SR400 Startet 3.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2014 Jeg har satt inn håndpenger på en båt jeg har kjøpt. Greia er at jeg ikke har hørt motorer eller generator gå pga vinterkonservering. Er det greit å holde tilbake noen kroner til jeg vet at de vitale tingene virker? Eventuelt hvor mye er greit? Skal skrive kontrakt om en ukes tid og føre over penger. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Det bør du vel høre med selger om ? Det er jo han/hun som avgjør dette og ikke noen her på forumet om ikke de er selger.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SR400 Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Jeg ber ikke om lov. Jeg ber om råd. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Leve Norge Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Du må alltid ta høyde for at alt selger sier er ren løgn. Skal du holde av penger, må du holde av nok til ny eller ny-brukt motor og generator. For øvrig,- du som er kaptein NMBF skal vel ikke be om råd. Det er du som skal gi råd. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 For øvrig,- du som er kaptein NMBF skal vel ikke be om råd. Det er du som skal gi råd. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Jeg ber ikke om lov. Jeg ber om råd. Jeg ga et råd, og det er å høre med selger om dette .. og bli enig om an avtale med han .. Er den ikke spiselig, så kjøper du en annen båt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Jeg solgte en båt på det viset for noen år siden. Salgpris 200' og kjøper ba om å holde tilbake 10% hvilket jeg syntes var helt greit og fair. Det viste seg at det var et problem med lading på motoren og noe annet småkjafs som kjøper ordnet med, og jeg betalte delene mot hans kvittering, og kjøper gjorde jobben. Han overførte deretter restbeløpet og begge parter var fornøyde. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kenneth 81 Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Såfremt du ikke har skrevet under på noe allerede, så står dere jo selvsagt fritt til å ta med en klausul om å holde tilbake en hvis sum frem til båten er på vannet og du vet alt fungerer. 10% er vel relativt vanlig i den situasjonen? Hvis selgeren ikke går med på dette så ville jeg blitt litt betenkt. Da kan det jo virke som om han vet noe han burde ha opplyst om... Lykke til og gratulerer med båt! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Festina Lente IV Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Du burde kanskje tatt det opp før du betalte håndpenger??? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ask Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Hei Eg forstår det slik at du har kjøpt båten, ikkje henta båten, men betalt "handpengar." Dersom det ikkje er avtalt at du held att pengar, til du "vet at de vitale tingene virker", då har du ikkje rett til å halda att pengar. Dvs. at seljar kan nekta å godta at du held att pengar. Når avtale er inngått, då er du sjølvsagt forplikta til å oppfylla din del av avtalen. Dvs. betala og henta båten. Du kan sjølvsagt høyra med seljar, og håpa han er grei. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Fint hvis selgeren går på det. Men det er vel ikke særlig normal å holde penger tilbake, eller reagere betent når selgeren sier nei til dette? For slik finnes det skriftlige kontrakter, som kan forklare detaljert alle egenskapene av det som selges.Så kan kjøperen enten sjekke i forkant, eller "diskutere" i etterkant om selgeren må stå for noe han har underskrevet for.Er ikke verre enn det, vanlig også, og skulle gjøres uansett ganske nøye for å unngå krangling etter hvert.Jørg Redigert 3.Oktober.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SR400 Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Jeg har luftet dette med selger, han sa at vi sikkert blir enige om noe. Han hadde også forståelse om at jeg ville sjekke at motorer går fint og ikke blir for varme osv.. Regner med at det går greit, han virker som en ok fyr. Var mest nysgjerrig på om dette var vanlig når man kjøper noe som ikke bør startes, pga. vinteropplag. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Kenneth 81 Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Da går det nok sikkert i boks. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Roger jo Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 (redigert) ER det ikke bare å få fatt i en vannslange. Så kan dere sjekke om motor starter og lading virker og at gangen høres ok ut. Ta med deg en motorkyndig, men fortell selger det. Så tar dere vinterkonserveringen sammen på nytt, mulig du kan lære noe av det, på den ene eller andre måten. Jula har frostveske 5 l til 99 kr det er mer enn nok. PS. les manualen først, om hva som står der om vinterkonservering. Redigert 3.Oktober.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Det er vel ikke bare å starte opp, man bør vel teste under belastning Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 ER det ikke bare å få fatt i en vannslange. Du får ikke noe sjekk av hvordan motor og drivverk oppfører seg under belastning. At motor går pent på tomgang betyr ikke at drivlinje er feilfri. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ibiza24 Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Kjøpte båt som stod på land tidligere i vinter. Betalte da 10% ved signering av kontrakt og resten (90%) ved overlevering og testkjøring av båten. Tok forbehold i kontrakten om at alt skulle fungere tilfredstillende ved testkjøring og at selger evt. måtte betale for rep. om noe ikke fungerte som det skulle. Jeg hadde aldri kjøpt en båt uten at denne var prøvekjørt først, i alle fall ikke om vi snakker mange penger.... Redigert 3.Oktober.2014 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Hvis båten ikke er på land ville jeg uansett startet og testet både motor og generator. og heller tatt konserveringen om igjen. da får du jo prøvd båten testet ut om motor / generator fungerer. kostnaden ved ny konservering er liten i forhold til de kostnadene som eventuelt kan komme om 6 måneder. og i tillegg så vet du at konserveringen blir gjort ut i fra hvordan du ønsker det. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
aileenll Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Invester et par lapper, få båten sjøsatt og prøvekjør. Så kan du jo avgjøre om du vil ha den eller ikke! Da får du evt lenger tid til å finne en annen. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
pacuare Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Enig i sisttalende, sjøsett og prøv. Hvis båten har generator høres den dyr nok ut til at en sjøsetting er billig forsikring. Jeg hadde ikke kjøpt båt på land hvis det ikke var veldig billig eller med garanti. Generator får du uansett testet på land. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Kjøpte båt som stod på land tidligere i vinter. Betalte da 10% ved signering av kontrakt og resten (90%) ved overlevering og testkjøring av båten. Tok forbehold i kontrakten om at alt skulle fungere tilfredstillende ved testkjøring og at selger evt. måtte betale for rep. om noe ikke fungerte som det skulle. Så mye klagetråder og så mye hjelp folk ber om innpå her ifbm å ha kjøpt "katta i sekken" ,så forundrer det at ikkje fleirtallet svarer som ibiza24. Eg stemmer for å la selger beholde håndpengene, forlange god kontrakt signert no, og vente med resten av pengene til selger kan presentere båten. Pussig praksis fra selgere å vinterkonservere båt før salg, eller omvendt -legge båten for salg når den er vinterkonservert.. Det slår meg at de kanskje har noe å skjule siden de vil hindre oppstart og testing. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ronny S B Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Hadde du kjøpt båt av meg etter inngått avtale. Å så begynt å begynt å endre på betaling hadde jeg ikke blitt fornøyd Men Det er meg da. :-) Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Dersom en kjøper båt via megler er det vel vanlig praksis at en delsum blir holdt igjen på meglerkonto til båten er prøvekjørt og gjenomgått. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Trenger ikke holde tilbake penger bare kontrakten er god nok. Det er gode motorer i båten som ikke har gått all verden og kjent merke. Det samme med generatoren. Det går som regel greit. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
adeneo Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Kjøpte båt som stod på land tidligere i vinter. Betalte da 10% ved signering av kontrakt og resten (90%) ved overlevering og testkjøring av båten. Høres ut som et unikt tilfelle, jeg ville aldri gått med på at noen kjøpte båten min, og skulle betale 90% av kjøpesummen etter at båten var overlevert og testkjørt, men det er kanskje bare meg ? På den andre siden ville jeg insistert på at kjøper testkjørte båten umiddelbart, og også at kjøper hentet og betalte båten temmelig umiddelbart, og også lagt til rette for en slik ordning. I min verden er kjøpt kjøpt, og man henter og betaler det man har blitt enig om å kjøpe, men dersom en selger går med på slike avtaler, så må det vel være helt topp for kjøperen, lykke til! Redigert 3.Oktober.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.