Marida Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Når vi solgte P35 i februar 2013, ble motorene prøvestartet. Vi ble enige om å holde igjen 50k til prøvekj.ringen var over. Ikke mulig å prøvekjøre før i april pga is. Prøveturen bleda den samme som hjemreisen for kjøper. Han ringte et par timer etter avreiseog bekreftet at beløpet var underveis. Ikke hørt noe siden. Tyder vel på fornøyd kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Dette er kanskje litt på siden, men jeg har flere ganger kjøpt og solgt biler hvor håndpenger er involvert. En gang var jeg selger og forlangte håndpenger for å sikre meg at personen kom å hentet bil(med resten av beløpet) innen en viss dato. Ble ikke bilen hentet beholdt jeg pengene og solgte bilen til en annen. Dette fungerer veldig bra. Hvilken løsning dere velger vet jeg ikke, men beløpet bør være stort nok for selger å ikke takke nei til, og stort nok for deg til å dekke eventuelle kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Høres ut som et unikt tilfelle, jeg ville aldri gått med på at noen kjøpte båten min, og skulle betale 90% av kjøpesummen etter at båten var overlevert og testkjørt, men det er kanskje bare meg ? På den andre siden ville jeg insistert på at kjøper testkjørte båten umiddelbart, og også at kjøper hentet og betalte båten temmelig umiddelbart, og også lagt til rette for en slik ordning. I min verden er kjøpt kjøpt, og man henter og betaler det man har blitt enig om å kjøpe, men dersom en selger går med på slike avtaler, så må det vel være helt topp for kjøperen, lykke til! Hvorfor i all verden ville du ha betalt for en vare du enda ikke har fått? Du forplikter deg via kontrakten men betaler selvfølgelig ikke for varen før den er overlevert. De 10% man betaler ved signering er for å gi selgeren en trygghet på at handelen blir gjennomført og at han slipper å måtte ta juridiske skritt. Så langt meg bekjent er betaling i området 10% helt vanlig når overlevering ikke skjer før etter en viss tid. Forutsetter da at full overlevering ikke er mulig å gjennomføre på et tidligere tidspunkt. Det er nok viktig å forstå omstendighetene rundt handelen og for en båt som allerede er "overlevert" men ikke prøvekjørt stiller nok saken seg litt annerledes. I mitt tilfelle var hverken overlevering eller prøvekjøring mulig da kontrakten ble signert. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Sleng balja på sjøen og prøvekjør? Kostnaden ved dette kontra kjøpesum er vel liten kansje? Ikkje altid dette er enkelt men er de en grei jobb er det verd det. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Hvorfor i all verden ville du ha betalt for en vare du enda ikke har fått? Jeg skriver vel strengt tatt ikke det, håndpenger er forsåvidt greit dersom kjøper av en eller annen grunn ikke kan hente båten med en gang, men jeg personlig ville ikke solgt en båt på høsten, for at selger skulle komme å hente båten til våren og betale 90% på det tidspunktet, det er alltid mulig for selger og kjøper å få til noe slik at båten kan prøves og hentes innen rimelig tid, og ikke om 6 måneder. Nå er det slik jeg gjør det, klok av skade, og jeg har hatt båtkjøpere som vil kjøpe båt til vinterpris, og så betale til våren når de har sjøsatt og testet båten, noe som for meg er uaktuelt, og dersom jeg hadde kjøpt en båt på høsten/vinteren så hadde jeg hentet den og betalt for den så raskt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Jeg kjøpte forrige vinter en båt som på tidspunktet stod i vinteropplag. Båten ble solgt av en forhandler som solgte denne for kunde. Båten var i utgangspunktet dekket med krympeplast, og denne ble fjernet for å kunne besiktige båten. Men det var ikke mulig å sjøsette båten for å gjennomføre prøvekjøring og funksjonstester. I likhet med Ibiza24 ble det inngått avtale om at 10% av kjøpesummen ble betalt ved kontraktsinngåelse, og resten ble overført ved overtakelse av båten, etter at prøvekjøring/funksjonstest var gjennomført. Dette var uproblematisk for både forhandler og eier av båten, og det var faktisk forhandleren som foreslo denne løsningen. Jeg fikk inntrykk av at dette var vanlig praksis i slike situasjoner. Jeg fikk i tillegg spesifisert i kontrakten at det ble stilt garanti for at alt utstyr i båten skulle være i orden ved overtakelse. Begge deler var en forutsetning for at jeg inngikk avtale om kjøp av båt som stod på land uten mulighet for testkjøring. Nå er det vel en litt annen situasjon når handelen foregår mellom private, men du bør sørge for å ha en god kontrakt samt forsøke å få til en avtale om å holde igjen deler av kjøpesummen inntil båten er satt på vannet og prøvekjørt/funksjonstestet. Lykke til med både handel og ny båt ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.