Draco24styling Startet 5.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2014 Ja, da har jeg klart å påføre motoren en omgang juling . Ved opptak på fredag, skulle båten kjøres fra hjemmehavn på Grimsøy, og inn i kilen til Valberg. la meg i plan på veien innover. fungerer fint, men så synes jeg det begynner å lukte litt svidd, så jeg slakker av, ser på tempmåleren at den er noe høyere en hva den vanligvis bruker å være, åpner motorroms luka, å røyken vælver i mot meg. Hva i h........ te er dette tenker jeg. så jeg stopper motoren, men klarer ikke se om det er brann eller røykutvikling, for det er fullstendig røyklagt i båten nå, Startet motorromsvifta, og fikk ut den værste røyken, ingen brann, men det knitrer i bakkant av motor, og manifold og risere er veldig varme. Starter opp igjen å følger med på tempmåleren, holder seg normal nå, går å kjenner på manifolder og risere jevnlig på vei innover, normal tempratur, men kjører bare i skrogfart nå, Kom til Valberg og fikk løftet opp på lastebilen, å kjørt hjem, Fredags kveld gikk med på å fjærne rur og groe i dag ble manifolder å risere demontert, har vært veldig varmt, og det er godt igjenngrodd i kjølekanalene, Dette er styrbord side, ikke fult så ille her, Har vært varmes på babord side, og der er det også mest igjengrodd Må uansett løsne motor å dra den fram for å få ut eksosbendet, dette må lakkeres på nytt da lakken har blitt brent særlig øvre del Hvis noen har noen gode tips på innkjøp av nye manifolder og risere, så rop ut Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Manifoldene og riserne tåler varmen, derimot har de vært varme fordi de ikke har fått kjøling, mest sannsynlig pga defekt impeller eller tett vanninntak. Det som har gitt røyk i motorrommet er nok gummibelgene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Hmm, hørtes litt skummelt ut dette. Ikke at jeg har noe teknisk å bidra med, men går det an å montere en slags alarm for varmegang? Ligger man i godt driv og er konsentrert om kjøringa, så er vel ikke fokusen å se ned på temp-måler hele tiden? Ser for meg at dette kan skje fort hvis feks impeller ryker eller at vanninntaket blir tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Manifoldene og risere er trolig like gamle som motoren. Dvs 14 år. Så de blir nye uansett. Tror årsaken er får dårlig gjennomstrømning siden problemet kom på hard belastning. Og roet seg ned i skrogfart. Har ikke tatt delt drevet enda får å sjekke impeller. Men det skal også gjøres. Har løsnet motor. Og dratt den fram. Skal av med bukkehornet også. Dette må få et nytt strøk med lakk. Men mangler 12 kant tomme pipe i 3/8 del tror jeg det er. Noen som kan bekrefte dette? Tror også jeg tar belgsjau. Men trenger også et spesialverktøy til bellhouse. Noen som vet hva dette er. Ser ut som zxn. Men sikkert en tomme størrelse dette også Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 De platene på bildet er eksosklaffer som sitter øverst i bukkehornet og skal hindre vann i å slå tilbake i riserne. Volvo penta har kuttet de ut, de virker ikke allikevel og er bare til bryderi. Dine har nok ryki pga varmen og falt ned. Kast de. Sjekk for gjengrodd vanninntak og sjekk at det kommer rikelig med vann ut av eksosen når du skal vinterkonservere motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Ja fant ut at platene skulle stå i bukkhornet. har Googlet litt på nye risere og manifolder. Ser det er et hav å få kjøpt uoriginalt. Noen som har erfaring med dette? Eller er det originale som gjelder Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Det er nok ingen forskjell av betydning, du må sjekke at pakningsflatene er helt plane. Det gjelder både originale og alle andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.