Jump to content

Ekkolodd med nesten fotografisk bunnvisning?


Brumm

Recommended Posts

Søk på StructureScan, tilgjengelig fra Lowrance og Simrad. StructureScan er både DownScan og SideScan.

Lowrance HDS Touch og Simrad NSS Evo2 har både vanlig ekkolodd og StructureScan innebygd. StructureScan finnes også som blackbox for tilkobling til Lowrance og Simrad.

DownScan finnes også på rimeligere enheter som Lowrance Elite HDI.

 

 

bilde

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var i en båt her forleden hvor jeg hjalp en kompis med å sette ut hummerteiner. Denne båten var utstyrt med et Lowrance HD 5 ekkolodd. Vi gikk hit og dit med båten og søkte etter steinbunn for å legge ut teinene. Det var vanskelig. Loddet var i farger, men etter min mening hadde det en veldig grov visning, og var lite til hjelp ved teineutsettet og letingen etter steinbunn. På steder jeg på forhånd vet at det er steinbunn, viste den dette med en GUL farge.

 

Mitt eget ekkolodd; et eldre Lowrance, viser derimot den samme bunnen med rød farge. På dette loddet er regelen at jo hardere bunnforhold, jo varmere (rødere) farge på displayet.

 

På det adskillig nyere loddet til min kompis ble den samme steinbunnen som sagt beskrevet med en gul farge på displayet. Merkelig.

Link to post
Share on other sites

Garmins ekkolodd viser gul som hard/steinbunn. Jo lysere farge - jo hardere bunn er Garmins filosofi.
Siden ekkolodd baserer seg på refleksjon av lyd kan vi dra en paralell til noe de fleste er kjent med -> LYS.
Lysere farger reflekterer mer lys enn mørke flater - Harde flater reflekterer med lyd enn bløte flater, så jeg er mer for Garmins logikk enn de som bruker varme/kalde farger for å representere harde/bløte overflater.

 

Garmin har også de samme mulighetene for detaljerte ekkobilder. De kaller det DownVu og SideVu (ClearVu)

Redigert av JWi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...