Jump to content

Har kjøpt båt som står på land. Holde igjen penger før oppstart?


SR400

Recommended Posts

Det bør du vel høre med selger om ? Det er jo han/hun som avgjør dette og ikke noen her på forumet om ikke de er selger..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

 

For øvrig,- du som er kaptein NMBF skal vel ikke be om råd. Det er du som skal gi råd.

:nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg ber ikke om lov. Jeg ber om råd.

Jeg ga et råd, og det er å høre med selger om dette .. og bli enig om an avtale med han .. Er den ikke spiselig, så kjøper du en annen båt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg solgte en båt på det viset for noen år siden. Salgpris 200' og kjøper ba om å holde tilbake 10% hvilket jeg syntes var helt greit og fair. Det viste seg at det var et problem med lading på motoren og noe annet småkjafs som kjøper ordnet med, og jeg betalte delene mot hans kvittering, og kjøper gjorde jobben. Han overførte deretter restbeløpet og begge parter var fornøyde.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Såfremt du ikke har skrevet under på noe allerede, så står dere jo selvsagt fritt til å ta med en klausul om å holde tilbake en hvis sum frem til båten er på vannet og du vet alt fungerer. 10% er vel relativt vanlig i den situasjonen? Hvis selgeren ikke går med på dette så ville jeg blitt litt betenkt. Da kan det jo virke som om han vet noe han burde ha opplyst om...

Lykke til og gratulerer med båt! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Du burde kanskje tatt det opp før du betalte håndpenger???

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Hei

 

Eg forstår det slik at du har kjøpt båten, ikkje henta båten, men betalt "handpengar."

 

Dersom det ikkje er avtalt at du held att pengar, til du "vet at de vitale tingene virker", då har du ikkje rett til å halda att pengar.

Dvs. at seljar kan nekta å godta at du held att pengar.

Når avtale er inngått, då er du sjølvsagt forplikta til å oppfylla din del av avtalen. Dvs. betala og henta båten.

 

Du kan sjølvsagt høyra med seljar, og håpa han er grei.

 

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post

Fint hvis selgeren går på det.

Men det er vel ikke særlig normal å holde penger tilbake, eller reagere betent når selgeren sier nei til dette? :smiley:

For slik finnes det skriftlige kontrakter, som kan forklare detaljert alle egenskapene av det som selges.
Så kan kjøperen enten sjekke i forkant, eller "diskutere" i etterkant om selgeren må stå for noe han har underskrevet for.
Er ikke verre enn det, vanlig også, og skulle gjøres uansett ganske nøye for å unngå krangling etter hvert.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har luftet dette med selger, han sa at vi sikkert blir enige om noe. Han hadde også forståelse om at jeg ville sjekke at motorer går fint og ikke blir for varme osv.. Regner med at det går greit, han virker som en ok fyr.

Var mest nysgjerrig på om dette var vanlig når man kjøper noe som ikke bør startes, pga. vinteropplag.

Link to post

ER det ikke bare å få fatt i en vannslange.

Så kan dere sjekke om motor starter og lading virker og at gangen høres ok ut. Ta med deg en motorkyndig, men fortell selger det.

Så tar dere vinterkonserveringen sammen på nytt, mulig du kan lære noe av det, på den ene eller andre måten.

Jula har frostveske 5 l til 99 kr det er mer enn nok.

 

PS. les manualen først, om hva som står der om vinterkonservering.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Kjøpte båt som stod på land tidligere i vinter. Betalte da 10% ved signering av kontrakt og resten (90%) ved overlevering og testkjøring av båten. Tok forbehold i kontrakten om at alt skulle fungere tilfredstillende ved testkjøring og at selger evt. måtte betale for rep. om noe ikke fungerte som det skulle. Jeg hadde aldri kjøpt en båt uten at denne var prøvekjørt først, i alle fall ikke om vi snakker mange penger....

Redigert av Ibiza24 (see edit history)
Link to post

Hvis båten ikke er på land ville jeg uansett startet og testet både motor og generator. og heller tatt konserveringen om igjen. da får du jo prøvd båten testet ut om motor / generator fungerer. kostnaden ved ny konservering er liten i forhold til de kostnadene som eventuelt kan komme om 6 måneder. og i tillegg så vet du at konserveringen blir gjort ut i fra hvordan du ønsker det.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Kjøpte båt som stod på land tidligere i vinter. Betalte da 10% ved signering av kontrakt og resten (90%) ved overlevering og testkjøring av båten. Tok forbehold i kontrakten om at alt skulle fungere tilfredstillende ved testkjøring og at selger evt. måtte betale for rep. om noe ikke fungerte som det skulle.

 

Så mye klagetråder og så mye hjelp folk ber om innpå her ifbm å ha kjøpt "katta i sekken" ,så forundrer det at ikkje fleirtallet svarer som ibiza24. Eg stemmer for å la selger beholde håndpengene, forlange god kontrakt signert no, og vente med resten av pengene til selger kan presentere båten.

Pussig praksis fra selgere å vinterkonservere båt før salg, eller omvendt -legge båten for salg når den er vinterkonservert.. Det slår meg at de kanskje har noe å skjule siden de vil hindre oppstart og testing.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Kjøpte båt som stod på land tidligere i vinter. Betalte da 10% ved signering av kontrakt og resten (90%) ved overlevering og testkjøring av båten.

 

Høres ut som et unikt tilfelle, jeg ville aldri gått med på at noen kjøpte båten min, og skulle betale 90% av kjøpesummen etter at båten var overlevert og testkjørt, men det er kanskje bare meg ?

På den andre siden ville jeg insistert på at kjøper testkjørte båten umiddelbart, og også at kjøper hentet og betalte båten temmelig umiddelbart, og også lagt til rette for en slik ordning.

 

I min verden er kjøpt kjøpt, og man henter og betaler det man har blitt enig om å kjøpe, men dersom en selger går med på slike avtaler, så må det vel være helt topp for kjøperen, lykke til!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...