Jump to content

A Glaze - den endelige løsning?


Billa

Recommended Posts

Leste med stor interesse artikkelen i Båtmagasinet hvor A Glaze skal sammenlignes med Swisswax i løpet av vinteren. Båtmagasinet skal rapportere erfaringene i mars nummeret.

A Glaze kan være en optimal løsning. De bruker ikke voks, men polymerer i en forsegling som skal motstå dritt og sol veldig lenge. En av fordelene er selvsagt at en polymerbasert overflatebehandling kanskje tåler sterke vaskemidler som sitrusrens. Det kan mao bli lettere å vaske av svarte regnstriper uten å skade beskyttelsen. Med voksløsninger så er jeg redd for å vaske effektivt i fare for å løse opp vokslaget.

Men, er dette keiserens nye klær eller er dette det vi har ventet på? Ønsker jo en poleringsløsning som holder hele sessongen. A Glaze har i følge Båtmagasinet en ivrig tilhengerskare i Sverige.

Mens vi venter, har noen erfaring med A Glaze?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Blandede erfaringer altså. Ingen mirakelkur og skyhøye priser. Må mettes flere ganger for å oppnå varig resultat.

3 M er benyttet av flere i UK, men er lite omtalt her på berget. Respektabelt selskap i alle fall.

 

Kan ikke noen gi meg en mirakelkur da.....

Sushi

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har tatt avgjørelsen basert på erfaringene til Båtmagasinet og erarne Atle Knutsen og bestilt full pakke med Aglaze fra Sverige.

Kommertil å kjøpe Rupes maskin på messa og sette i gang snarest.

Jeg er veldig interessert i å diskutere efaringer med andre så om andre har begynt å behandle med Aglaze så skrik ut. Hvor mye arbeid skal legges ned på precut og polering samt hvor ofte må forseglingen gjenntas.

Det fristende med Aglaze er redusert arbeid over tid og lang holdbarhetstid.

 

Båten står inne i et relativt mørkt lokale slik at jeg vurderer belysning. Noen forslag til hvordan dette best gjøres for å få frem riper og dårlige felter. I tillegg bør jeg se glansen etterhvert. Hvis lyskilden står rett på skroget blir jo alt hvit. Vurderer å sette lyskilden på skrå og rygge mot lyskilden mens jeg jobber. Erfaringer?

 

Aglaze mener jeg må regne med 25-30 t på en 30 ft båt noe som er ok så lenge det holder sessongen.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Finns mängder med polymer förseglingar. Tror "alla" har det nu för tiden. Håller längre än vax. Men man får inte samma djupa glans i regel. Jag ska köra Lahega golden detta året för att testa är också polymer produkt. Finns speciella ficklampor för att att se repor m.m

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Finns mängder med polymer förseglingar. Tror "alla" har det nu för tiden. Håller längre än vax. Men man får inte samma djupa glans i regel. Jag ska köra Lahega golden detta året för att testa är också polymer produkt. Finns speciella ficklampor för att att se repor m.m

 

När du pratar om hållbarhet har Du helt fel i detta fall om man jämför ett traditionellt hårdvax med polymer och nano produkter

Rent arbetsmässigt är de nya varianterna mycket tidsbesparande mot traditionellt hårdvax som bör läggas i 3 lager.

Skulle du behöva göra en större lagning och använt en polymerprodukt några gånger med fel innehåll kommer problemen på posten.

Har nu testat 12 varianter av vax under 24 månader på glasfiberskivor i söderläge vinklade 45 grader i strandnära läge så att det utsätts för saltstänk.

Alla 12 varianterna är påförde exakt enligt producentens anvisningar. Efter detta är jag personligen övertygad om vad som är bäst.

En annan viktig faktor som är avgörande för hur "hållbar" vaxet är med vad och hur du polerat upp glansen före vaxningen.

Link to post
Share on other sites

Hei Svensk. Testet du også AGlaze blant de 12?

Nej den var inte med.

1a Collinite 885

2a Collinite 915

3a 3M Hårdvax

Efter 3 månader började skillnaden synas klart o efter 6 månader var Nanoprodukterna i stort sett verkningslösa.Alla 3 hårdvaxerna lades på i 3 lager med 2 dygns mellanrum.

Blankast de första 2 månaderna var Ultra Gloss. Hållbarheten över 12 -24 månader kom TC Nano på 11 plats och International Nano på 12e plats

Link to post
Share on other sites

Har også veldig god erfaring med Collinite.

Beste holdbarheten jeg har opplevet.

 

Brukte 845/ 915.

#915 er i marineserien og samme produktet som #845 som er lettere å få tak i. Søk på ebay f.eks.

 

Merk at disse ikke er en polish med rensende eller polerende effekter.

Det er en voks/ forsegler som legges på en nypolert og ren overflate.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Alla lackförseglingar är mig veteligen polymer (kemiska). Och där har man långt bättre hållbarhet. Vad är det du jämför? Water beading? Glans? UV protection? tex så kan jag lova att collinite inte håller för speciellt många tvätter 3M (ultra performance vax) är (enl mig) dåligt har collinite 915 och det är ungefär lika bra som 3M. Hur ofta tvättade du tex plattorna med tvättmedel?

Link to post
Share on other sites

Alla lackförseglingar är mig veteligen polymer (kemiska). Och där har man långt bättre hållbarhet. Vad är det du jämför? Water beading? Glans? UV protection? tex så kan jag lova att collinite inte håller för speciellt många tvätter 3M (ultra performance vax) är (enl mig) dåligt har collinite 915 och det är ungefär lika bra som 3M. Hur ofta tvättade du tex plattorna med tvättmedel?

Inledande behövdes inte tvättmedel användas utan det räckte med att torka av med fuktig trasa. Efter ca 2 månader behövdes tvättmedel för att få bort svarta ränder på plattorna med Nanovax.

Plattorna torkades/tvättades 1 ggr/månad med undantag av 4 vintermånader med frost o snö. Glansen mättes med glansmästare.

Vattenavrinning mätte jag inte på annat sätt än att duscha plattorna med saltvatten och observera avrinning före och efter varje tvätt/avtorkning.

UV resistens/skydd fans ingen möjlighet att mäta.

Nu ligger 8 plattor som är mörkblå på test sedan 7 månader och här är skillnaderna ännu större.

När du skriver hållbarhet hur har du mätt detta?

Link to post
Share on other sites

jag har inte gjort några egna mätning men jag har läst ganska ingående om ämnet samt att jag har polerat en del och har kompisar som är rekondare. mitt tycke och smak är enligt mig

 

Canuba=finast (varmast) finish men håller inte direkt länge. helt klart trevligast finish och bästa "look" när det är nypålagt sämre tålighet mot tex avfettning och tvätt generellt

polymer= bättre skydd framförallt UV skydd (om man nu ska tro det man läser på nätet bättre hållbarhet vassare finish inte samma djupa glans

 

Canuba vax smälter vid lägre temp än tex kemiska diton. kan vara bra att tänka på om man har färgade skrov (jag har ju en hel del svart på min båt)

 

Har du testat några av dessa?

 

Lahega Brightguard 2K

PPS 2K

Autosmart silver one 1K

Fireglaze

Meguiers NXT 2.0

menzerna PP ultra lackskydd.

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inledande behövdes inte tvättmedel användas utan det räckte med att torka av med fuktig trasa. Efter ca 2 månader behövdes tvättmedel för att få bort svarta ränder på plattorna med Nanovax.

 

Samme erfaring jeg hadde i fjor med Collinite. Jeg la bare på ett lag.

Første gangen jeg brukte vaskemiddel var etter ferien i starten på august. Vokshampo fra Biltema.

Før det var det ingen skit som festet seg. Jeg kun spylte båten med vann og brukte microfiberklut på horisontale flater og tørket med pusseskinn.

 

Til polering brukte jeg grønn og gul 3m perfect-IT (grov og medium) med tilhørende padder. Blir Collinite 845/ 915 i år også etter poleringen. Billig er den også. Rundt 200 spenn :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når vi først er inne på polering.

Colliniten fikk også prøve seg på propellen i fjor.

Hadde lest noe bra om autoglym sin forsegler også så tok en runde med begge. Det funket meget bra, men jeg vet ikke om det var Collinite eller autoglym som har æren. Kanskje kombinasjonen?

Var faktisk overrasket over hvor bra det funket. Propellen var beskyttet hele sesongen og den er jo rimelig utsatt for saltvann og kraftige vannstrømmer.

 

Limer inn fra en annen post jeg skrev:

---------------------------------------------------

I fjor våres polere jeg propellen blank med autosol og rondell til drillen.

Når dem var speilblank la jeg på Collinite #845 voks og så en runde med autoglym sin forsegler.

 

Båten er en saktegående Trawler som går rundt i 6-7 knop med 6/700 rpm på propellen.

 

Etter polering, voksing og forsegling så det slik ut

bilde

 

Slik så det ut i slutten av juli. Null groe og rur.

bilde

 

Etter opptaket i høst var det bare et lite kalklag på propellen men fortsatt ikke mer enn et par rur. Antagelig pga anoden på akslingen rett ved propellen. Man kan se det lille feltet på bilde der jeg skrapet litt i kalken med neglen.

bilde

 

Her etter en vask med stålull og 35% eddikessens.

Ble nesten like blank igjen som før sjøsetting.

bilde

 

Til våren blir det en kjapp runde med autosol og så samme prosessen igjen :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er det noen som har prøvd AGlaze produktene og kan si noe om hvordan de var å arbeide med ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er akkurat ferdig og klar for sjøsetting. Båten står inne i et relativt mørkt lokale så jeg vil vente med rapporten til båten er ute, men det ser da bra ut.

Jeg har mange kommentarer angående bruken av Aglaze. Jeg har benyttet Rupes maskiner til stort sett alt unntatt forseglingen.

Medium/ fin rubbing: lett og jobbe med og lett å fjerne. Etterlater seg ikke produktrester.

SMR polish /fin rubb: lett å jobbe med og lett å ta av. Gir meget god glans men ikke den feite dype glansen som voks.

Begge rubbingene egner seg best for maskin. Med bruk av kun hånd så blir det arbeidskrevende.

Forsegling: smøres lett på med polerklut. En flaske rakk rundt min 30 ft båt 2 ganger. Dette en lavviskøs veske som legges på i tynne lag. Tror det er lurt å legge på litt tykkere enn jeg gjorde i starten. Forseglingen trekker inn i gelcoaten eller tørker på overflaten etter ca 30 - 60minutter. Deretter er det å ta runde på runde til du ser at den tørker / forvinner saktere. Til slutt taes den av med lett fuktig klut.

Erfaringer til neste gang:

- vent til forseglingen er blitt til støv siste gang før den tørkes av. Hvis ikke så blir det skjoldete og masse arbeid.

- hverken rubbing eller polering legger igjen produktrester og fyller derfor ikke riper og hakk slik som tradisjonell polering og voks gjør

- det kreves et rent og fettfritt underlag for best mulig resultat

- fungerer best med maskin påføring

- skal prøve andre pads enn de som Rupes leverer. Forslag mottas med takk.

 

Generelt vil jeg si at jeg opplever jobben som relativt grei, men at mangel på voks gjør løsningen lite tilgivende for mangelfull rubbing. Dette ser jeg best på sidene av skroget hvor fendere og brygger har slitt på gelcoaten.

Det endelige svaret på hvorvidt jeg kommer til velge Aglaze fremover ser jeg i august september og hvorvidt det bli mindre arbeid for hvert år fremover. Det lover i allefall reklamen......

Foreløpig håper og tror jeg at dette blir tingen fremover.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...