tobixen Startet 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2014 (redigert) Vi har hatt poller her tidligere om alkohol og båt, men de har vel mer gått på hva som praktiseres heller enn hvor vi mener at loven bør gå. Jeg mener å ha prøvd å gjøre dette så "riktig" som mulig, fått dekket alle svaralternativer, og prøvd å unngå ledende spørsmål/svaralternativer. Rund av til nærmeste alternativ dersom du ønsker promillegrense på 0.3, 0.4, 0.6, 0.7 eller 0.314159265 :-) Jeg håper vi kan unngå diskusjon rundt promillegrensene i denne tråden - det finnes nok av andre tråder hvor dette er gjennomdebattert - men gi gjerne tilbakemelding på selve poll'en. Jeg har ingen planer om å bruke resultatet til noe, jeg er bare nysgjerrig. Og husk på at resultatet ikke forteller noe som helst annet enn hva flertallet av "aktive båtplassdeltagere som gidder å klikke seg inn på denne pollen og som synes det gir mening å svare på den" mener. :-) Redigert 10.Oktober.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Interessant at noen synes grensa på 0.8 er for lav. Jeg har ikke observert noen som har tatt til orde for å løfte den eller fjerne den helt i noen av diskusjonene. Enten så har jeg oversett noe, eller så er det kanskje forskjell på hva man kan argumentere fornuftig for og hva som fremkommer i en anonym poll. I diskusjonstråden så vi også at en del folk på begge sider (inkludert meg) finner 0.5 til å være et "akseptabelt kompromiss" - men ingen som har stemt 0.5 enda. (Jeg er noe ambivalent selv, 0.5-grense er kanskje et fornuftig kompromiss, men 0.8-grensa fungerer relativt greit). Jeg ser forresten en svakhet med pollen, dersom man svarer "ja" på differensiering er det jo ikke greit å vite hva man skal svare på spm 1. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sone II Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Spørsmålene dekker de reelle alternativene etter min mening, så det er bra. Spørsmålet om alkoholgrense for mannskap/gjester burde være 2-delt. Mannskap og gjester kan være identiske, men slik er det ikke alltid i praksis. Vinklubben til Mutter'n er nok mye mer for gjester enn mannskap å regne. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 I alle disse alkoholtrådene kommer det alltid til en segregering i "snekkepilsens venner" og "er virkelig 0,8o/oo forsvarlig i en 49 fots båt i 60 knop?" spedd på med litt sammenligninger med hva som er lov på grus og asfalt. Min ideelle sjøfyllelov hadde derfor dekt alle disse behov med en "svensk modell" tilpasset de regler vi allerede har på sjøen: 1) ingen tallfestet grense, eller dagens 0,8o/oo, for "sertifikatfrie båter" (<8m, <25hk), men generelt forbud mot å føre båt i "uskikket tilstand". Dvs, slik det er for tråsykkel i dag jfr veitrafikkloven §22: "Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter." 2) "noe strengere" for store og/eller raske båter (de du må ha båførerprøven til i dag) f.eks 0,5o/oo eller 0,2o/oo Da er "snekkepilsen" fremdeles lov. Vi slipper de mest idiotiske promillesakene (som unektelig vil komme med 0,2o/oo grense for alle båter) som drita folk på gummimadrasser eller i kanoer Fyllekjøring med stort skadepotensiale er forbudt etc. Vil dette ha noen ulemper? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 (...) generelt forbud mot å føre båt i "uskikket tilstand". Dvs, slik det er for tråsykkel i dag jfr veitrafikkloven Vil dette ha noen ulemper? I en perfekt verden er formuleringen "uskikket tilstand" perfekt, både fordi den gir tillatelse til "harmløs alkoholkonsum" (f.eks. avslapping på en luftmadrass i en beskyttet bukt på en godværsdag om sommeren med 0.85 i promille. Luftmadrassen kan vel juridisk ansees å være en fritidsbåt?) og fordi den dekker over mye som er minst like farlig som alkohol, som søvnighet, legemidler, etc. I praksis vil det imidlertid ikke fungere med regler som er basert på skjønn til den enkelte politibetjent. Dette illustreres jo veldig godt i debattene, da det som ansees som "harmløst alkoholkonsum for enkelte ansees som uakseptabel risiko for andre. Kommentar fra moderator: Tråden står limt noen dager.Svar-innlegg forventes å være direkte båtrelatert, ikke generell alkoholpolitikk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 "differensiert ala svensk modell" .. Eg ser på prosenten at eg ikkje var einaste som ikkje googla meg opp på hva det kan være. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Stradivarius Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Jeg regner med at "differensiert ala svensk modell" ikke nødvendigvis betyr at man skal ha nøyaktig de samme grensene, men at man f.eks. kan ha en lavere grense for båter over en viss størrelse uten at det betyr at grensen nødvendigvis må gå ved 10 meter og at promillegrensen for båter mindre enn dette må være 1. Selv kunne jeg tenke meg en slik differensiert promillegrense som også tar farten i betraktning. Det krever langt større grad av oppmerksomhet å føre båt i 40 knop enn å føre båt i 5 knop. Det er mye større sannsynilghet for at nedsatt reaksjonsevne skal gi utslag i høy fart enn i lav fart og når det først skjer noe er konsekvensene mye mindre når farten er lav. Siden man allerede har 5 knops fartsgrense mange steder, kunne man jo innført en skjerpet promillegrense for høyere fart enn dette og beholdt 0.8 for lavere fart enn 5 knop. Jeg tror det er mer å hente sikkerhetsmessig på å begrense farten til en person med 0.8 i promille enn å begrense promillen hans ytterligere. Når man hører om ulykker, fremgår det som regel at det både har vært høy promille og høy fart. Så lenge det da er greit å kjøre med høy fart og lav promille, er det jo ikke unaturlig at det også kan være greit med lav fart og høyere promille, så lenge man holder seg innenfor visse grenser som settes ut ifra risikoen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Den svenske modellen kjenner jeg bare fra dette forum. I kortform, er båten stor eller rask gjelder 0.2-grense, er den treg og liten gjelder høyere grense. Burde kanskje ikke tatt med siste ledd der og bare holdt meg til "differensiert". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.