krishna Startet 9.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2014 Kan man ta vinterkonserveringen etter båten er tatt opp? Jeg har en Nidelv24 med en Volvo Penta MD11C. Og ja, jeg er helt grønn på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Jeg syns det er greiest å bytte av olje og oljefilter mens båten ligger på sjøen. Årsaken er at da får man kjørt motoren varm, slik at olja blir mest mulig lettflytende, og dermed er lettest å tappe/pumpe ut. Når det gjelder gjennomskylling av saltvannskretsen med ferskvann og etterfølgende frostvæskeblanding, så kan du i prinsippet gjøre dette etter opptak. Ulempen er jo at det gjerne blir mye vann-/frostvæskesøl på opplagsplassen av slikt. Jeg gjør derfor dette mens jeg ligger og venter ved opptaksbrygga. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Etter at motoren har fått sin omgang på 30-40 minutter med skylling av sjøvannsdelen og frost væske til slutt, tar dere ut impeller ? Dette er en Yanmar 72 hk. Olje og filter ble byttet for et par måneder siden så det blir værende til våren. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Har aldri tatt ut impelleren etter at motoren er konservert for vinteren på noen av mine mine fire Yanmar motorene jeg har hatt i mitt eie. Har vel heller ikke stått noe om dette i noen motor/vedlikeholds manual, som jeg kan huske. Dette er vel heller ikke noe som blir praktisert på de forskjellige verksted, etc, som driver med slikt. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Ok og takk for svar. Fikk det for meg at dette var verdt å undersøke for sikkerhets skyld, har heller aldri tatt den ut tidligere på andre motorer jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Dersom motoren uheldigvis skulle være sjøvannskjølt må den først gjennomspyles i kjølesystemet med ferskvann. Sørge for at drainventiler nederst i sylindre og manifold åpnes slik at bunnfall spyles ut. Er drain tette så må du stake opp med ståltråd. Koble av slangen ved sjøvannsventilen og ved eksosbendet og forlenge eller sett på lengre slanger og putt disse ned ei ei bøtte eller kanne med en 50/50 blanding frostvæske/vann slik at du får laget en loop. Start opp og la blandingen sirkulere gjennom motoren til termostaten åpner. Avslutte med å binde opp slangene slik at det blir stående frostvæske i motoren gjennom hele motoren. Står en sjøvannskjølt motor tørr så ber du om trøbbel. Ferskvannskjøling er bra og spesiellt da med utvendig kjølerør. Sjøvannskjøling er ensbetydende med trøbbel før eller siden. Sjøvannskjøling er billig i utgangspunktet og anbefales ofte av dem som selger og reparerer motorer da disse vet at det genererer salg og arbeid i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 En ting til. Når du kjører motoren med frakoblet kjøling på eksosbendet må du kjøle eksosslangen med vann fra spyleslangen. Avslutt litt før du stenger ned motoren så du får blåst ut vannet fra eksosslangen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Motoren er ferskvannskjølt og rimelig ny, to år gammel. Pleier å kjøre ferskvann via inntaket men er ikke fremmed for å gjøre som det blir nevnt her TMe. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Motoren er ferskvannskjølt og rimelig ny, to år gammel. Pleier å kjøre ferskvann via inntaket men er ikke fremmed for å gjøre som det blir nevnt her TMe. Nå hadde vel TMe den sjøvannskjølte Volvoen som trådstarter spurte om i tankene, så det var vel ikke din Yanmar han mente. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Start opp og la blandingen sirkulere gjennom motoren til termostaten åpner. Avslutte med å binde opp slangene slik at det blir stående frostvæske i motoren gjennom hele motoren. Står en sjøvannskjølt motor tørr så ber du om trøbbel. Er vell ingen termostat på sjøvannsiden, så ingen poeng å kjøre den varm? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Beklager "jørn" en sjøvannskjølt motor har nok termostaten på sjøvannssiden ja. På en ferskvannskjølt motor holder det kun å kjøre gjennom litt frostvæskeblanding uten varmkjøring. Her er heller ikke nødvendig å la systemet stå oppfylt med frostvæske om vinteren da det her kun er snakk om frostsikring og ikke det at man må hindre danning av rust og scale. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 1.November.2014 Del på Facebook Svart 1.November.2014 Aha, da har man lært noe nytt i dag å :) Takk og lov at man ikke er utlært, hadde blitt kjedelig på båtplassen.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.