Jump to content

Levetid eksosgjennomføring skrog


Dykker

Recommended Posts

Hei!

 

Eksosgjennomføringen (som står under vannlinjen på akterspeilet) sprang plutselig lekk forrige uke. Flaks at jeg var i båten da det skjedde. Plutselig går vannalarmen, når jeg kikker ned under motoren ser jeg at nedre skott har tatt inn vann. Lenser dette ut og får båten på land.

Eksosgjennomføringen det er snakk om har svanehals og er av syrefast stål. Båten er en Scand Baltic HT 2004 modell med Yanmar 290, så skulle tro gjennomføringen skulle vare mer enn 10 år. Det spesielle er at det ikke har vært noe som helst lekkasje her før, sjekker en til to ganger i uka skottene i båten. Hadde en lett grunnstøting med kjølen i sommer i to knops fart, men utløpet ligger jo på akterspeilet.

Skal treffe takstmannen ved båten etterpå, og han antydet at det muligens kan skyldes "elde", mao at det ikke dekkes av forsikringen. Dette mener jeg er galt, lekkasjen oppstod jo plutselig. Jeg sørget også i tillegg at båten ikke sank.

Har i tillegg galvanisk isolator og full kontroll på landstrømmen ombord. En annen ting er også at det ikke er elektrisk kontakt mellom gjenomføring/skrog.

Noen som har synspunkter på levetid samt om dette burde dekkes av forsikringen?

 

 

 

Link to post

Jeg hadde ute min eksosgjennomføring og inspiserte den for et par år siden. Det er en standardsak med 45 graders uttak som selges i de fleste båtbutikker. Den var ikke ødelagt, men jeg må si jeg er lite imponert over finishen. Delene er satt sammen uten fuge og smeltet sammen uten gjennomsveis. Overhode ikke holdbart i forhold til industriell standard på rørsveising, og dette kjører vi rundt med under vannlinjen :thumbsdown: Tenker jeg kommer til å lage meg en ny selv med litt høyere kvalitet, kanskje i duplex.

 

Mener jeg har lest om noen stygge eksempler på at nyere Vikneser har fått lekkasje i denne gjennomføringen pga. dårlig materialkvalitet (304?).

Link to post

Rustfritt dvs 316 stål i sjøvann som ikke er elektrisk koblet til zinc/anoder på skroget tærer - forbausende fort. Og i mitt tilfelle var det kjølevannsinntaket i 316 der det var flere skjøter som var sveiset, både flensen som holdt røret og en knekk i røret. Det var ikke elektrisk koblet til anoder så det var kun 4 år som skulle til før dette begynte å lekke i sveisene.

 

Nå nytt kjølevannsinntak som er bedre sveiset og der det er koblet sammen med annet metall i sjøen med anoder på. Alt metall som er i kontakt med sjøvann (også i kjølevanninntak) er nå elektrisk koblet sammen. Slik at feks sjøvannsfilteret og inntaket og ventiler er koblet slik at anodene skal ta spenningsforskjeller mot sjøvannet (upresist,- men godt nok(?) beskrevet).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...