Jump to content

Tappe luft av hjulsett på en boggihenger = lettere å snu for hånd?

helgehelge

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å tappe luften av ett av hjulparene på en boggihenger for å kunne "snu den på femøringen" for hånd i LASTET tilstand, uten bruk av bil?
Må kunne gjøre dette på trang opplagsplass -ikke nok plass til å snu med bil :-(
Totalvekt på båt og henger ca 1600 kilo. Underlaget er grus...
Under normale forhold er oppgaven umulig.
I mitt hode burde det hjelpe kraftig å tappe luften ut av bakerste hjulpar mens den snues.
Men hjelper det NOK?
Noen som har prøvd...?

Redigert av helgehelge (see edit history)

VET at det ikke går uten videre: Snakker her om å "snu på femøringen" / rotere om akslingen. Poenget er som Langedahl er inne på, at hjulparet som har marktrykk vil rotere hver sin vei, mens hjulene uten luft sklir sideveis uten å lage særlig motstand i grusen.. Med luft i alle 4 hjulene blir dette for stivt: Hjulene "streker" og oppgaven er umulig. En vinsj kan hjelpe, men vil da sette (for?) kraftige sidekrefter på hjulene. Må være obs på nesehjulsbelastingen ja, derfor jeg tenkte det var best å tappe luften av bakerste hjulpar, ikke forerste. Må da også sjekke ut at det fortatt er vekt på nesehjulet, at ikke tyngdepunktet er så langt bak at båt og henger tipper opp i fronten. Kan også være aktuelt å heller tappe luften av forerste hjulpar. Må i tilfelle prøve meg litt frem...
Men flere må da ha hatt denne utfordringen?
Ingen som har prøvd å tappe luft av ett hjulpar...?

Gjelder din erfaring manuell snuing av boggihenger med last alphamann?

I staden for å sveive opp kan du sveive ned.... Men man oppnår ve egentlig ingenting pga avstanden mellom aksling og kulehanske om de er båthenger det er snakk om. Vanlig varehenger vil det sikkert funke (kun utført på tom henger)

Ka med å rygge henger på plass så langt det går koble fra og flytte possisjon på bilen koble på å juster? Du har ikkje en kompis med 4x4 og vinsjfeste i fronten da? (kan sette i tilhengerkule om man har hurtigfeste for vinsj:)

De brettene vil nok funke dårlig hvis underlaget er grus, har du plater du kan legge under vil de sikkert funke bedre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har aldri prøvd men ser absolutt poenget. Min 2 tonns boggihenger er tung nok å snu for hånd uten last men det funker godt å presse draget så langt ned at bakerste hjulpar løfter seg.

Kan jo kanskje være en god unnskyldning til å shoppe seg en ATV med kule i hekken :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Enig med SveinHa, de gangene jeg er borte i boggihengere som skal snus, tråkker jeg bestandig draget ned i bakken og så sparker eller drar den sideveis. Å løfte i draget må være det værste man kan gjøre slik jeg ser det.

Nå skal det sies at jeg stort sett har håndtert tomme varehengere, ikke båthengere med 20-25' båt på.

Så med en baktung båt blir det kanskje omvedt.

Redigert av Honduras (see edit history)

Takker for innspill så langt -kom gjerne med flere!
Båt på henger må som sagt tidvis kunne snues "på femøringen" for hånd -eventuelt ved hjelp av vinsj.
Sæbø sitt tips om å skru av ett av hjulsettene er trolig ikke dumt -vel så kjapt og greit som å tømme / fylle luft, og er da garantert at det ekstra hjulparet ikke streker!
Hvis jeg kjører ene hjulparet opp på et par plank, kan jeg trolig også skru av det andre hjulparet uten å bruke jekk :-)
[Jeg har ikke kjøpt henger enda -gjør det i løpet av et par dager.
Med tur/retur Oslo - Arendal (25 mil på E18) en gang hver sesong, vil jeg føle meg tryggest med boggihenger. Først og fremst med hensyn på punktering -ene slippen jeg bruker har ofte skder i form av skarpe betongkanter i skvalpe/issonen... Slipper da å være fult så nervøs for om ett av dekkene kan ha fått skader når båten trekkes opp. (Selv om jeg selvsagt vil bytte dette straks om jeg oppdager skade.) Punktering på E18 med 1,8 til 2 tonn enkeltaksling høres LITE morro ut... Båten skal forøvrig også vinterlagres på hengeren.
Har en SUV som trejkker 2 tonn. Vekt av båt/motor/utstyr/litt bensin rundt 1350 kilo.
Heller i øyeblikket mot HSS R1800P til i underkant av 30 store lapper.
Om jeg ikke finner noe annet bra brukt på nettet de nærmeste dagene...
Men det er vel et annet topic!]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...