Frode NeergÃ¥rd Startet 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2014 Hei. Hvilken olje bruker folket på sine KAD42 og resten av serien? Har tilgang på Castrol gjennom jobb og går nok for den, Tection Global 15-40. Blir vel 700 for 20 liter tror jeg, ansattepris altså. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Castrololjen du tenker på er vds 3. Det er godt nok til TAMD motorene så se etter i brukermanualen hva det står der. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Jeg tror de fleste produktene av olje 15-40 kvalitet holder til en så gammel motor. Har selv vært ulykkelig eier av en sådan i tung planende båt med singel installasjon. Jeg tror det er mye viktigere med hyppige oljeskift enn å kjøpe en dyr olje. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Biltema`s 15-40 Turbo holder VDS-2 og API CH-4/SL, ACEA A3/B3/B4/E3/E5/E7, MB 228.3, MAN M3275, Allison C-4. Ca 40kr literen ved kjøp av 10L dunk. Samme spesifikasjonene som Volvo sin egen olje for aktuell motor. Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 Kommer billigere unna for Castrol, og Biltema kjøper jeg ikke på prinsipp. Castrol er vds3 så den holder spec iht manual ja, som kun krever vds. Men rart at det skal være mineralolje i båt, fra 80-tallet er jo det bannlyst i bil, fra den tid skal det være helsyntetisk. Spec på olje er langt fra så enkelt på bil i alle fall... Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2014 ... Har selv vært ulykkelig eier av en sådan i tung planende båt med singel installasjon. Jeg tror det er mye viktigere med hyppige oljeskift enn å kjøpe en dyr olje. Hei! Hva legger du i ulykkelig? blåmandagsmotor? grei å bruke med håpløs ved service? eller for dårlig? Jeg er rimelig fornøyd, finnes jo alltid noe bedre, men lommeboka er usannsynlig lite villig til å gå på noe bare av den grunn :P synes den gjør seg godt egentlig, 36knop på fin sjø, marsjer lett til 20 l/t og eneste jeg synes er spesielt negativt så langt er at den har blitt så gammel at den vil ha noe mer enn bare service. Nye lager, nye venderuller, nye reimer osv osv... Hyppige skift er aldri negativt, men orker ikke å overdrive heller :P Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Ulykkelig betyr ødelagte ferier. Masse motorproblemer som resulterte i motorbytte etter ca. 500 timer. Du har en lett båt dermed ikke noe problemer for deg. Topp motor i lett båt. Hvorfor bytte olje og oljefilter ofte, er begrunnet i at kad 42 har underspyling av stemplene utenom filteret (etter hva jeg er blitt informert om etter havari). Dette ble endret på kad 43. Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Jeg kjører min kad43 på castrol delvac mx 15w40 olje. Ifølge spec er både mx og tection global vds 2 og 3 godkjent. Ga 990 for 20 liter hos den lokale olje dealeren. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Maritim har 5 liter 15w40 Tection global (VDS3) for ca 330,- og vanlig 5L Tection (VDS2) for ca 220,- Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Da blir det uansett Castrol tection global, da jeg lander på ca 35,- pr liter. Om underspyling er utenfor filterkretsen så vil olje sent på et skiftintervall være uheldig ja. Men dette vil selvsagt også være værre i en tung båt hvor den går tyngre hele tida. Hos meg så blir det relativt lett jobb, den tusler omtrent ubekymra i marsjfart, og når "lett" maks turtall. Bytter hvert år tenker jeg holder. Får se litt på timetelleren, eller rettere sagt montere en ny teller da den opprinnelige har blitt svart. Tenker jeg holder maks 65% av anbefalt maks intervall. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Ifølge min lokale VP pusher er omtrent alle 42 motorer bygd om i oljekretsen så underspylingsoljen blir filtrert. Det var visst kun de første 42 motorene som ikke hadde dette. Det gjelder vel også alle 40 og 41 motorer også. Forøvrig er SAE 30 olje anbefalt hvis motoren ikke startes i minusgrader. Dette er omhyggelig diskutert tidligere. Det er godt kjent at peilepinnerøret på disse motorene som også brukes til oljeutsugingsrør ligger litt høyt ift bånn og det blir endel olje igjen. Sørg derfor for å ha varm olje og bruk en (fortrinnsvis elektrisk) sugepumpe som kobles utenpå peilepinnerøret. Da får du ut mest av urenheter. Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Er det hensiktsmessig at motor heller forover eller bakover når oljen skal ut? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.