Jump to content

Varmgang Mercruiser 4,3 EFI


Draco24styling

Recommended Posts

Ja, da har jeg klart å påføre motoren en omgang juling :sad::worry:. Ved opptak på fredag, skulle båten kjøres fra hjemmehavn på Grimsøy, og inn i kilen til Valberg. la meg i plan på veien innover. fungerer fint, men så synes jeg det begynner å lukte litt svidd, så jeg slakker av, ser på tempmåleren at den er noe høyere en hva den vanligvis bruker å være, åpner motorroms luka, å røyken vælver i mot meg. Hva i h........ te er dette tenker jeg. så jeg stopper motoren, men klarer ikke se om det er brann eller røykutvikling, for det er fullstendig røyklagt i båten nå, Startet motorromsvifta, og fikk ut den værste røyken, ingen brann, men det knitrer i bakkant av motor, og manifold og risere er veldig varme. Starter opp igjen å følger med på tempmåleren, holder seg normal nå, går å kjenner på manifolder og risere jevnlig på vei innover, normal tempratur, men kjører bare i skrogfart nå,

Kom til Valberg og fikk løftet opp på lastebilen, å kjørt hjem, Fredags kveld gikk med på å fjærne rur og groe

i dag ble manifolder å risere demontert, har vært veldig varmt, og det er godt igjenngrodd i kjølekanalene,

 

Dette er styrbord side, ikke fult så ille her,

bilde

 

 

Har vært varmes på babord side, og der er det også mest igjengrodd

bilde

 

Må uansett løsne motor å dra den fram for å få ut eksosbendet, dette må lakkeres på nytt da lakken har blitt brent særlig øvre del

 

Hvis noen har noen gode tips på innkjøp av nye manifolder og risere, så rop ut

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hmm, hørtes litt skummelt ut dette. Ikke at jeg har noe teknisk å bidra med, men går det an å montere en slags alarm for varmegang? Ligger man i godt driv og er konsentrert om kjøringa, så er vel ikke fokusen å se ned på temp-måler hele tiden? Ser for meg at dette kan skje fort hvis feks impeller ryker eller at vanninntaket blir tett.

Link to post
Share on other sites

Manifoldene og risere er trolig like gamle som motoren. Dvs 14 år. Så de blir nye uansett. Tror årsaken er får dårlig gjennomstrømning siden problemet kom på hard belastning. Og roet seg ned i skrogfart. Har ikke tatt delt drevet enda får å sjekke impeller. Men det skal også gjøres. Har løsnet motor. Og dratt den fram. Skal av med bukkehornet også. Dette må få et nytt strøk med lakk.

Men mangler 12 kant tomme pipe i 3/8 del tror jeg det er. Noen som kan bekrefte dette?

Tror også jeg tar belgsjau. Men trenger også et spesialverktøy til bellhouse. Noen som vet hva dette er. Ser ut som zxn. Men sikkert en tomme størrelse dette også

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

De platene på bildet er eksosklaffer som sitter øverst i bukkehornet og skal hindre vann i å slå tilbake i riserne. Volvo penta har kuttet de ut, de virker ikke allikevel og er bare til bryderi. Dine har nok ryki pga varmen og falt ned. Kast de.

Sjekk for gjengrodd vanninntak og sjekk at det kommer rikelig med vann ut av eksosen når du skal vinterkonservere motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...