Jump to content

Rigge reveline for rev 3 i storseil langs siden av bom'en

Krimart

Recommended Posts

Har fått sydd inn et rev nr. 3 i storseilet og lurer på hordan jeg skal rigge reveline for dette. Har "gammeldags" rev med revekrok på masten så forliket går greit, men problemet er akterliket og at jeg har ikke plass til flere tau gjennom bom'en bomen fordi jeg bruker de tre trinsene som er der (til uthal, rev en og to). Jeg ser for meg at en løsning er å rigge reveline utenfor, langs siden av bomen som vist på bildet under. Noen som har erfaring med det? Burde jeg i så fall la rev 3 eller 1 gå på utsiden (og hvorfor)?

ReefingBlocks.jpg

msreef2.gif?n=1986

Redigert av Krimart (see edit history)

Hvor ofte bruker du rev 1 ?

Hvis aldri, kan du gjennbruke revelinen til rev 1 inni bommen til rev 3 isteden ?

Det har nemlig jeg tenkt å gjøre, for hos mer er forskjellen på 1 og 2 såpass liten, at når jeg først rever så går jeg rett på 2.

Men jeg er kun turseiler da......

Kan jeg spørre hva det kostet å få sydd inn rev 3 ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg hadde ikke bygd noe nytt. Er det ikke bare å tre inn de revene du ønsker skal være tilgjengelig til gjeldene tid. Tar jo få minutter å endre. Jeg ville ha benyttet 1. rev og deretter gått rett i 3. rev.

Skal du lage noe nytt så dimensjoner det riktig. Jeg setter revetauet rundt bommen opp i seilet og bakover til blokk. Når man først tar et rev så skal det være helt flatt seil ved bommen til enhver tid. Altså vinsjet skikkelig tite. Kanskje med unntak av eksotiske seilmaterialer som kun trengs å dra til det er flatt da det ikke strekker seg. Revetau må også være av god Dynema.

2/3 av turbåter jeg ser med revet seil har masse bus i seilet da det ikke er strammet opp skikkelig.

Stor forskjell på båter, rev en og to brukes av og til, så stor forskjell på de at det er uaktuelt å gå fra 0 til to rev. Har tre rev, men ikke reveliner til dette. Har savnet dette en gang, så kommer nok en løsning. Er ikke fristende å klatre opp på bommen når det blåser så mye at en ønsker 3 rev, for å tre om førsterevet til tredjerev. Vår plan er å ta ned storseil for å sette rev 3 med revelinen til rev 1. Dette tauet er alt for kort til å heise storseilet til topps, på rev 3 trengs seriøst lange reveliner.

Ene løsningen du skisserer ser farlig ut, å ha en reveline hengende under bommen i jibber vil dra med seg det som er i veien. Sørg eventuelt for å henge opp revelinen med strikk slik at den ikke henger under bommen.

Bruker både rev 1 og 2 i dag. Rev 3 vil kun bli brukt i veldig spesielle tilfeller, og er mest for sikkerhetshensyn hvis vi kommer ut for veldig sterk vind, sammen med en stormfokk.

Kostet 2750 kr å få sydd inn et rev 3 i mitt storseil.

Å tre om rev 1 i rev 3 høres jo kjekt ut, men: Man må ta seilet ned, løsne reveline for rev 1 fra bomen, tre dette på nytt gjennom maljen for rev 3, knyte rundt bomen, og så heise igjen. Hvis det blåser såpass mye at rev 3 er nødvendig og man antagelig allerede har satt rev 2, ser jag potensielle problemer og farlige situasjoner med dette.

Enig i at å ha en line hengende i bue under bomen ikke er ideellt, men det kan vel løses f.eks. ved å la tauet gå gjennom en spinnakerbom-pose e.l. på bomen.

Hei

Jeg ville tredd og gjort klar rev tre.

Så ville jeg tredd rev to, men hatt hurtigfeste i seilet - karabin, sjakkel el.

Hvis jeg da ønsker bare ett rev er det antakelig ikke mer vind enn at jeg relativt enkelt kan flytte festet fra rev to til rev en.

Da har du alltid de viktigste revene klare, og kan styre litt med ett rev hvis det er "finvær"

Mons

Vi ønsker å seile optimalt. Rev 1 brukes ganske mye. Rev 2 har blitt brukt to dager tidlig i år. Mer vind enn det er sjelden. Vi vil sette stormfokk før rev 3, skulle ha gjort det en gang i fjor. Men da holder de fleste seg i havn. Hvis man ikke går ut på havet når det er meldt storm hadde jeg fokusert på rev 1 og 2. Rev 3 holder det å klargjøre når alt ser ut til å gå til helvete.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...