Jump to content

A Glaze - den endelige løsning?


Billa

Recommended Posts

Takker masse for utfyllende svar Billa, det var slike ting du nevner jeg lurte på.

Jeg sitter med et tilbud fra den Norske agenten på samme produkter som du har benyttet + at jeg vil teste produktene de har til teakdekk(rens/nøytralisering/sealer).

Det som frister mest med denne pakka er Båtmagsinets test hvor de mener at dette holder hele sesongen og at man neste år bare skal trenge å legge ett lag sealer.

Stiv pris på produktene. Jeg kommer ut med en totalpris på 3800,- for produktene til glassfiberen og ca 2000,- for produktene til teaken.

 

Lurer også på å kjøpe en Rupes maskin og lurer på om ikke 3M har bra pads til både rubbing og polering. Mener SAP_2000 har nevnt de tidligere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinets erfaring var også min motivasjon for Aglaze.

Den norske importøren har skrudd opp prisen en del over utenlandske leverandører. Mulig det kan importres hvis man skal fortsette. Det finnes jo internett nå.

Ellers finnes det nok andre flyskrog løsninger som kan virke, men jeg kjenner dem ikke.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Swisswax er også dyrt :-(

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lurer også på å kjøpe en Rupes maskin og lurer på om ikke 3M har bra pads til både rubbing og polering. Mener SAP_2000 har nevnt de tidligere.

Er meget godt fornøyd med 3M sine polisher og pad'er. Polish og pad er fargekodede og hører sammen.

Fine og jobbe med. Er egentlig beregnet for roterende maskiner, men medium og fin funker fint på DA maskiner også.

 

- Grønn (Fast Cut/ XL) er grov polish (kalt rubbing av mange) og fin til å fjerne oksidering, riper og matthet i gelcoat. Støvler endel.

Polish: http://www.bsbildeler.no/Fast-Cut-XL-Mindre-stov-P390627.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Gronn-P390660.aspx

 

- Gul (Extra Fine Compound) er medium polish og egentlig den fineste man trenger til gelcoat. Fin til å få opp glans på ny og fin gelcoat samt etter polering med grønn.

Polish: http://www.bsbildeler.no/Extra-Fine-Compound-P390735.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Gul-P390663.aspx

 

- Blå (Ultra Fina SE) er fin polish, og alt for fin til gelcoat. Egnet som siste trinn på syltynn billakk for showroom finish.

Polish: http://www.bsbildeler.no/Ultrafina-SE-P390623.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Bla-P390659.aspx

 

Til båt trenger man de to første. Til bil de to siste.

Pakke med alle 3 inkl padder her: http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/bilpleie--polering/poleringspakker/poleringspakke-3mrr1116-en-av-hver-pad-med-borrelas.aspx

 

Et fellestrekk for stort sett alle "proffe" polisher, er at det er en polish og inneholder null voks og beskyttelse. Samme gjelder forøvrig Meguiars One Step.

Det er det som gjør de egnet for maskin og tåler og kjøres mye uten å brenne seg fast.

 

Min erfaring er at DA maskiner av eksentertypen ikke er egnet til fjerning av oksidering og matthet i gelcoat. Men fin og ufarlig og jobbe med til vedlikeholdspolering av tilnærmet perfekte flater, evt etter polering/ rubbing med grov (grønn 3m) polish. .

Har selv en 900w Krauss DA maskin og den er helt genial til bilen. http://www.bsbildeler.no/NoSwirls-900W-V2-Dual-Action-P390875.aspx

 

Når poleringen er ferdig så er det tid for voks/ forsegling.

Her er det mye religion ute å går. Swisswax til flere tusen for boksen funker bra for de som er sterke i troen.... ;-)

Gode og greie vokser/ forseglinger til båt etter min mening er f.eks Meguiars Pure Wax og autoglym/ Selaclean forsegler.

 

Selv ble jeg mektig imponert over Collinite #845 (samme som #925 i marineserien). http://www.collinite.com/automotive-wax/insulator-wax/ kan kjøpes her i Norge: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35

En ujålete og billig voks med holdbarhet jeg aldri har sett maken til, så det blir den i år også :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ta en runde i egen havn og snakk med båtfolk om polering. Troen gjør mye. helt klart. Jeg har prøvd mange forskjellige voksslag, og lite skiller de gode. Det dukker til stadighet opp nye typer.

Et eksempel er en kar som har hatt sin Elwaro 30 fra den var ny på tidlig 80-tallet. Den ser fortsatt nye og blank ut. Han har brukt Selaclean sine produkter år etter år. 

I samme havn treffer vi på en annen båtkar som har brukt Hempel sine produkter. Blank og flott i skroget.  Så var det dette med troen.

Man må ikke være rakettforsker for å polere og stelle en fritidsbåt. Mye av det som frembys er bra produkter. Og vitenskaplige tester skal vel ingen av oss ha? Vi skal bare ha en lettestelt båt som ser bra ut i dagslys? For i mørket er alle katter (skuter) grå....

 

God vårpuss, folkens!

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er meget godt fornøyd med 3M sine polisher og pad'er. Polish og pad er fargekodede og hører sammen.

Fine og jobbe med. Er egentlig beregnet for roterende maskiner, men medium og fin funker fint på DA maskiner også.

- Grønn (Fast Cut/ XL) er grov polish (kalt rubbing av mange) og fin til å fjerne oksidering, riper og matthet i gelcoat. Støvler endel.

Polish: http://www.bsbildeler.no/Fast-Cut-XL-Mindre-stov-P390627.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Gronn-P390660.aspx

- Gul (Extra Fine Compound) er medium polish og egentlig den fineste man trenger til gelcoat. Fin til å få opp glans på ny og fin gelcoat samt etter polering med grønn.

Polish: http://www.bsbildeler.no/Extra-Fine-Compound-P390735.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Gul-P390663.aspx

- Blå (Ultra Fina SE) er fin polish, og alt for fin til gelcoat. Egnet som siste trinn på syltynn billakk for showroom finish.

Polish: http://www.bsbildeler.no/Ultrafina-SE-P390623.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Bla-P390659.aspx

Til båt trenger man de to første. Til bil de to siste.

Pakke med alle 3 inkl padder her: http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/bilpleie--polering/poleringspakker/poleringspakke-3mrr1116-en-av-hver-pad-med-borrelas.aspx

Et fellestrekk for stort sett alle "proffe" polisher, er at det er en polish og inneholder null voks og beskyttelse. Samme gjelder forøvrig Meguiars One Step.

Det er det som gjør de egnet for maskin og tåler og kjøres mye uten å brenne seg fast.

Min erfaring er at DA maskiner av eksentertypen ikke er egnet til fjerning av oksidering og matthet i gelcoat. Men fin og ufarlig og jobbe med til vedlikeholdspolering av tilnærmet perfekte flater, evt etter polering/ rubbing med grov (grønn 3m) polish. .

Har selv en 900w Krauss DA maskin og den er helt genial til bilen. http://www.bsbildeler.no/NoSwirls-900W-V2-Dual-Action-P390875.aspx

Når poleringen er ferdig så er det tid for voks/ forsegling.

Her er det mye religion ute å går. Swisswax til flere tusen for boksen funker bra for de som er sterke i troen.... ;-)

Gode og greie vokser/ forseglinger til båt etter min mening er f.eks Meguiars Pure Wax og autoglym/ Selaclean forsegler.

Selv ble jeg mektig imponert over Collinite #845 (samme som #925 i marineserien). http://www.collinite.com/automotive-wax/insulator-wax/ kan kjøpes her i Norge: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35

En ujålete og billig voks med holdbarhet jeg aldri har sett maken til, så det blir den i år også :-)

Etter din oppfatning holder Collinite bedre enn Meguiars Pure Wax?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg testes Meguiars power cut compound på DA maskin med medium har pad og det fjerner oksidering til en hvis grad, men enig at en roterende tar betydelig mer. Jeg prøver også Collinite i år og har hørt flere som er godt fornøyde med holdbarheten. Jeg legger den oppå Pure Wax fra Meguiars, håper det blir greit.

Link to post
Share on other sites

Jepp skal gjøre det:-) Jeg er også opptatt av holdbarhet, spesielt på hardtoppen som er veldig utsatt for sola og oksidering. Som Sap skriver har han sluppet vasking med vaskemidler før ut i august og det må jo være veldig greit.....

Det er sensasjonelt bra for en voks løsning

Prisgunstig er den også.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at DA maskiner av eksentertypen ikke er egnet til fjerning av oksidering og matthet i gelcoat. Men fin og ufarlig og jobbe med til vedlikeholdspolering av tilnærmet perfekte flater, evt etter polering/ rubbing med grov (grønn 3m) polish. .

Har selv en 900w Krauss DA maskin og den er helt genial til bilen. http://www.bsbildeler.no/NoSwirls-900W-V2-Dual-Action-P390875.aspx

 

Forstår jeg deg dithen at du bruker Krauss DA maskinen til bilen, men har en Flex(ikke DA) som benyttes til båten ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei VannTro :-)

 

Jeg bruker så langt en roterende maskin fra Flak med 3M bakplate og pads, men Flex'en står på innkjøpslista.

 

DA maskinen synes jeg er flott til bil samt bruker den på de flatene på båten som ikke er utsatt og trenger bearbeiding. F,eks sidene på overbygget som har FB overhenget over seg, og til vedlikeholdspolering av andre flater som ikke trenger bearbeiding.

Det er helt klart enklere å jobbe med DA, så føler man trenger begge til båt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sjøsetting og da fikk jeg endelig sett gliset i dagslys for første gang siden Aglaze behandlingen. Til tross for grått vær skinte skroget som om den var ny og ikke fra 2008. Den feite glansen som kjennetegnes fra voks var fraværende. Det var en mer nedtonet glans som ser ut som helt ren gelcoat. Den ser rett og slett ubrukt ut.

Så langt er jeg fornøyd. Måtte det vare nå da......

Sushi

Link to post
Share on other sites

Bilder :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

hva brukes ull-paden som følger med maskiner til? brukte den i fjor, men ser dere bruker andre typer.

 

skal prøve meguiars one step + pure wax i år..

 

påføres voks best for hånd eller med maskin?.. har gjort det for hånd tidligere..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ullpad gir den groveste korrigeringen i kombinasjon med grov polish/ rubbing på en roterende maskin. Godt egnet på matt og oksydert gelcoat.

Så følger padder fra hard til myk.

 

Jeg synes voks er lettest å legge for hånd og fra proffene har jeg hørt det ikke er noe poeng å gjøre det med maskin. 90% av jobben er den man gjør med poleringen i forkant av voksing.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

aha! da har jeg gjort det riktig;) men dropper ullputa i år.. venter bare på oppholdsvær.. ser ut som det kan bli et lite vindu i helga.... får se:) båten står fortsatt under pressenning!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...