kjetillunde Startet 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2014 (redigert) Båthengeren (2007 modell) har 500kg tillatt totalvekt, 370kg tillatt nyttelast og 130kg egenvekt. Yamarin 4410 (2003 modell) veier 300kg ifølge boat.no. Yamaha 40 hk firetakter (2003 modell) står ikke noe vekt hos boat.no men de nyere modellene veier rundt 80kg. Redigert 5.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Helt lovlig blir det jo ikke, men hvis du ikke har altfor mye utstyr, bensin og lignende i båten blir overlasten såpass liten at dette burde gå bra hvis du kjører rolig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 hva slags bruk..? opplagshenger eller mye kjøring etter vei? blir man stoppet i kontroll så er det jo like ulovlig om det så bare er noen kilo over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Båten skal hentes og kjøres på motorveien... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Du kan risikere å bli henvist til målestasjon om det er slik langs ruta du skal kjøre. Då må du "laste om." Er det utekontroll med vektskive går det normalt fint, de runder ned til nermeste heile 50kg pr hjul de måler fikk eg til svar på BT når eg var i samme knipe og ringte for å spørre. Det enkleste er kanskje å slenge motoren i bagasjerommet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 ikke bare å slenge av en motor på 80-90 kg (som gjerne er bolta fast) , men om man flytter batteri/tank/anker osv over i bilen så har man kanskje nok å gå på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hegra Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Vet i hvert fall er det tillatt med noe overlast på store kjøretøy, men det er vel kanskje ikke sammenlignbart. I mitt vognkort til bilen står det at tillatt koblingsvekt er 75 kg. Blir det da 500 kg + 75 kg eller blir det 425 kg + 75 kg ? Utgangspunkt i avbildet henger. Har du mulighet til å låne den, ta båten med, og kjøre til nærmeste vekt ? Vei hengeren med båten på, men kjør så langt frem at bare hengerhjulene er på vekta. Er den under 500 kg er det jo greit. Sveive ned støttehjulet på vekta, koble fra og kjør bilen av vekta. Det er nå jeg er usikker på om det skal være maks. 500 kg eller maks. 575 kg. Noen som vet ? Du har jo mulighet til å legge dregg , tauverk osv. bak i bilen da bilens bakakselvekt har mye å gå på så lenge du er bare en person i bilen. Ellers er der vel justeringsmuligheter. Er den for tung på koblingen kan du føre båten litt bakover på henger og lage til en kloss mellom baugstolpen på hengeren og baug på båt slik at båten ikke kommer for langt frem på henger. Er den for tung på hengeraksling, men kan ha mer vekt på kobling, ser det ut for at hengeraksling kan flyttes bakover på ramma. Den er vel bare festet med de fire bøylene som sikkert har muttere på undersiden. Løsne muttere og trekk aksling litt bakover, og vips så har du flyttet mer av vekta bort fra aksling og frem til kobling. Men om det er lov og flytte aksling aner jeg ikke. Det er vel tvilsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Hegra har spennende teori her :-) Første tanken min er at vekta på kula kan man lure til i tilleg, så man kan ha 575. Men regel er "tillat total", altså om man kobler av henger bilen og setter den alene på vekt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kapteinbåt Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Lovlig eller ikkje... Viktig!!!! Du kan kun kjøre 60km/t med båten på denne! Kjører du i 90 ryker lappen:) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Maks 60 km/t med henger uten brems hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer. Jeg har tilhenger uten brems og hos vegvesenet står det at "I tilhengerens vognkort finner man tilhengerens egenvekt, og trekker man denne egenvekten ifra bilens tillatte hengervekt – får man frem hvor mye man lovlig kan laste på tilhenger uten brems". Blir det da bilens tillatte hengervekt som avgjør hvor mye man kan dra på hengeren og ikke hengerens tillatte nyttelast? Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 (redigert) I vognkortet til bilen står det kor mykja man kan trekke med tilhenger uten brems (denne vekta er somregel lavere enn 750kg) Lat oss seie bilen er oppgjitt med 600kg - hengerens egenvekt 130kg = 470kg som du kan laste hengeren med Uansett så lenge henger (utenbrems) og last veier meir enn 300 kg så er det 60km/t som gjelder uavhengig av vognkort. Men, no skal eg ikkje dra denne lenger da det ikkje er direkte det du spurte om i utgangspunktet. Eg hadde lasta på båt ogmotor og fjerna så mykje som mulig av "løse"gjenstander og kjørt. Du veit jo ikkje eksakt kva motor veier så kan jo hende du ikkje er så langt unna totalvekt 500kg.. Sjangsen for å bli stoppa er minimal.... Redigert 5.Oktober.2014 av Kapteinbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 kjetillunde : Blir det da bilens tillatte hengervekt som avgjør hvor mye man kan dra på hengeren og ikke hengerens tillatte nyttelast? Det er det tallet som er lavest som gjelder. Her vet vi at hengeren kan være maks. 500 kg. Hvis det i bilens vognkort står 450 kg med henger uten brems, ja så blir det maks. 450 kg samme hvor mye hengeren kan laste. Står det 600 kg i bilens vognkort, ja da blir det 500 kg som er maks siden hengeren ikke kan laste mer. Samme som Kapteinbåt har forklart bare på en litt annen måte. Om bilen skal være med eller uten bremser står det ingenting om Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Det er det tallet som er lavest som gjelder. Her vet vi at hengeren kan være maks. 500 kg. Hvis det i bilens vognkort står 450 kg med henger uten brems, ja så blir det maks. 450 kg samme hvor mye hengeren kan laste. Står det 600 kg i bilens vognkort, ja da blir det 500 kg som er maks siden hengeren ikke kan laste mer. Samme som Kapteinbåt har forklart bare på en litt annen måte. Ok, da skjønner jeg iallefall det Om bilen skal være med eller uten bremser står det ingenting om Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Forslag; Finn deg heller en henger med brems slik at du kan lovlig kjøre i 80 km/t både med og uten båten på hengeren og også holder deg innenfor lovlig vekt. Koster litt mer, men for egen del mener jeg det er verdt det. En kontroll, fart eller vekt, koster trolig langt mer enn prisforskjellen på lovlig/ulovlig henger og bruk? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jahn Ove Jahnsen Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Hei. Det er hengerens nyttelast som er gjeldende, følg alltid det som står i vognkortet Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Vet i hvert fall er det tillatt med noe overlast på store kjøretøy, men det er vel kanskje ikke sammenlignbart. I mitt vognkort til bilen står det at tillatt koblingsvekt er 75 kg. Blir det da 500 kg + 75 kg eller blir det 425 kg + 75 kg ? Utgangspunkt i avbildet henger. Har du mulighet til å låne den, ta båten med, og kjøre til nærmeste vekt ? Vei hengeren med båten på, men kjør så langt frem at bare hengerhjulene er på vekta. Er den under 500 kg er det jo greit. Sveive ned støttehjulet på vekta, koble fra og kjør bilen av vekta. Det er nå jeg er usikker på om det skal være maks. 500 kg eller maks. 575 kg. Noen som vet ? Du har jo mulighet til å legge dregg , tauverk osv. bak i bilen da bilens bakakselvekt har mye å gå på så lenge du er bare en person i bilen. Ellers er der vel justeringsmuligheter. Er den for tung på koblingen kan du føre båten litt bakover på henger og lage til en kloss mellom baugstolpen på hengeren og baug på båt slik at båten ikke kommer for langt frem på henger. Er den for tung på hengeraksling, men kan ha mer vekt på kobling, ser det ut for at hengeraksling kan flyttes bakover på ramma. Den er vel bare festet med de fire bøylene som sikkert har muttere på undersiden. Løsne muttere og trekk aksling litt bakover, og vips så har du flyttet mer av vekta bort fra aksling og frem til kobling. Men om det er lov og flytte aksling aner jeg ikke. Det er vel tvilsomt. Noen som vet om det er 500kg + 75kg kuletrykk, eller 425kg + 75kg kuletrykk? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 (redigert) Reglene er klare med hensyn til fart. Jeg pendler E6 gjennom østfold, og skal innrømme at de siste 10 årene har speedometeret stort sett stått på 120km/t. Men jeg blir like forundret hver gang jeg blir forbikjørt av bil med henger. Noen med bremser, noen uten. Lurer på om de med ubremset henger tenker over at de ligger 60km/t over gjeldende fartsgrense. Antar man blir fotgjenger relativt lenge hvis man blir tatt. Når det er sagt, kjøpt tidligere en ubremset båthenger av en politimann. Nevnte i forbifarten dette med at jeg fikk kjøre pent i 80-sonene. Han sa da at hvis man følger trafikken på en vanlig to-felts veg blir man normalt ikke stoppet. I følge ham ville jeg skape større fare ved å ligge i 60 i 80-sonen med dertil påfølende forbikjøringer fra alle andre. Så man kan jo appelere til politiets bruk av skjønn. Men å ligge i 120 i venstrefila på E6 tror jeg du skal slite med å få aksept for. De gangene jeg drar min bremsede henger på E6 ligger jeg stort sett i 90. Det blir bare halvgæli... Redigert 7.Oktober.2014 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 (redigert) Hengerens totalvekt er inkludert overført vekt på kroken. Om en kontroll gjøres helt etter forskriften skal hengeren kobles fra bil og veies helt for seg sjøl. Hva som blir gjort i praksis kan være noe annet. Heldigvis, etter egen erfaring ;) Altså, om hengerens tillatte totalvekt er 500, og kulevekt 75 så betyr det ikke at du kan summere de to. 500 er øvre grense uansett, kuletrykk er en del av de 500... Redigert 7.Oktober.2014 av Frode NeergÃ¥rd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.