Jump to content

Sjekkliste Vinteropplag for første gang med brukt gp700, hvordan?


jørn

Recommended Posts

Da er båten jeg kjøpte i juli trygt på land. Jeg er vant til snekke, men på nybåten er det mye utstyr jeg ikke har hatt før, derfor litt i tvil med hva som må gjøres med alt.

Jeg har kjørt motoren med vannslange, kjørt inn frostveske og sprøytet over med sprayolje over hele motoren. Tømt septiktanken ute på sjøen. Girolje, Dieselfilter, motorolje og filter ble byttet for 15 timer siden, så det tar jeg ikke nå. Tatt i Alron i dieseltanken. Har tømt vanntanken via kranene og dusjen, og helt litt frostvæske i avløp og i toaletten. Jeg skal vaske godt over alt, og sette inn skroget med vaselin olje. Spraye elektriske koblinger med olje. Vasket alt av tau inkl ankerlinen i bøtte med milo. Tømme og vaske kjølsvinet. Men hva skal jeg gjøre med?:

- Baugpropellen

- ankervinsj (montert innvendig)

- Dieselvarmer

- Septiktank, toalett og elektrisk pumpen for tømming av tanken

- hydraulisk trimflaps

- hydraulisk styring

- Andre tips og råd?

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Baugpropellen

Jeg pleier å sjekke nivået på oljetanken for girolja, og tappe ut litt av olja fra undervannshuset for å sjekket at olja er blank og fin, og ikke grå-/majonesaktig (tegn på vanninntrengning)

 

- Ankervinsj (montert innvendig)

Ta av motordekselet og sjekk at det ikke er irr/saltbelegg på motor og koblinger. Så ny som denne båten er, bør det være rent og fint her. :-)

 

- Dieselvarmer

Denne gjør jeg ingen ting med

 

- Septiktank, toalett og elektrisk pumpen for tømming av tanken

Hell et par liter frostvæskeblanding i toalettet. Pump det ned i septiktanken og kjør tømmepumpa et par sekunder slik at det også kommer frostvæske inn i denne.

 

- Hydraulisk trimflaps

Kjør dem helt opp/inn.

 

- Hydraulisk styring

Er vel ikke stort annet å gjøre enn å sjekke oljenivået.

 

- Andre tips og råd?

Ellers syns jeg vel du har vært innom det meste, bortsett fra å tømme varmtvannstanken, hvis du har noe slikt. Jeg pleier å stenge samtlige vannkraner bortsett fra én (f.eks. pentrykranen. Her kobler jeg til en passende slange, som igjen kobles til gummibåtpumpa. Deretter åpner jeg avtappingskranen for varmtvannstanken og monterer på en slangebit der. Når jeg så pent og forsiktig pumper luft inn i tanken med gummibåtpumpa, presses vannet ut via avtappingskranen/slangestumpen og ned i en passende dunk. Når dette er gjort åpner jeg alle kraner og lar dem stå åpne gjennom vinteren. Jeg pleier også å koble fra pentrypumpa og ta den hjem for å sikre meg mot issprengning, dersom det mot formodning skulle ligge igjen en liten skvett vann i pumpa.

 

Forresten - en ting til: Jeg pleier også å dra en omdreining på presskoppen for grease til rorhylsa. ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...