Jump to content

Båt brant, forsikringsselskap konkurs!


-morten-

Recommended Posts

Jeg er så gammeldags og konservativ at jeg setter pris på å være på fornavn med dem som jobber med mine forsikringer. Betaler en ganske bra slump i året på Hus Hytte båt biler MC og ATV, samt en del andre forsikringer også. Bruker Gjensidige på alle forsikringer, og får meget bra hjelp når det er noe som skjer. bra service og personlig oppfølging. Finnes sikkert mange selskaper som er billigere.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er aldri vanskelig å få betalt noen, og selvsagt er det alltid vanskeligere å få noen til å betale deg. Det er jo åpenbart. Hele poenget mitt var i grunnen bare at det alltid er lettere for oss som kunde å forholde oss til et norsk selskap. Det er selvsagt også mye lettere f eks for et spansk forsikringsselskap å avvise en norsk kunde. Han er jo et stykke unna.

Spanske selskaper følger vel spansk lovgivning, om ikke annet er avtalt.. Dette er gitt for alle selskaper.. Norske selskaper kan selvsagt også følge britisk lov om det ønskelig fra forsikringstageren .. Men dette er mer aktuelt for bedriftforsikringer og ikke små forbruker forsikringer.. Selv er jeg fornøyd med norsk selskap, og jeg har valgt ett større norsk selskap denne gangen(etter å benyttet et mindre selskap tidligere) .. Alle forsikringer er overført denne måneden til det nye selskapet.. som også var blant de laveste prismessig ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Utenlandske selskaper er vel ikke mindre solide enn norske, men de er ikke med i den norske garantiordningen. Det vil alltid gjøre ting mer usikkert og komplisert dersom det oppstår problemer av et eller annet slag.

 

Jeg kjenner ikke til hvilke garantiordninger alle utenlandske selskaper er med i, eller ikke med i, men å tro at bare norske selskaper er "brukandes" til å forsikre seg i blir vel litt vel "nærsynt" etter min mening.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Spanske selskaper følger vel spansk lovgivning, om ikke annet er avtalt.. Dette er gitt for alle selskaper.. Norske selskaper kan selvsagt også følge britisk lov om det ønskelig fra forsikringstageren .. Men dette er mer aktuelt for bedriftforsikringer og ikke små forbruker forsikringer.. Selv er jeg fornøyd med norsk selskap, og jeg har valgt ett større norsk selskap denne gangen(etter å benyttet et mindre selskap tidligere) .. Alle forsikringer er overført denne måneden til det nye selskapet.. som også var blant de laveste prismessig ..

Er dette et svar til noe av det jeg har skrevet?

Link to post
Share on other sites

Jeg er så gammeldags og konservativ at jeg setter pris på å være på fornavn med dem som jobber med mine forsikringer. Betaler en ganske bra slump i året på Hus Hytte båt biler MC og ATV, samt en del andre forsikringer også. Bruker Gjensidige på alle forsikringer, og får meget bra hjelp når det er noe som skjer. bra service og personlig oppfølging. Finnes sikkert mange selskaper som er billigere.

Bruker også Gjensidige på det lille jeg har igjen i Norge. Sjekk økningen av premie år for år. Hos meg dro de til med økning på 12% på båten. Da sendte jeg dem en mail og lurte på om det var på tide for meg å bytte selskap. Tok 5 minutter så fikk jeg en telefon med tilbud om 4% reduksjon fra foregående år.

 

Kundelojalitet er det kun selskapene som tjener på.

Gjelder ikke bare Gjensidige, Fikk sjokk når vi gjorde opp etter min far døde. Hans forsikringspremier i If var

helt hinsidige. En bil til vedi av 20000,- hadde kasko forsikring på 7500,- pr, år. Mens bobilen som ble solgt for 180000,- hadde en kasko på 3500,-??

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bruker også Gjensidige på det lille jeg har igjen i Norge. Sjekk økningen av premie år for år. Hos meg dro de til med økning på 12% på båten. Da sendte jeg dem en mail og lurte på om det var på tide for meg å bytte selskap. Tok 5 minutter så fikk jeg en telefon med tilbud om 4% reduksjon fra foregående år.

 

Kundelojalitet er det kun selskapene som tjener på.

Gjelder ikke bare Gjensidige, Fikk sjokk når vi gjorde opp etter min far døde. Hans forsikringspremier i If var

helt hinsidige. En bil til vedi av 20000,- hadde kasko forsikring på 7500,- pr, år. Mens bobilen som ble solgt for 180000,- hadde en kasko på 3500,-??

 

 

Sjekker regelmessig og samenlikner med tilbud fra andre! kjøpte meg en ny bil nå i sommer og det ble billigere forsikring på den nye enn den som var 6år gammel! samme motor og utstyr! friserer forsikringssummene innimellom

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er dette et svar til noe av det jeg har skrevet?

Nei, det er en kommentar om hvilke regler som selskapene normalt forholder seg til når de forsikrer, og spansk ble brukt siden du nevnte Spansk som et eksempel. Utenlandske selskaper bruker normalt utenlandske regler, norske bruker normalt norske regler.. Det vil se en sak kjøres i Norge i henhold til norsk rett, men i utlandet er det utenlandsk rett som gjelder.. Utenlandsk betyr i denne sammenheng forskjeller land som utenfor kongeriket Norge, i tilfelle det skulle være tvil..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

OK, nei jeg er ikke tvil om det. Mitt poeng er bare at man fort kan ha mer trøbbel dersom man har et skadetilfelle og forsikringsselskapet er hjemmehørende i utlandet. Lovene i Spania kan godt være veldig gunstige de, men det er lettere for en spanjol avvise en langt oppe i nord enn det er for en fyr i Oslo å avvise en sint Sørlending.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det er, men det vet jeg ikke.. Jeg har jobbet internasjonalt nesten 8 år og kan ikke si jeg har merket dette.. dog har jeg ikke hatt noe med spanjoler å gjøre.. men Franske, Tyskere, amerikanere, briter og en del asiater, sogar muslimer er de jeg har handlet mest med.. og de er meget seriøse og pliktoppfyllende alle som en, så lenge spillereglene er definert så følger de dem. Vi har kjøpt forsikringer, og hatt krav/utbetalinger på 120 millioner USD etter en uønsket hendelse i fabrikken.. Det gikk helt fint, med et kobbel av advokater som gikk oss etter i sømmene nesten ett halvår, mye pes var det og utrolig lærerikt.. Forsikringen var etter britisk rett

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båteieren vant heldigvis frem :-)

 

http://www.budstikka.no/økonomi-bolig/baten-brant-og-ingen-ville-betale-men-aage-ulseth-vant-over-forsikringsagentene-til-slutt-1.8642715

 

"Mandag kom dommen fra Asker og Bærum tingrett om at forsikringsagentene på Lysaker må betale Ulseth 3,2 millioner i erstatning og 400.000 i saksomkostninger, etter at båten hans brant"

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Båteieren vant heldigvis frem :-)

 

http://www.budstikka.no/økonomi-bolig/baten-brant-og-ingen-ville-betale-men-aage-ulseth-vant-over-forsikringsagentene-til-slutt-1.8642715

 

"Mandag kom dommen fra Asker og Bærum tingrett om at forsikringsagentene på Lysaker må betale Ulseth 3,2 millioner i erstatning og 400.000 i saksomkostninger, etter at båten hans brant"

For et gledelig utfall! :smiley:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Meget bra, så lenge agenten ikke slår seg konkurs.

Godt at noen vinner frem pga andres feil. Så får vi håpe at denne agenten ikke hadde sin egen tabbeforsikring i det samme selskapet :worry:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Det vil tiden vise, er neppe store verdier i et forsikringsagentfirma.. De eier vel ikke mer enn det de står og går i og knapt nok det?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og er vel bare en formidler av tjenester så dette kan bli en "tung" seier hvor man muligens ikke en gang vil få dekket sine saksomkostninger. Får håpe de har en god rettshjelpforsikring, men trolig uansett en egenandel.

 

En rask kikk viser at selskapet har:

 

1. Ikke tilfredsstillende lønnsomhet (negativt driftsresultat siste to årene)

 

2. Svak soliditet

 

3. Egenkapitalandel på 3,4% (av eiendeler på 3,4 millioner)

 

Trist.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette ser ikke spesielt bra ut.. og ved en eventuell konkurs er det vel andre kreditorer som kanskje vil ha en bit av kaken, i den grad det er noe kake.. Takke meg til store velrenommerte selskaper som er medlem av en norsk garanti ordning.. Det er åpenbart to priser på en forsikring, den ene er premien og den andre er når pengestrømmen snur... Den prisen kan fort bli høy, ref denne saken

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...