Dykker Startet 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2014 Hei! Eksosgjennomføringen (som står under vannlinjen på akterspeilet) sprang plutselig lekk forrige uke. Flaks at jeg var i båten da det skjedde. Plutselig går vannalarmen, når jeg kikker ned under motoren ser jeg at nedre skott har tatt inn vann. Lenser dette ut og får båten på land. Eksosgjennomføringen det er snakk om har svanehals og er av syrefast stål. Båten er en Scand Baltic HT 2004 modell med Yanmar 290, så skulle tro gjennomføringen skulle vare mer enn 10 år. Det spesielle er at det ikke har vært noe som helst lekkasje her før, sjekker en til to ganger i uka skottene i båten. Hadde en lett grunnstøting med kjølen i sommer i to knops fart, men utløpet ligger jo på akterspeilet. Skal treffe takstmannen ved båten etterpå, og han antydet at det muligens kan skyldes "elde", mao at det ikke dekkes av forsikringen. Dette mener jeg er galt, lekkasjen oppstod jo plutselig. Jeg sørget også i tillegg at båten ikke sank. Har i tillegg galvanisk isolator og full kontroll på landstrømmen ombord. En annen ting er også at det ikke er elektrisk kontakt mellom gjenomføring/skrog. Noen som har synspunkter på levetid samt om dette burde dekkes av forsikringen? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Er det sveist bend på gjennomføringen? Såg en temmelig ny GP700 med sveist bend på gjennomføringen. Her var det ikke brukt bakgass slik at sveisen var porete samt begynt å ruste innvendig i gjennomføringen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Kjenner en som opplevde det samme med sin Viknes 900. 316L og varmt sjøvann er vel i utgangspunktet ikke noen heldig kombinasjon, så slikt kan skje... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
deepblue Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Har vel et som er 28 år gammelt og fortsatt er ok....... Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Syrefast er ikke evigvarende på lik linje med alt annet,men 10 år synes jeg ikke er et argument for å begrunne med "elde".Er det en dårlig sveis som muligens kan være årsak?I så fall kan vel du vanskelig lastes for dette såfremt gjennomføring er fabrikkprodusert og ikke heimespøt.... Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 7.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 (redigert) Det går på forsikringen. Svakhet i et punkt i sveis var årsaken. Fabrikkprodusert eksosgjennomføring. Redigert 7.Oktober.2014 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Jeg hadde ute min eksosgjennomføring og inspiserte den for et par år siden. Det er en standardsak med 45 graders uttak som selges i de fleste båtbutikker. Den var ikke ødelagt, men jeg må si jeg er lite imponert over finishen. Delene er satt sammen uten fuge og smeltet sammen uten gjennomsveis. Overhode ikke holdbart i forhold til industriell standard på rørsveising, og dette kjører vi rundt med under vannlinjen Tenker jeg kommer til å lage meg en ny selv med litt høyere kvalitet, kanskje i duplex. Mener jeg har lest om noen stygge eksempler på at nyere Vikneser har fått lekkasje i denne gjennomføringen pga. dårlig materialkvalitet (304?). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dante Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Hadde en Baltic for flere år siden - her hadde flensen utvendig begynt å tære. På denne byttet jeg til eksos plastgjennomføring fra Vetus - fungerte fint! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Rustfritt dvs 316 stål i sjøvann som ikke er elektrisk koblet til zinc/anoder på skroget tærer - forbausende fort. Og i mitt tilfelle var det kjølevannsinntaket i 316 der det var flere skjøter som var sveiset, både flensen som holdt røret og en knekk i røret. Det var ikke elektrisk koblet til anoder så det var kun 4 år som skulle til før dette begynte å lekke i sveisene. Nå nytt kjølevannsinntak som er bedre sveiset og der det er koblet sammen med annet metall i sjøen med anoder på. Alt metall som er i kontakt med sjøvann (også i kjølevanninntak) er nå elektrisk koblet sammen. Slik at feks sjøvannsfilteret og inntaket og ventiler er koblet slik at anodene skal ta spenningsforskjeller mot sjøvannet (upresist,- men godt nok(?) beskrevet). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.