hakonrk Startet 10.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2014 Jeg har for første gang tømt varmtvannstanken selv. Jeg koblet fra rørene for kaldtvannstilførsel (på bunnen - markert blått på figuren under) og varmtvann (på toppen, markert rødt). Brukte en 12 volts minikompressor til å blåse luft inn på toppen, slik at vannet ble presset ut på bunnen. Jeg fikk ut omtrent så mange liter som forventet gitt tankens kapasitet (20 liter). Jeg er derfor ikke så redd for at tanken skal sprekke når frosten kommer, men jeg er litt bekymret for koblingen til motoren (rør nummer 3 og 4 i figuren under). Har noen spørsmål i den forbindelse: Jeg har ikke stoppekraner på disse rørene, så det betyr vel da at alt vann i motoren må ha blitt blåst ut da jeg tømte tanken? Rørene som går til motoren er koblet til høyere på v.v.tanken enn det blå røret jeg tappet ut fra (lavest punkt på v.v.tanken), så når jeg brukte en kompressor til å blåse ut vannet, så skulle vel trykket ordne dette, selv om motorens varmeveksler skulle stå lavere enn bunnen på varmtvannstanken? Er det trygt å starte motoren uten vann i varmtvannstanken? Såvidt jeg vet brukes ikke dette til å kjøle motoren, for det er et eget (lukket) system med grønn frostvæske som kjøles med sjøvann. Jeg vet likevel ikke hvordan motoren klarer å sirkulere vannet i varmtvannstanken - hvis det er en vannpumpe som driver sirkulasjonen, så liker den seg kanskje ikke med tom varmtvannstank? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Motorens kjølevann er i egen krets inne i berederen. Det er adskilt fra ferskvannet du tapper i kranen på toalett og bysse. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hakonrk Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Så det er alltid trygt å kjøre motoren uten vann i berederen? Tenkte det kunne være en impeller som driver vannet som kunne slite. :) Forresten: Jeg fulgte nettopp slangene som går til motoren, og de kobles til helt på toppen, høyere enn selv det høyeste punktet på berederen. Dermed skulle vel motor og v.v.bereder være klar for minusgrader når jeg tappet ut alt jeg kunne via rød og blå slange på figuren? Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 (redigert) Glem det dumme spørsmålet mitt Sæbø, jeg leste nettopp det du sa litt mer grundig: Motorens frostvæske sirkulerer faktisk gjennom berederen i et lukket system. Det er ikke slik at varmtvannet jeg får i springen går innom motoren. Dermed ingen fare å kjøre motoren med tom bereder. Takk for svaret! Redigert 10.Oktober.2014 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Jupps, ofte vanskelig å forklare det mest elementære :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Men det er en liten ting å huske på når du har tømt varmtvannstanken. Har du 230V element i tanken for å få varmtvann med landstrøm, så trekk ut kontakten for strømmen til tanke. Ellers brenner du istykker varmeelementet i tanken, "been there, done that" . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hakonrk Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Hehe, heldigvis hadde jeg fått med meg det, så har ikke gjort den feilen. Tror faktisk det var her på forumet jeg først ble oppmerksom på det. Takk for tipset likevel, skader ikke å bli påminnet om slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.