Tallisman Startet 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2014 Noen som har erfaring med den oljeskift pumpen som Jula selger til kr 299. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Har du link ? Visst den fungerer hadde det vært et kupp kanskje. .. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Er det denne det er snakk om, så har jeg en som er prikk lik av et annet merke som fungerer utmerket bare oljen har litt god lunk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Honduras Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Samme erfaring som Lars, og min er endatil kjøpt på Jula. Med varm/lunken olje fungerer den veldig bra. Men kald olje tar det laaaang tid. På min fikk jeg problem etterhvert med at den sugde luft inn gjennom skøten mellom svart og klar slange, men ikke værre en at litt elektriker-teip fiksa det hele. Kan anbefales som en enkel løsning til en rimelig penge. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Til de som ikke har brukt slik pumpe før, dersom motoren har oppnådd driftstemp, og oljen er skikkelig varm: vent en stund til den har kjølt seg litt ned. Kokende varm olje kan smelte slangen nede i sumpen/ peilerøret. Og da har du et problem. Så, varm olje, men ikke kokvarm. Da går det som smurt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Her er latmannsvarianten http://www.ebay.com/itm/Jabsco-17860-2012-12V-Flat-Tank-Oil-Changer-System-3-5-Gallon-Sealed-Tank-/321477683652 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tallisman Svart 6.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Takk for svar. Greit og vite att Pumpen er brukendes før en handler. Sitér dette innlegget Link to post
Bex96 Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Jeg brukte denne på en bil, kald olje da og syns den var ubrukelig. Problemet er at du må tre pumpa oppå "ballongen"\oljedunken. Syns det var vanskelig og holde denne tett, samtidig som du må pumpe opp og ned. Jeg kjøpte en slik for og bytte girolje: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/garasjeutstyr-og-verktoy/oljeskift/oljeskifter/ Den fungerte kjempeflott. Og pumpet oljen lett opp. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Uansett hvilken pumpe, så må oljen ha en lunk. Skal man kjøpe sugepumpe så må en nesten se litt på hva slags bruk man har mtp kapasitet. Når jeg skifter olje på yanmaren og bilen, så er en 4-5 liters manuell pumpe mer enn god nok. -særlig når man tømmer via peilehull. Når jeg bytter på d6 motoren, hvor det er 20 liter olje, så er elektrisk pumpe det som duger. På d6 motoren er det egen slange på motoren for å lense oljen. Da kobles pumpa direkte på denne. Så, dette er jo litt alt etter motor, kapasitet og opplegg for bytte av olje. Det meste funker, for det er jo ikke noe romfartsteknologi. Suksessfaktoren ligger i oljetemp. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Da har jeg byttet olje på gearkasse og motor. Pumpen fra Jula virket utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Utmerket pumpe, men krever ofte bruk av tre hender samtidig. Vakuum dannes når håndtaket trekkes oppover. Krever to hender til å pumpe med og en tredje i mange tilfeller på sugerøret. BTma's langt dyrere pumpe er i så måte vesentlig mer brukervennlig. Vakuum dannes når stempelet går nedover. Der er en bøyle nederst man kan sette foten på og man har alltid en hånd fri til å styre pumperøret f.eks når man skal suge opp siste rest av vann i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Jeg har den "Jula pumpa" og synes den er noe herk.. kjørte motorene på tomgang til rundt 60grader og brukte "omtrent en dag" totalt på å bytte olje på to motorer og filtere. 10L olje ca på hver motor. Det tar laang tid og må stadig pumpe for å oppretholde undertrykket i kolben. Har vurdert biltema sin artikkel nr 191479 Oljesuger drevet av trykkluft, men blir jo litt mye greier kanskje og dra med seg kompressor for oljebytte.. Noen med erfaring med denne evt elektriske pumper? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 (redigert) Er glad SABB/Ford har forehåndsmontert denne har holdt siden 1977. Varm olje er lettest. http://www.biltema.no/no/Sok/?query=Oljeskiftpumpe kr.119. Redigert 11.Oktober.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.