Jump to content

Hvor lenge varer blytau?


Baltic

Recommended Posts

Hei!

 

1. Jeg skal ha ILAS ankervinsj med 10 kg. Bruce anker. Jeg tror det blir blytau denne gangen òg.

Jeg lurer på hva dere erfarne båtfolk mener om levetiden på blytau.

 

Tau forvitres vel uansett om det blir brukt eller ikke,- bl.a. p.g.a. lys. Nå ligger jo mesteparten av blytauet i skygge (kasse), men likevel,- er det noen som vet hvor lenge blytau varer før det bør skiftes ut med nytt?

 

2. Som standard leveres det også radio/CD spiller (Pioneer). Er det noen som vet hvor mye (sånn ca.) jeg må legge til for å få en OK DAB radio og er det verdt prisen? Kan jeg i tilfelle bruke samme antennen som til FM radioen (rund tallerken,- komb. radio/TV ant.)?

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor lang levetid på tauet avhenger vel litt av hvordan man behandler det.

Hvis du hver høst tar blytauet med deg hejm og vasjer det i mildt såpevann, og henger det til tørk. Lagrer det luftig over vinteren så vil det sannsynligvis vare betydelig lenger enn hvis det bare ligger i dreggkassa sammen med alskens mudder.

det er ihverfall min oppskrift.

Link to post
Share on other sites

PÅ min ILAs vinsj hadde jeg problemer med at tauet ble slitt etter et par sesonger. Det var akkurat der kabularet treffet tauet når vinsjen er helt inne. Sendte inn kabularet for å få slipt det opp og håper nå at det skal gjøre at tauet varer noe lenger. Men jeg vet at mange regner blytau til vinsj som forbruksvare som må fornyes med noen års mellomrom.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PÅ min ILAs vinsj hadde jeg problemer med at tauet ble slitt etter et par sesonger. Det var akkurat der kabularet treffet tauet når vinsjen er helt inne. Sendte inn kabularet for å få slipt det opp og håper nå at det skal gjøre at tauet varer noe lenger. Men jeg vet at mange regner blytau til vinsj som forbruksvare som må fornyes med noen års mellomrom.

<{POST_SNAPBACK}>

Bare etter et par sesonger :confused:

Link to post
Share on other sites

Har hatt mitt blytau i 4 sesonger. Regner med å bytte det etter 8.

Roblon blytau 14mm koster omlag 1.600 kroner. Ingen stor årlig kostnad.

 

Kjetting? Holder vel i 15-20 år? Koster vel 2000 for 50m 8mm kalibrert galvanisert kortlenket kjetting.

100 kroner året?

 

Det er neppe økonomien som styrer valget.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Baltic ! Jeg har ilas med blytau fra 1995 og jeg trenger ikke å bytte ser det ut til! Jeg også bare spyler ned i kassa og der ligger det.

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan Fokus!

 

Så hyggelig at du er kommet med her på baatplassen.no! Velkommen! Vi sees vel snart på brygga... :smiley:

 

Er det noen som kan noe om DAB radio og kan svare på mitt spørsmål vedr. den?

 

Mvh Baltic

Link to post
Share on other sites

2. Som standard leveres det også radio/CD spiller (Pioneer). Er det noen som vet hvor mye (sånn ca.) jeg må legge til for å få en OK DAB radio og er det verdt prisen? Kan jeg i tilfelle bruke samme antennen som til FM radioen (rund tallerken,- komb. radio/TV ant.)?

<{POST_SNAPBACK}>

EN DAB-radio bør ikke koste deg mye ekstra, kanskje uten tillegg i det hele tatt. Det kommer an på kvaliteten (og prisen) på den radioen som leveres med fra før. Uansett er det verdt noen kroner ekstra, særlig når du opererer fra Oslo-fjorden.

 

Blaupunkt Woodstock DAB52 kr. 2.990

 

Blaupunkt Woodstock DAB54 kr. 4.990, begge hos Bilradiospesialisten i Trh.

 

Bruker såvidt jeg vet vanlig FM-antenne, men må i tillegg ha DAB-antenne som er inkludert i prisen.

Bilde

 

Selv har jeg en Woodstock DAB53, som muligens nå er erstattet av DAB54. Er ikke helt fornøyd med FM-mottakingen, men det kan skyldes antennen.

 

Også JVC tilbyr DAB-radio, se bl.a. annonse på baksiden av siste Båtliv.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Biten med blytau fra ankeret og opp til kabelaret får jo sollys hele sesongen. Med han svensken som hadde mistet 90% av styrken på tauet etter 16 år, er det kanskje greit å bytte tauet etter maks 10 år, sånn for å være på den sikre siden. Eller kutte av den siste meteren etter 5 år? :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Man trenger et spesialverktøy for spleising av flettet tau.

Jeg kan det ikke, men kan man det, er det visst fort gjort.

Spleisedingsen koster ikke mye.

 

Noen her har sikkert erfaring og kan gi et råd.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Ringte hele sørlandet og halve Norge for å finne noen som kunne spleise mitt blytau, men det jeg fant ut var at det kun var importøren som kunne gjøre dette (måtte maskinspleises). Prisen ble ikke langt unna prisen på nytt tau. Jeg valgte det siste.

Link to post
Share on other sites

EN DAB-radio bør ikke koste deg mye ekstra, kanskje uten tillegg i det hele tatt. Det kommer an på kvaliteten (og prisen) på den radioen som leveres med fra før. Uansett er det verdt noen kroner ekstra, særlig når du opererer fra Oslo-fjorden.

 

Blaupunkt Woodstock DAB52 kr. 2.990

 

Blaupunkt Woodstock DAB54 kr. 4.990, begge hos Bilradiospesialisten i Trh.

 

Bruker såvidt jeg vet vanlig FM-antenne, men må i tillegg ha DAB-antenne som er inkludert i prisen.

Bilde

 

Selv har jeg en Woodstock DAB53, som muligens nå er erstattet av DAB54. Er ikke helt fornøyd med FM-mottakingen, men det kan skyldes antennen.

 

Også JVC tilbyr DAB-radio, se bl.a. annonse på baksiden av siste Båtliv.

<{POST_SNAPBACK}>

Blaupunkt Woodstock DAB52 er nå bestilt! Bilradiospesialisten var tom på lager men ventet inn 24 nye rett over helga. 13 av 24 var allerede forhåndsbestilt i går (fredag) formiddag.

 

Jeg får kreditert kr. 1.500,- + mva. (kr. 1.875,-) fra Scand Boats AS for Pioneer spilleren som egentlig skulle leveres med båten (de hadde allerede montert den inn). Så får jeg selv montere inn DAB radioen når den kommer. Det blir jo spennende å se hvordan det (DAB) systemet fungerer :smiley:

 

Vel kr. 1.100,- syntes jeg det var verdt å legge til for å få DAB i nybåten. Tusen takk for tipset KOB :seeya:

Link to post
Share on other sites

Å spleise flettet tau er pensum for enhver seilmaker. At ingen på Sørlandet kan spleise et flettet tau må være en liten overdrivelse  :smiley:

 

Tror man kan kjøpe et sett med noen spleisenåler til en hundrelapp. Selma-nåler?

Mulig du har rett, Lotus, men jeg ringte ganske mange som skulle kunne dette, men "dessverre" var svaret jeg fikk over alt. Forklaringen var at det var vanskelig så lenge det dreide seg om et maskinspleiset tau, mer peiling på spleising har ikke jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...