larsen2000 Startet 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2014 (redigert) Når båten har stått noen dager er det veldig hardt å svinge, nesten så jeg føler at rattet sitter fast. Det gir seg imidlertid med en gang og fungerer veldig fint etter det. Er det et tegn på at det er på tide å bytte styrekabel? Er 2006 modell. Har fettet opp kabelen ved motor - bør dette gjøres ved rattkonsollen også eller er det "lukket system" hvor man ikke kommer til? Redigert 8.Oktober.2014 av larsen2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 (redigert) prøv å koble fra lenkearmen bakpå motor, for å se om det er motoren som svinger tregt eller er kabelen som er treg. Er også fettnippel på styreakselen på motor om jeg ikke husker feil finner kanskje noe info her: https://baatplassen.no/i/topic/41778-yamaha-f80-f100/ Redigert 8.Oktober.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
larsen2000 Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Gjorde det da jeg smurte opp kabelen, motoren går knirkefritt. Så virker som om kabelen henger seg litt opp etter å ha stått litt. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Gjorde det da jeg smurte opp kabelen, motoren går knirkefritt. Så virker som om kabelen henger seg litt opp etter å ha stått litt. Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Med 100 hk, så hadde jeg seriøst vurdert hydraulisk styring, spesielt nå som du mest sannsynlig har fått rust i "tannstanga" Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 (redigert) ja hydraulisk styring er tingen Redigert 8.Oktober.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
larsen2000 Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Og "tannstanga" sitter utilgjengelig til inni strømpa? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 i gamle dager så gikk det an å ta styrewiren ut av strømpa slik at man kunne gjøre rent og smøre opp på nytt. Det ser ikke ut til å være meningen at det skal gå an på nyere kabler. Har TFX NFB kabelstyring i min Yamarin, den har fungert knirkefritt og jeg ser overhodet ikke behovet for hydraulisk der iallefall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
larsen2000 Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Min er også lett og fin på rattet - det er bare at den som nevnt henger seg opp ved litt tids lagring. Har det noe for seg å demontere styringen ved ratte om det er mulig å smøre opp der? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 kan neppe skade - kanskje noe leamikk inni der som sitter litt i størknet fett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Hos meg satte det seg fast i det røret som kabelen går gjennom motorbraketten. Ble fukt og rust inni der så den satt ofte litt om den sto lenge. Smurte opp med olje og crc-spray... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
larsen2000 Svart 18.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 Dersom hydraulisk skulle bli aktuelt - hvor er det greiest å få tak i det - og finnes det mange typer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2014 (redigert) Finnes en del typer og produsenter ja. F.eks. de som har fast sylinder slik at slangene ikke er i bevegelse, og de med bevegelig sylinder der slangene vandrer med. Jeg har førstnevnte type, en Hydrodrive/Nordflex styring. Redigert 18.Oktober.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
John_Kr Svart 19.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2014 Vil legge til at man må kjøpe hyd.styring ift motorstørrelse, ikke kjøp etter pris. Vil også si at det finnes både gode og mindre gode styringer. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Torsen67 Svart 20.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2014 Har du et eksempel på en god og en mindre god hydr. styring til 15 fots båt med Suzuki DF50? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.