Jump to content

Bøye syrefast kjøllist, hvor vanskelig kan det være...


Honduras

Recommended Posts

På mitt Squirt-prosjekt (se link i signatur hvis du gidder) så er tanken å bruke syrefaste lister som relingslist. Har funnet og kjøpt noen lister som er 19mm brede. Dette er egentlig kjøljern, men det tror jeg ikke de er klar over.

 

Utfordringen kommer når jeg legger dem langs ripa på båten. En ting er at de må bøyes/vries for å følge sideplatene, som er nogenlunde vannrett midt på båten og til nærmere 45grader når vi nærmer oss baugen. Den skal jeg klare ved å vri listen "rundt sin egen akse".

Den største utfordringen kommer som følge av springet i båten. Legger jeg listen langs ripa fra midten og fremover, vil lista pga springet havne for høyt foran. (Ja, jeg vet dette er sikekrt like vanskelig å forstå som å forklare)

 

Essensen i det hele er at jeg antagelig på et hvis skulle ha valset lista på ene siden slik at den får en krumming sideveis. Uten å ødelegge profilen. Noen som skjønner hva jeg vil og har tips til hvordan og med hvilket verktøy jeg kan bearbeide listen for å få til dette?

 

Lista er i syrefast og "dritstiv".. så her er det ikke mulig å få til noe særlig med "håndbøying"

 

Blir ett nederlag om jeg på klistre på "plastikklist" fra bilbutikken for å få blank list langs ripa.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I den ideelle verden hadde du et emne som var bredere enn ferdig list og hvor hullene ikke var borret ennå. Og en valse med hjul som har listens profil. Jeg vil tippe at du må smi listen over de områdene som skal bues. Da trenger du antagelig en ambolt, en liten slegge og et mellomleggsjern. Hvor mye lista vokser i bredden og evt flater ut tror jeg bare må prøves.

Link to post
Share on other sites

Om du legger lista mot en ansats på ambolten, med utsiden ned. Så banker lett med en kulehammer langs kanten, da vil du strekke den ene siden av profilen. Fortsett til du er fornøyd.

Det er viktig at ambolt og hammer er polert og fri for riper, ellers må du polere opp profilen på nytt.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...