VannTro Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Takker masse for utfyllende svar Billa, det var slike ting du nevner jeg lurte på. Jeg sitter med et tilbud fra den Norske agenten på samme produkter som du har benyttet + at jeg vil teste produktene de har til teakdekk(rens/nøytralisering/sealer). Det som frister mest med denne pakka er Båtmagsinets test hvor de mener at dette holder hele sesongen og at man neste år bare skal trenge å legge ett lag sealer. Stiv pris på produktene. Jeg kommer ut med en totalpris på 3800,- for produktene til glassfiberen og ca 2000,- for produktene til teaken. Lurer også på å kjøpe en Rupes maskin og lurer på om ikke 3M har bra pads til både rubbing og polering. Mener SAP_2000 har nevnt de tidligere. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Billa Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Båtmagasinets erfaring var også min motivasjon for Aglaze. Den norske importøren har skrudd opp prisen en del over utenlandske leverandører. Mulig det kan importres hvis man skal fortsette. Det finnes jo internett nå. Ellers finnes det nok andre flyskrog løsninger som kan virke, men jeg kjenner dem ikke. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Billa Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 En annen ting er at det er kanskje mulig å benytte 3M, Rupes eller andre produkter til rubbing og deretter kun forsegler fra Aglaze. Rupes + Swisswox er også et alternativ som helt sikkert funker og som er utprøvd og rimeligere trur jeg. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
VannTro Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Swisswax er også dyrt :-( Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Astor Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Har diverse AGlaze stående og venter bare på litt mer varme. Skal teste det på et felt på skroget. Dette lyder spennende. AGlaze har en serie med produkter som skal holde høy kvalitet. Redigert 5.April.2015 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Billa Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Jeg påførte produktene mens temperaturen var mellom ca 5-10 grader og det gikk greit. Tok noe tid før siste lag av forsegleren tørket. Som nevnt over tror jeg det er lurt at den er helt tørr før den gnikkes av. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Lurer også på å kjøpe en Rupes maskin og lurer på om ikke 3M har bra pads til både rubbing og polering. Mener SAP_2000 har nevnt de tidligere.Er meget godt fornøyd med 3M sine polisher og pad'er. Polish og pad er fargekodede og hører sammen. Fine og jobbe med. Er egentlig beregnet for roterende maskiner, men medium og fin funker fint på DA maskiner også. - Grønn (Fast Cut/ XL) er grov polish (kalt rubbing av mange) og fin til å fjerne oksidering, riper og matthet i gelcoat. Støvler endel. Polish: http://www.bsbildeler.no/Fast-Cut-XL-Mindre-stov-P390627.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Gronn-P390660.aspx - Gul (Extra Fine Compound) er medium polish og egentlig den fineste man trenger til gelcoat. Fin til å få opp glans på ny og fin gelcoat samt etter polering med grønn. Polish: http://www.bsbildeler.no/Extra-Fine-Compound-P390735.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Gul-P390663.aspx - Blå (Ultra Fina SE) er fin polish, og alt for fin til gelcoat. Egnet som siste trinn på syltynn billakk for showroom finish. Polish: http://www.bsbildeler.no/Ultrafina-SE-P390623.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Bla-P390659.aspx Til båt trenger man de to første. Til bil de to siste. Pakke med alle 3 inkl padder her: http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/bilpleie--polering/poleringspakker/poleringspakke-3mrr1116-en-av-hver-pad-med-borrelas.aspx Et fellestrekk for stort sett alle "proffe" polisher, er at det er en polish og inneholder null voks og beskyttelse. Samme gjelder forøvrig Meguiars One Step. Det er det som gjør de egnet for maskin og tåler og kjøres mye uten å brenne seg fast. Min erfaring er at DA maskiner av eksentertypen ikke er egnet til fjerning av oksidering og matthet i gelcoat. Men fin og ufarlig og jobbe med til vedlikeholdspolering av tilnærmet perfekte flater, evt etter polering/ rubbing med grov (grønn 3m) polish. . Har selv en 900w Krauss DA maskin og den er helt genial til bilen. http://www.bsbildeler.no/NoSwirls-900W-V2-Dual-Action-P390875.aspx Når poleringen er ferdig så er det tid for voks/ forsegling. Her er det mye religion ute å går. Swisswax til flere tusen for boksen funker bra for de som er sterke i troen.... ;-) Gode og greie vokser/ forseglinger til båt etter min mening er f.eks Meguiars Pure Wax og autoglym/ Selaclean forsegler. Selv ble jeg mektig imponert over Collinite #845 (samme som #925 i marineserien). http://www.collinite.com/automotive-wax/insulator-wax/ kan kjøpes her i Norge: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35 En ujålete og billig voks med holdbarhet jeg aldri har sett maken til, så det blir den i år også :-) Redigert 5.April.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Astor Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Ta en runde i egen havn og snakk med båtfolk om polering. Troen gjør mye. helt klart. Jeg har prøvd mange forskjellige voksslag, og lite skiller de gode. Det dukker til stadighet opp nye typer. Et eksempel er en kar som har hatt sin Elwaro 30 fra den var ny på tidlig 80-tallet. Den ser fortsatt nye og blank ut. Han har brukt Selaclean sine produkter år etter år. I samme havn treffer vi på en annen båtkar som har brukt Hempel sine produkter. Blank og flott i skroget. Så var det dette med troen. Man må ikke være rakettforsker for å polere og stelle en fritidsbåt. Mye av det som frembys er bra produkter. Og vitenskaplige tester skal vel ingen av oss ha? Vi skal bare ha en lettestelt båt som ser bra ut i dagslys? For i mørket er alle katter (skuter) grå.... God vårpuss, folkens! Redigert 5.April.2015 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Billa Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Er meget godt fornøyd med 3M sine polisher og pad'er. Polish og pad er fargekodede og hører sammen. Fine og jobbe med. Er egentlig beregnet for roterende maskiner, men medium og fin funker fint på DA maskiner også. - Grønn (Fast Cut/ XL) er grov polish (kalt rubbing av mange) og fin til å fjerne oksidering, riper og matthet i gelcoat. Støvler endel. Polish: http://www.bsbildeler.no/Fast-Cut-XL-Mindre-stov-P390627.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Gronn-P390660.aspx - Gul (Extra Fine Compound) er medium polish og egentlig den fineste man trenger til gelcoat. Fin til å få opp glans på ny og fin gelcoat samt etter polering med grønn. Polish: http://www.bsbildeler.no/Extra-Fine-Compound-P390735.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Gul-P390663.aspx - Blå (Ultra Fina SE) er fin polish, og alt for fin til gelcoat. Egnet som siste trinn på syltynn billakk for showroom finish. Polish: http://www.bsbildeler.no/Ultrafina-SE-P390623.aspx Pad: http://www.bsbildeler.no/Pad-Bla-P390659.aspx Til båt trenger man de to første. Til bil de to siste. Pakke med alle 3 inkl padder her: http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/bilpleie--polering/poleringspakker/poleringspakke-3mrr1116-en-av-hver-pad-med-borrelas.aspx Et fellestrekk for stort sett alle "proffe" polisher, er at det er en polish og inneholder null voks og beskyttelse. Samme gjelder forøvrig Meguiars One Step. Det er det som gjør de egnet for maskin og tåler og kjøres mye uten å brenne seg fast. Min erfaring er at DA maskiner av eksentertypen ikke er egnet til fjerning av oksidering og matthet i gelcoat. Men fin og ufarlig og jobbe med til vedlikeholdspolering av tilnærmet perfekte flater, evt etter polering/ rubbing med grov (grønn 3m) polish. . Har selv en 900w Krauss DA maskin og den er helt genial til bilen. http://www.bsbildeler.no/NoSwirls-900W-V2-Dual-Action-P390875.aspx Når poleringen er ferdig så er det tid for voks/ forsegling. Her er det mye religion ute å går. Swisswax til flere tusen for boksen funker bra for de som er sterke i troen.... ;-) Gode og greie vokser/ forseglinger til båt etter min mening er f.eks Meguiars Pure Wax og autoglym/ Selaclean forsegler. Selv ble jeg mektig imponert over Collinite #845 (samme som #925 i marineserien). http://www.collinite.com/automotive-wax/insulator-wax/ kan kjøpes her i Norge: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35 En ujålete og billig voks med holdbarhet jeg aldri har sett maken til, så det blir den i år også :-) Etter din oppfatning holder Collinite bedre enn Meguiars Pure Wax? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Ja, med god margin :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Linea Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Jeg testes Meguiars power cut compound på DA maskin med medium har pad og det fjerner oksidering til en hvis grad, men enig at en roterende tar betydelig mer. Jeg prøver også Collinite i år og har hørt flere som er godt fornøyde med holdbarheten. Jeg legger den oppå Pure Wax fra Meguiars, håper det blir greit. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Tror ikke du vinner noe på å legge Collinite over Pure Wax, eller har du kanskje lagt PW allerede? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Linea Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Det kan godt være men har tatt ett felt med PW et felt med PW og Collinite for å se om det er noe forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Har lagt PW over hele båten men bare litt av båten har fått Collinite så langt. I fjor hadde jeg bare PW og synest de grå rennene kommer fort og henger litt fast etter regnvær. Hadde håpet dette ble bedre med Collinite. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Det kan godt være men har tatt ett felt med PW et felt med PW og Collinite for å se om det er noe forskjellDette må du rapportere i august. Hvilket felt er best!Problemet er ikke fin glans i april, men hvordan ser det ut til høsten. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Linea Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Jepp skal gjøre det:-) Jeg er også opptatt av holdbarhet, spesielt på hardtoppen som er veldig utsatt for sola og oksidering. Som Sap skriver har han sluppet vasking med vaskemidler før ut i august og det må jo være veldig greit..... Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Jepp skal gjøre det:-) Jeg er også opptatt av holdbarhet, spesielt på hardtoppen som er veldig utsatt for sola og oksidering. Som Sap skriver har han sluppet vasking med vaskemidler før ut i august og det må jo være veldig greit.....Det er sensasjonelt bra for en voks løsningPrisgunstig er den også. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
VannTro Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Min erfaring er at DA maskiner av eksentertypen ikke er egnet til fjerning av oksidering og matthet i gelcoat. Men fin og ufarlig og jobbe med til vedlikeholdspolering av tilnærmet perfekte flater, evt etter polering/ rubbing med grov (grønn 3m) polish. . Har selv en 900w Krauss DA maskin og den er helt genial til bilen. http://www.bsbildeler.no/NoSwirls-900W-V2-Dual-Action-P390875.aspx Forstår jeg deg dithen at du bruker Krauss DA maskinen til bilen, men har en Flex(ikke DA) som benyttes til båten ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Hei VannTro :-) Jeg bruker så langt en roterende maskin fra Flak med 3M bakplate og pads, men Flex'en står på innkjøpslista. DA maskinen synes jeg er flott til bil samt bruker den på de flatene på båten som ikke er utsatt og trenger bearbeiding. F,eks sidene på overbygget som har FB overhenget over seg, og til vedlikeholdspolering av andre flater som ikke trenger bearbeiding. Det er helt klart enklere å jobbe med DA, så føler man trenger begge til båt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Billa Svart 10.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2015 Sjøsetting og da fikk jeg endelig sett gliset i dagslys for første gang siden Aglaze behandlingen. Til tross for grått vær skinte skroget som om den var ny og ikke fra 2008. Den feite glansen som kjennetegnes fra voks var fraværende. Det var en mer nedtonet glans som ser ut som helt ren gelcoat. Den ser rett og slett ubrukt ut. Så langt er jeg fornøyd. Måtte det vare nå da...... Sitér dette innlegget Sushi Link to post
VannTro Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Bilder Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
glalaks Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 hva brukes ull-paden som følger med maskiner til? brukte den i fjor, men ser dere bruker andre typer. skal prøve meguiars one step + pure wax i år.. påføres voks best for hånd eller med maskin?.. har gjort det for hånd tidligere.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
sap_2000 Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 (redigert) Ullpad gir den groveste korrigeringen i kombinasjon med grov polish/ rubbing på en roterende maskin. Godt egnet på matt og oksydert gelcoat. Så følger padder fra hard til myk. Jeg synes voks er lettest å legge for hånd og fra proffene har jeg hørt det ikke er noe poeng å gjøre det med maskin. 90% av jobben er den man gjør med poleringen i forkant av voksing. Redigert 10.April.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
glalaks Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 aha! da har jeg gjort det riktig;) men dropper ullputa i år.. venter bare på oppholdsvær.. ser ut som det kan bli et lite vindu i helga.... får se:) båten står fortsatt under pressenning! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.