Hekkbølgen Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Da kom endelig skuta på sjøen etter 3 mnd landligge. Skulle sandblåse bunnen og få nye lag med primer og bunnstoff så jeg vae ute i god tid, trodde jeg. Leverte båten 17. mars. Ble ferdig idag 13. juni.. Hadde litt flaks i uflaksen. Etter sandblåsingen bel det oppdaget to bolter som var korrodert bort. De hang bare i zika`n.. Dette var selvfølgelig de bakerste boltene som er gjennomgående. For å komme til disse fra innsiden måtte propellakselen og hylserøret ut. Da ble det oppdaget alvorlig tæring på utvendig stevnlager og hylserør. Og marineverksteder på våren har ikke akkurat flust med ledig tid. Så da ble det ekstra landligge i påvente av ledig time. Gamle cutlesslageret. Rimelig slitt... Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 Nytt hylserør og oljesmurt pakkboks. Skiftet fra gammel fettkopp. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Her har det skjedd mye jeg ikke har fått med meg Hekkbølgen! Tok en blåsing under her og, ser du skriver bare to strøk primer. Jeg leste at en burde minst ha 3strøk epoxy primer, jeg la på 4 strøk med grå-hvit farge om hverandre. Avsluttet med ett strøk selvpolerende. Kjipt med koroderingen! Var det de to boltene til stevnslageret som var tæret? Sjekket du gjennomføringene i samme slengen? Mine så bra ut. Stas med "ny" propell, fikk du de siste 250rpm og 30knop..? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Hekkbølgen Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Her har det skjedd mye jeg ikke har fått med meg Hekkbølgen! Tok en blåsing under her og, ser du skriver bare to strøk primer. Jeg leste at en burde minst ha 3strøk epoxy primer, jeg la på 4 strøk med grå-hvit farge om hverandre. Avsluttet med ett strøk selvpolerende. Kjipt med koroderingen! Var det de to boltene til stevnslageret som var tæret? Sjekket du gjennomføringene i samme slengen? Mine så bra ut. Stas med "ny" propell, fikk du de siste 250rpm og 30knop..? Det var de to bakerste boltene som fester flyndra rett under utvendig stevnlageret som hang i zikaen. De er gjennomgående og kommer ut i kjølen under propellhylserøret. For å komme til de måtte man ut med hele sulamitten og da ble det oppdaget tæring på stevnlager og hylserør også. Det ble tre strøk primer ja, skrev feil, og et med bunnstoff. Merkelige var at jeg ikke fikk de siste 250 omdr hverken av nybalansert propell eller sandblåsing. Men marsjfarten gikk opp. Hadde litt over 25 knop på 3200 omdr. Mot 23.5 før. Maxet på 29.2 knop og ca 3550-3600 omdr (max skal være 3800, Yanmar 6LPA-STP)Snakket med Sleipner og vurderer å kjøpe en skew back S20x23, altså gå ned 2 tommer på stigningen. Snakket med Vollen Slipp, som er Yanmar merkeverksted, og de mente at mine 200-250 omdr for lite ikke skader motoren. Ang gjennomføringene mente verksmesteren at de så greie heldigvis. Hva slags dimensjon har du på propellen din blue moon? Redigert 14.Juni.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Jeg vet ikke dim. på propellen, men det er en skewback propell og ligner veldig på din. Jeg har 4.7knop på tomgang (750rpm) 222Hk. Og kunne sikkert også hatt gått av å gå ned en dim på propellen, toppfart er ikke så viktig for meg. Selvom det er litt gøy at halvplanern gjør 27knop på maks. Hva koster en ny propell tro? Vurderer også service på min hos winrace. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Hekkbølgen Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 På sidene til Sleipner koster de ca 16-17000 kommet an på dim. Winrace tok ca 2000 for balansering, sveising av gammel skade og polering. Jeg har ca 4.5 knop på tomgang 700 omdr) Får du maks turtall med din propell er vel alt greit. Er det 3300 på din maskin? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) Var og testet litt fart på div turtall idag, en mann i båten med full diesel og vanntanker ca 500 liter tilsammen, og slik ble det: 700 omdr (tomgang). 4.6 knop 1000 omdr 5.8 knop 1250 omdr. 6.7 knop 1500 omdr. 7.7 knop 1750 omdr. 9.0 knop 2000 omdr.11.2 knop 2250 omdr 14.1 knop 2500 omdr 17.1 knop 2750 omdr 20.0 knop 3000 omdr 22.5 knop 3250 omdr 25.0 knop 3550 omdr 28.4 knop Skal som nevnt ha 3800 på min yanmar 6LPA-STP 290 hk. Tror jeg skal gå ned 2 tommer på stigningen på propellen. Har en Skew back S8 20'x25' idag, så får vi se hva det blir med 20x23. Noen som har forslag? Redigert 15.Juni.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg har S8 skewback 20x22 på min. Gjør 26 knop på 3750 omdr. Blir vel ca samme på våre, Hekkbølgen. Jeg går i 3,5 på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg har S8 skewback 20x22 på min. Gjør 26 knop på 3750 omdr. Blir vel ca samme på våre, Hekkbølgen. Jeg går i 3,5 på tomgang. Takk for tipset Worry. Snakket med Sleipner og de mente jeg burde gå for 20x23. Båten din er vel litt tyngere og lengere. Tipper skroget på Raminen er 28 fot og den veier 3100 kg tom visstnok. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) Ja, 5,5 tom her, høres fornuftig ut med 20x23 ! Hvordan olje bruker du på nye pakkboksen ? 10-30 eller 10-40 ? Redigert 15.Juni.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Ja, 5,5 tom her, høres fornuftig ut med 20x23 ! Hvordan olje bruker du på nye pakkboksen ? 10-30 eller 10-40 ? Fikk beskjed av fagfolka å bruke 10-40. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Ok, bruker 10-40, men den har begynt å lekke litt, så skal stramme slangeklemmene en halv omdr i morgen, så håper jeg den blir tett. Min er fra 2010, så er vel naturlig med en etterstramming. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 (redigert) Byttet fjernkontrollen til ankervinsjen. Den gamle virka kun på inn og ikke ut. Fikk montert en ny som også tok baugpropellen. Kontrollenheten til fjernkontrollen ligger i skottet under rattet sammen defrosteren. Baugpropellen ble koblet til ved å kutte ledningen mellom baugpropellen og bryteren på gassen og skjøte seg på der. Redigert 24.Oktober.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RXT Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Hei Ramin eiere! Vet dere om det fortsatt er mulig å få kjøpt originaldeler til Ramin 30 (Skagerak 900) ? Tenker på f.eks luka i baugen, eller f.eks div orginalt interiør. Bakplata til instrumentpanelet, plexiglasset forran nedgangen til lugaren osv osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Freddanfred Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Hei, er det noen av som har bilder av pentryløsning på nyere Ramin 30? Jeg har en 2004 modell, og skulle ønske meg en litt mer praktisk løsning med mulighet for gass stekeovn. Har hørt nyere modeller har en litt annen løsning, men finner ikke noen bilder på nett. Vil gjerne beholde to stoler i kjøreretningen. Sitér dette innlegget Link to post
RXT Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Sitér dette innlegget Link to post
RXT Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Dette er det eneste jeg har funnet... Alternativet er vel da å skjære ut front og fjerne skapdør Høyre. Sette komfyr der.. Jeg har også tenkt samme tanke, men har ikke funnet noe god inspirasjon.. Hele Pentry delen under stolen blir veldig lav, nettopp på grunn av stolen.. Sitér dette innlegget Link to post
RXT Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Sånn så det ut i min Ramin, forrige eier fikk hele seksjonen bygget om av et lokalt snekkerverksted. Koketoppen under stol i mer riktig arbeidshøyde og med muligheten for å legge passasjerstol flatt. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
RXT Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Det så jo veldig ryddig ut! Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 RXT skrev On 13.7.2020 at 15.57: Hei Ramin eiere! Vet dere om det fortsatt er mulig å få kjøpt originaldeler til Ramin 30 (Skagerak 900) ? Tenker på f.eks luka i baugen, eller f.eks div orginalt interiør. Bakplata til instrumentpanelet, plexiglasset forran nedgangen til lugaren osv osv.. Kjøpte fenderlist til min 30 Touring i fjor av han som bygde Ramin, Dan Roger Aanonsen. Tror han har noe rest liggende. Sender deg pm med tlfnr hans. Snakket med han i sommer da han hjalp meg med en lekkasje i båten. Veldig behjelpelig fyr. Tror de kjøpte nn div deler fra stadard produsenter. Han kan sikkert tipse deg om hvem som leverte til de i sin tid, hvis han ikkeselv har det. Har forøvrig passert 1200 motortimer og 9600 nauitiske mil siden jeg kjøpte den i 2014. Bra båt. Sitér dette innlegget Link to post
RXT Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Tusen takk! da skal jeg prøve meg på å kontakte han. Er i gang med en forholdsvis omfattende renovering av den jeg kjøpte for noen uker siden. Satser på at et realt løft i løpet av vinteren. Både motor, elektrisk og interiør står på blokka. Så ser frem i mot mai 2021😁 Sitér dette innlegget Link to post
RXT Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 (redigert) Hei Tenkte jeg kanskje skulle blåse litt liv i denne tråden igjen.. Som vi pratet om i juli, så ble jeg eier av en Ramin 30 1994 modell. Likte båten, spesielt "bakenden" på den, men det var litt å ta tak i... Fikk båten hjem og startet umiddelbart. Hovedsaken var elektriske og defekt turbo.. men.. når man først setter igang.. så drar det med seg.. Legger ut litt bilder av arbeidet så langt... (Fra overfarten fra "skyggesiden" til "Solsiden";) ) Elektrisk Her var det bare å rive ut alt sammen, og legge opp helt nytt helt fra motor. Nye batterier, ny basis infrastruktur.. hele hopprennet.. Pluss ny plotter (Raymarine Axiom 9RV) og VHF med tilhørende Seatalk NG nettverk. I tillegg flytting av en del komponenter til et litt mer egnet sted. Ser at jeg ikke har noe bilder av batteriinstallasjonene... Måtte ha et "koblingskap" til. Fant plass SB siden. Der ser man også noen av komponentene til Simarine Pico Ble også en oppgradering av stikka og elektronikken til baugpropellen for å få koblet den sammen med fjernkontrollen til dreggvinsjen Motoren har også fått seg en runde. Nå er ny turbo og eksosbend på plass. Fant også en knekt dreningsplugg i bunn på varmeveksleren. Ikke lett å få no frosveske på den motoren.. Godt den hang på til jeg fikk den på land... Så var det interiør, kosmetikk og ny førerposisjon. Både fordi det var stygt, og hull over alt etter rare plasseringer av brytere osv. Noe treverk har jeg forsøkt å pusse opp. Annet har blitt byttet helt. Var ikke til å redde. Alt av stoler og puter er levert for omtrekk. Grå Nerox Dette er status pr Februar.. Godt det er noen måneder igjen til sesongstart. Snart ferdig lakkerte moduler til SB Pentry. Nytt. Da skal den monteres. Så bygge ny BB Pentry og veggpaneler. Lakke gulv. Resten får bli i brygga eller neste vinter:) Ny status kommer i midten av mai. Redigert 14.Februar.2021 av RXT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PSV Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 (redigert) Hej, Godt at høre der er andre Skagerrak/Ramin 900 ejere på søen Der er ganske få i Danmark, så jeg må nok sejle til Norge for at møde andre Jeg købte en 1998 model i november 2020. Den har Volvo Penta TAMD 41P maskinen. Jeg har ikke haft den i vandet endnu, så det bliver meget spændende til april. Jeg glæder mig til at se hvordan den sejler, og hvor god den bliver som feriebåd. Vi har planer om at sejle rundt om Sjælland, i ca. 14 dage, i August måned, hvis vejret holder. Ellers bliver det mest ture i Roskildefjorden og Isefjorden. Båden ligger i Kignæs Lystbådehavn, ved Jægerspris. Hvis andre Skagerrak/Ramin båd ejere kommer forbi min hjemhavn, vil jeg gerne være tourguide og vise nabolaget. Her i vinter bliver det mest træværket og andet kosmetisk der skal arbejdes med. Jeg sliber og smører teakolie på så snart temperaturen tillader det. Jeg har lidt problemer med at forlugen er utæt, og det ser ud til at det er gummilisten der skal skiftes. Hvis nogen kender et sted man kan få en anden, hører jeg gerne fra dig. Jeg mangler også lugen til ankerbrønden, om nogen har sådan en. Bedste bådhilsner fra Per Svendsen Redigert 15.Februar.2021 av PSV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RXT Svart 16.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2021 Gratulerer med båt PSV! Kunne du tatt bilde av førerposisjonen i båten din også? Ser båten din er alternativt innredet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.