jørn Startet 3.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2014 (redigert) Da er båten jeg kjøpte i juli trygt på land. Jeg er vant til snekke, men på nybåten er det mye utstyr jeg ikke har hatt før, derfor litt i tvil med hva som må gjøres med alt. Jeg har kjørt motoren med vannslange, kjørt inn frostveske og sprøytet over med sprayolje over hele motoren. Tømt septiktanken ute på sjøen. Girolje, Dieselfilter, motorolje og filter ble byttet for 15 timer siden, så det tar jeg ikke nå. Tatt i Alron i dieseltanken. Har tømt vanntanken via kranene og dusjen, og helt litt frostvæske i avløp og i toaletten. Jeg skal vaske godt over alt, og sette inn skroget med vaselin olje. Spraye elektriske koblinger med olje. Vasket alt av tau inkl ankerlinen i bøtte med milo. Tømme og vaske kjølsvinet. Men hva skal jeg gjøre med?: - Baugpropellen - ankervinsj (montert innvendig) - Dieselvarmer - Septiktank, toalett og elektrisk pumpen for tømming av tanken - hydraulisk trimflaps - hydraulisk styring - Andre tips og råd? Redigert 3.Oktober.2014 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 - Baugpropellen Jeg pleier å sjekke nivået på oljetanken for girolja, og tappe ut litt av olja fra undervannshuset for å sjekket at olja er blank og fin, og ikke grå-/majonesaktig (tegn på vanninntrengning) - Ankervinsj (montert innvendig) Ta av motordekselet og sjekk at det ikke er irr/saltbelegg på motor og koblinger. Så ny som denne båten er, bør det være rent og fint her. :-) - Dieselvarmer Denne gjør jeg ingen ting med - Septiktank, toalett og elektrisk pumpen for tømming av tanken Hell et par liter frostvæskeblanding i toalettet. Pump det ned i septiktanken og kjør tømmepumpa et par sekunder slik at det også kommer frostvæske inn i denne. - Hydraulisk trimflaps Kjør dem helt opp/inn. - Hydraulisk styring Er vel ikke stort annet å gjøre enn å sjekke oljenivået. - Andre tips og råd? Ellers syns jeg vel du har vært innom det meste, bortsett fra å tømme varmtvannstanken, hvis du har noe slikt. Jeg pleier å stenge samtlige vannkraner bortsett fra én (f.eks. pentrykranen. Her kobler jeg til en passende slange, som igjen kobles til gummibåtpumpa. Deretter åpner jeg avtappingskranen for varmtvannstanken og monterer på en slangebit der. Når jeg så pent og forsiktig pumper luft inn i tanken med gummibåtpumpa, presses vannet ut via avtappingskranen/slangestumpen og ned i en passende dunk. Når dette er gjort åpner jeg alle kraner og lar dem stå åpne gjennom vinteren. Jeg pleier også å koble fra pentrypumpa og ta den hjem for å sikre meg mot issprengning, dersom det mot formodning skulle ligge igjen en liten skvett vann i pumpa. Forresten - en ting til: Jeg pleier også å dra en omdreining på presskoppen for grease til rorhylsa. ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Takker og bukker :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Denne er vel ikke så dum, selv om den tar for seg båt med drev: http://www.klikk.no/motor/baat/article800063.ece Og denne fra RS: http://www.redningsselskapet.no/139792/redningssk%C3%B8ytas-tips-til-vinteropplag Ser ellers ut til at du har god kontroll! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.