peso Startet 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2014 Hei. Er det noen her på forumet som har montert hekktruster på en Nordic? har søkt litt på forumet men finner ikke noe som omhandler dette, men hvis noen kan vise til en tråd så takker jeg for det. Det jeg lurer på er: hvor stor truster bør jeg ha? hvor plasserer jeg den? Synes det er liten plass i hekken til å montere dette, er redd den kommer for høyt. Det er en 86 mod, den har utvendig eksosbend og flaps som begge kan komme i konflikt med vannstrømmen. så erfaringer, tips og gjerne bilder er velkomment. Trenger ikke usaklige kommentarer om nødvendigheten av hekktruster.... Timex Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Hvor stor er denne båten? Vekt / dypgående? Generelt så dypt som mulig uten at den danner restriksjon under normal marsjfart. Midskips/sentrering er ikke kritisk. Uhindret vannstrømning inn/ut er viktig. Man kan få tak i spesielle skjold fra Sleipner som er med på å forhindre at strømmen treffer drev etc. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Synes å ha sett på båter som er lagret på land at disse ofte er montert ganske høyt oppe på babord side. Midtmontasje er sikkert vanskelig pga hovedmotor blir i veien. Ta en sjekk på lagringsplasser nå, vil du fort se hvordan andre har løst det :) Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) Synes å ha sett på båter som er lagret på land at disse ofte er montert ganske høyt oppe på babord side. Ta en sjekk på lagringsplasser nå, vil du fort se hvordan andre har løst det :) har vært litt rundt å kikket på opplagsplasser, men å finne en Nordic med hekktruster er ikke lett. Ser at den eneste naturlige plassen er høyt på babord side, men er redd det blir for høyt slik at den drar mer luft enn vann. Til chiefengineer, det er en halvplaner på ca 4tonn, går ca 90cm dypt med flyndra Timex Redigert 5.Oktober.2014 av timex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Hva de nye trusterene til sleipner?? Husker ikke navn,men se på nettsidene til sleipner...vurderer en sånn selv Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Ville muligens sendt en spesifikasjon med bilder av hekksystemet til Sleipner, vekt, lengde etc. på båten så kan de nok veilede deg. Velg ikke en for liten hekkthruster. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Det du kan tenke litt på , er om båten din trenger litt mer vekt på ene siden for å ligge rett i vannet. disse veier fort 30kg , pluss pluss hvis du må ha flere batterier i tillegg. Kanskje du kjenner en båtbygger... Det er mange av dem her i arendal.. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Forstår ikke att du føler behov for noe hekktrøster på en 27 fots båt. Så ett vennlig ment tips fra min side er att du ganske enkelt lar være og montere trøster bak. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 hehe, ja jeg kjenner nok båtbyggere, jeg kjenner deg også taunus :-). Jeg har montert flere hekktrustere på diverse båter, men Nordicen har veldig liten plass i akterspeilet under vannlinjen, så den eneste plassen jeg ser jeg kan montere den er babord side midt mellom flaps og ror, men er redd den ikke kommer dypt nok. i tillegg vil da flapssylinder og eksosbend komme midt i vannstrømmen. derfor lurer jeg på om det er noen som har gjort det på denne båttypen før. Timex Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 hehe, ja jeg kjenner nok båtbyggere, jeg kjenner deg også taunus :-). Jeg har montert flere hekktrustere på diverse båter, men Nordicen har veldig liten plass i akterspeilet under vannlinjen, så den eneste plassen jeg ser jeg kan montere den er babord side midt mellom flaps og ror, men er redd den ikke kommer dypt nok. i tillegg vil da flapssylinder og eksosbend komme midt i vannstrømmen. derfor lurer jeg på om det er noen som har gjort det på denne båttypen før. Timex Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Har vel heller aldri sett noen hekkvisper på noen nordic/adriaitc....hverken på land eller vann. Jeg hadde tatt en liten telefon til Agderboat jeg som har scandformer nå og hørt med de og også sleipner eller tilsvarende. Ingen vits å bruke penger på dette om du kun får plass til en liten tass for å få plass. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Er det Kurt? Eller han andre banditten i heidalen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Heng den under badeplattform ? Velger du hydraulisk så slipper du kanskje unna ein del bekymringer med kabelgjennomføringer Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BOBO II Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) Den nye X Turn hekktrustern til Sleipner må jo passe bra bakpå denne hekken. Det eneste du trenger er 2 små hull til gjennomføringene og plasseres nesten hvor du vil så sant ikke flaps og ror står i veie. Redigert 5.Oktober.2014 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.