Luco Startet 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=52149577&reference=2014/9/vertical-4/30/7/521/495/77_1032948217.jpg Fant denne båten på finn.. på bilde peker silen bakover på vann inntaket, er ikke det fy fy? Her må vel pumpa suge inn vannet isteden for å få det trykt opp i slangen... Også fra Finland? dei kan jo båt... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Den står samme vei på min.. og på min forrige, og den før der.. tror det er riktig, Luco ! Redigert 3.Oktober.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Riktig på seilbåt ja,men ikke på motorbåt og slett ikke på en hurtiggående båt .Vi hadde i sin tid en Viksundsjark hvor inntakssilen var montert bakover.Der mista vi kjølingen på grunn av at slangen ble sugd flat ved fart over 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
musling430 Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Finland kan targa, nord star er kopi... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 :-) slange til vanninntak skal selvsagt ha stålspiral slik at den ikkje kan suges flat Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Luco Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Mener fortsatt at silen skal stå fremover og den halvkoppen skal fange vannet og hjelpe det opp til pumpa. Slik den står her må vannet rundt halvkoppen og tilbake og inn i innløpet, dette skaper vakuum.. I 38 knop må da dette bli en alvorlig ekstra belastning på pumpa.... Det er vel mot all fornuft å lage en utbygd halvkopp vannet må rundt, en flat sil over hullet hadde streka mindre og gjort samme nytten... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Enig med trådstarter, ja. Over 6-7 knop må jo dette stå andre veien ifølge det jeg har lært. Har stått andre veien på alle motorbåter jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 I monteringsanvisningen til motoren min står det (selvsagt) at denne typen vanninntak skal stå andre veien. Med risten mot vannstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Hva er problemet. Dette skulle det tatt meg noen få minutt og ordnet trenger ikke en gang og løsne gjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Hææ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Bildet ser det ut til å være versjonen med sil og gjennomføring støpt i et stykke. Blir vel litt ugreit å få snudd den uten å løsne gjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Denne er støpt i et stykke ja. Må nok løse mutter og slangeklemmer på innsiden. Gjøre reint og legge på ny tettemasse etter snuing før tiltrekking Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tallisman Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 He He Noen ganger blir løsningen på noen problemer så enkle att en ikke altid klarer og tenke ut løsningen. Problemet med skrogjennomføring som står feil veg løses enkelt ved og ta en boremaskin med en god bår på ca 10 mm og båre flere huller i forkanten på messinghuset da får en god gjennomstrømning med vann gjennom silen uansett hvilken veg den står problemer som noen skriver med vakuum og slange som blir sugd flatt er jo selvfølgelig også eliminert bort. Dette er noe jeg selv har gjort etter att det gjekk litt for fort med en skrogjennomføring jeg monterte. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Siden det kun er gjennomføring på ene siden og den sitter så langt bak, er den neppe til motor. Generator kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Enig med Håp, her er det nok et kjølevannsinntak til noe annet som står alene og trenger mindre vann enn 2 x D6. Tipper også det er inntaket til generator. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Hei ! Det er bilde av en liten generator i motor rom så da er monteringen riktig. Samme som motor i seilbåt som flere har skrevet tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Luco Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Da bør det stå at du må for all del ikke bruke generatoren under fart da den stakkars lille generator motoren da ikke klare å suge kjølevann... Ut fra bilde er det v-gir og motorene står helt bak (forran generatoren) så inntaket kan ikke være langt unna, tenker det lille inntaket er til generatoren. En ting er at en privat mann glemmer seg ut og ordner det med en drill, men kommer jeg på visning hos leverandør og skal se på båt til 3mill hadde jeg stusset mye med et vannintak feil vei peppret med hull fra en boremaskin.... Er forøverigt en fin båt med mangen fine linjer og løsninger.... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Denne drill-løsningen medfører jo ikke at vannet trykkes inn i systemet under fart slik det er tiltenkt - motoren må fremdeles suge vannet, men slipper riktignok vakumet. Men det er ikke slik konstruksjonen er ment, om jeg har forstått dette riktig. Men om det har noen reell praktisk betydning er jo noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Det er da aldrig ment fra leverandør og konstruktør av skrogjennomføring at vannet skal trykkes opp i motorens kjølevann system. Det er altid motorens impellerpumpe som skal ta seg av det kjølevannet som motoren trenger for kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Man trenger ikkje undervurdere impellerpumpa, den suger mest sansynlig nok vann uansett hvilken vei rista vender. Men om man har denne sila montert for å fange vannet bør man kanskje huske å stenge bunnventil om man får assistanse-slep ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Baatlaus Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Om dette er til generator. Har noen av dere tenkt hva som skjer når du snur dette inntaket og legger båten i plan uten at generator går??? Du fyller trolig generator med sjøvann... Stoler på fagmann, båtprodusent i dette tilfellet jeg og påstår at dette er en diskusjons som ikke bør inneholde hverken produkt eller omhandle annet enn "hvordan montere sjøvannsinntak". Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Om dette er til generator. Har noen av dere tenkt hva som skjer når du snur dette inntaket og legger båten i plan uten at generator går??? Du fyller trolig generator med sjøvann... Godt poeng! Ser faktisk på et bilde av andre siden et inntak rett vei helt inne ved vognplanken(større pc skjerm) og da er det nok ett til rett vei rett utenfor bilde... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 At silen står denne veien forårsaker ingen problemer med vanninntakene til motor under drift. Hos meg står de samme vei og det er mer enn nok vann som føding til 2xD6/435 under full belastning. Alle Fairline's/Princess jeg har sett på tørt vann har forøvrig en tilsvarende montasje av inntaksribbene. Så jeg har ingen tro på at dette er en feilmontasje fra verft. Det er ikke luft under båten i dette området under alle normale omstendigheter og fartsområder. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Hmm på vår Princess står iallefall inntaka montert med ristene vendt forover originalt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
alfaalfa Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 (fra Cummins Marine og installasjonsmanualen deres) Også er det lov å kunne litt om fluid dynamics og hva dette har for betydning for flow - klart den skal stå denne veien om man ønsker vanntrykk. Sikkert ikke uvanlig at dette monteres feil. Ut fra alle som mener at dette vanninntaket skal monteres andre vei som naturlig vil lage undertrykk og som resultat vil motarbeide vannpumpen og redusere dennes evne til å pumpe kjølevann - og ved lkt belasntning med økt hastighet vil dette bare øke. Som er motsatt av ønsket effekt. Ut fra det jeg leser av innlegg. Merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.