Jump to content

Ny Nord Star til 3mill, vanninntaket peker bakover...

Luco

Recommended Posts

Mener fortsatt at silen skal stå fremover og den halvkoppen skal fange vannet og hjelpe det opp til pumpa.

Slik den står her må vannet rundt halvkoppen og tilbake og inn i innløpet, dette skaper vakuum..

I 38 knop må da dette bli en alvorlig ekstra belastning på pumpa....

Det er vel mot all fornuft å lage en utbygd halvkopp vannet må rundt, en flat sil over hullet hadde streka mindre og gjort samme nytten...

He He Noen ganger blir løsningen på noen problemer så enkle att en ikke altid klarer og tenke ut løsningen. Problemet med skrogjennomføring som står feil veg løses enkelt ved og ta en boremaskin med en god bår på ca 10 mm og båre flere huller i forkanten på messinghuset da får en god gjennomstrømning med vann gjennom silen uansett hvilken veg den står problemer som noen skriver med vakuum og slange som blir sugd flatt er jo selvfølgelig også eliminert bort. Dette er noe jeg selv har gjort etter att det gjekk litt for fort med en skrogjennomføring jeg monterte.

Da bør det stå at du må for all del ikke bruke generatoren under fart da den stakkars lille generator motoren da ikke klare å suge kjølevann...

Ut fra bilde er det v-gir og motorene står helt bak (forran generatoren) så inntaket kan ikke være langt unna, tenker det lille inntaket er til generatoren.

En ting er at en privat mann glemmer seg ut og ordner det med en drill, men kommer jeg på visning hos leverandør og skal se på båt til 3mill hadde jeg stusset mye med et vannintak feil vei peppret med hull fra en boremaskin....

Er forøverigt en fin båt med mangen fine linjer og løsninger....

Om dette er til generator.

Har noen av dere tenkt hva som skjer når du snur dette inntaket og legger båten i plan uten at generator går??? Du fyller trolig generator med sjøvann...

Stoler på fagmann, båtprodusent i dette tilfellet jeg og påstår at dette er en diskusjons som ikke bør inneholde hverken produkt eller omhandle annet enn "hvordan montere sjøvannsinntak".

Om dette er til generator.

Har noen av dere tenkt hva som skjer når du snur dette inntaket og legger båten i plan uten at generator går??? Du fyller trolig generator med sjøvann...

Godt poeng!

Ser faktisk på et bilde av andre siden et inntak rett vei helt inne ved vognplanken(større pc skjerm) og da er det nok ett til rett vei rett utenfor bilde...

At silen står denne veien forårsaker ingen problemer med vanninntakene til motor under drift. Hos meg står de samme vei og det er mer enn nok vann som føding til 2xD6/435 under full belastning.

Alle Fairline's/Princess jeg har sett på tørt vann har forøvrig en tilsvarende montasje av inntaksribbene. Så jeg har ingen tro på at dette er en feilmontasje fra verft.

Det er ikke luft under båten i dette området under alle normale omstendigheter og fartsområder.

bilde

(fra Cummins Marine og installasjonsmanualen deres) Også er det lov å kunne litt om fluid dynamics og hva dette har for betydning for flow - klart den skal stå denne veien om man ønsker vanntrykk. Sikkert ikke uvanlig at dette monteres feil. Ut fra alle som mener at dette vanninntaket skal monteres andre vei som naturlig vil lage undertrykk og som resultat vil motarbeide vannpumpen og redusere dennes evne til å pumpe kjølevann - og ved lkt belasntning med økt hastighet vil dette bare øke. Som er motsatt av ønsket effekt. Ut fra det jeg leser av innlegg. Merkelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...