare at Raminen er noe lengre og 10 eller 15 cm bredere. (Masteren er 270 bred) Jeg mangler det lille ekstra i størrelse og fart, så denne frister. Eneste minuset er at dass-rommet i Masteren er litt bredere faktisk. Link to post
Torsen67 Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Er det så at Ramin 30 har lengere skrog enn Skagerak 900? Eller er det bare bateplattformen som er lengre? Link to post
PSV Svart 27.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2021 @Torsen67 Jeg lå ved siden af en Ramin 30 i sommer, med min Skagerrak 900. Skrogene er nøjagtigt ens, det er bare badeplatformen som er længre på Ramin’en. Min Skagerrak 900 sætter sig med agterenden når jeg sejler marchfart, som er ca. 15-17 knob. Jeg har ikke trimflaps, er der nogen af jer andre der har erfaringer med trimflaps ? Eventuelt med Smart tabs, som ikke kræver strøm. Eller måske det var en mulighed at montere en aluminiumsprofil som en slags passiv trimflap ? Link to post
Hekkbølgen Svart 30.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2021 (redigert) @PSVjeg hadde heller ikke trimflaps da jeg kjøpte min 2005 modell Ramin 30 i 2014. Fikk ettermontert Lenco 12x18 tommer mener jeg. Dette resulterte i at jeg fikk mer hastighet spesielt fra 10-20 knop ved kun å bruke trimflapsene. I tillegg ble det mye bedre gange i motsjø ved å bruke trimplanene og senke baugen. Jeg opplever båten som litt sensitiv på skjev fordeling av vekt med litt fart. Da der det fint å kunne rette den opp med trimflapsene. @RXT Du har lagt ned en sollid innsats ser jeg. Ble veldig fint dette. Traff på han forrige eieren av båten din en sommer for 2 år siden. Trivelig fyr. Han sa de trivdes best i 7-8 knop og det resulterte vel i at turboen og satte seg. Redigert 30.Desember.2021 av Hekkbølgen (see edit history) Link to post
Freddanfred Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 Så hvis noen her fremdeles er på utkikk https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=312986507 Link to post
Torsen67 Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Freddanfred skrev On 3.8.2023 at 13.25: Så hvis noen her fremdeles er på utkikk https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=312986507 Bare litt nysgjerrig på prisleie. Fikk du det du spurte om? Jeg har gått over til Windy med drev, og kjenner jeg faktisk savner båt med aksel før jeg i det hele tatt har brukt den nye Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn