Jump to content

Tråden for Ramin 30 Touring

Hekkbølgen

Recommended Posts

@JonnyBoy, eksosbendet er til en 4LH-HTE (94) ja. Fikk denne laget på mal etter den gamle hos en lokalt mekanisk verksted som produserer komponenter til oljebransjen. Hovedgrunnen var at TurboService anbefalte eksobend i rustfritt, for det kunne ta ned risikoen for nytt turbohavari. Men det viste seg jo at det også var sprekk i den gamle. Så forventer et noe lettere båtliv på den fronten nå.

• 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei. Er det noen av dere som fortsatt sitter på disse båtene her inne? Dette er en båt som ligner mye på min Madter 770 TC, bare at Raminen er noe lengre og 10 eller 15 cm bredere. (Masteren er 270 bred) Jeg mangler det lille ekstra i størrelse og fart, så denne frister. Eneste minuset er at dass-rommet i Masteren er litt bredere faktisk.

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

@Torsen67 Jeg lå ved siden af en Ramin 30 i sommer, med min Skagerrak 900. Skrogene er nøjagtigt ens, det er bare badeplatformen som er længre på Ramin’en.

Min Skagerrak 900 sætter sig med agterenden når jeg sejler marchfart, som er ca. 15-17 knob. Jeg har ikke trimflaps, er der nogen af jer andre der har erfaringer med trimflaps ?

Eventuelt med Smart tabs, som ikke kræver strøm. Eller måske det var en mulighed at montere en aluminiumsprofil som en slags passiv trimflap ?

F6FC23EA-23FA-4F5A-9D60-22669C1FF5CF.jpeg.34cce208d1bad8b1884dbb0c9e2a91c2.jpeg30944D1E-9A4E-41AE-94B1-67B990CBFC30.jpeg.6d805d4c1d269d723cae6255325d5eb3.jpeg

@PSVjeg hadde heller ikke trimflaps da jeg kjøpte min 2005 modell Ramin 30 i 2014. Fikk ettermontert Lenco 12x18 tommer mener jeg. Dette resulterte i at jeg fikk mer hastighet spesielt fra 10-20 knop ved kun å bruke trimflapsene. I tillegg ble det mye bedre gange i motsjø ved å bruke trimplanene og senke baugen. Jeg opplever båten som litt sensitiv på skjev fordeling av vekt med litt fart. Da der det fint å kunne rette den opp med trimflapsene.

@RXT Du har lagt ned en sollid innsats ser jeg. Ble veldig fint dette. Traff på han forrige eieren av båten din en sommer for 2 år siden. Trivelig fyr. Han sa de trivdes best i 7-8 knop og det resulterte vel i at turboen  og satte seg. 

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...