Jump to content

Poll om alkohollovgivning og båt


tobixen

Alkohollovgivning til sjøs  

207 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vi har hatt poller her tidligere om alkohol og båt, men de har vel mer gått på hva som praktiseres heller enn hvor vi mener at loven bør gå.

 

Jeg mener å ha prøvd å gjøre dette så "riktig" som mulig, fått dekket alle svaralternativer, og prøvd å unngå ledende spørsmål/svaralternativer. Rund av til nærmeste alternativ dersom du ønsker promillegrense på 0.3, 0.4, 0.6, 0.7 eller 0.314159265 :-)

 

Jeg håper vi kan unngå diskusjon rundt promillegrensene i denne tråden - det finnes nok av andre tråder hvor dette er gjennomdebattert - men gi gjerne tilbakemelding på selve poll'en.

 

Jeg har ingen planer om å bruke resultatet til noe, jeg er bare nysgjerrig. Og husk på at resultatet ikke forteller noe som helst annet enn hva flertallet av "aktive båtplassdeltagere som gidder å klikke seg inn på denne pollen og som synes det gir mening å svare på den" mener. :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Interessant at noen synes grensa på 0.8 er for lav. Jeg har ikke observert noen som har tatt til orde for å løfte den eller fjerne den helt i noen av diskusjonene. Enten så har jeg oversett noe, eller så er det kanskje forskjell på hva man kan argumentere fornuftig for og hva som fremkommer i en anonym poll. I diskusjonstråden så vi også at en del folk på begge sider (inkludert meg) finner 0.5 til å være et "akseptabelt kompromiss" - men ingen som har stemt 0.5 enda.

 

(Jeg er noe ambivalent selv, 0.5-grense er kanskje et fornuftig kompromiss, men 0.8-grensa fungerer relativt greit).

 

Jeg ser forresten en svakhet med pollen, dersom man svarer "ja" på differensiering er det jo ikke greit å vite hva man skal svare på spm 1.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

I alle disse alkoholtrådene kommer det alltid til en segregering i "snekkepilsens venner" og "er virkelig 0,8o/oo forsvarlig i en 49 fots båt i 60 knop?" spedd på med litt sammenligninger med hva som er lov på grus og asfalt. Min ideelle sjøfyllelov hadde derfor dekt alle disse behov med en "svensk modell" tilpasset de regler vi allerede har på sjøen:

1) ingen tallfestet grense, eller dagens 0,8o/oo, for "sertifikatfrie båter" (<8m, <25hk), men generelt forbud mot å føre båt i "uskikket tilstand". Dvs, slik det er for tråsykkel i dag jfr veitrafikkloven §22:

"Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter."

2) "noe strengere" for store og/eller raske båter (de du må ha båførerprøven til i dag) f.eks 0,5o/oo eller 0,2o/oo

 

Da er "snekkepilsen" fremdeles lov.

Vi slipper de mest idiotiske promillesakene (som unektelig vil komme med 0,2o/oo grense for alle båter) som drita folk på gummimadrasser eller i kanoer

Fyllekjøring med stort skadepotensiale er forbudt

etc.

 

Vil dette ha noen ulemper?

Link to post

(...) generelt forbud mot å føre båt i "uskikket tilstand". Dvs, slik det er for tråsykkel i dag jfr veitrafikkloven

Vil dette ha noen ulemper?

I en perfekt verden er formuleringen "uskikket tilstand" perfekt, både fordi den gir tillatelse til "harmløs alkoholkonsum" (f.eks. avslapping på en luftmadrass i en beskyttet bukt på en godværsdag om sommeren med 0.85 i promille. Luftmadrassen kan vel juridisk ansees å være en fritidsbåt?) og fordi den dekker over mye som er minst like farlig som alkohol, som søvnighet, legemidler, etc. I praksis vil det imidlertid ikke fungere med regler som er basert på skjønn til den enkelte politibetjent. Dette illustreres jo veldig godt i debattene, da det som ansees som "harmløst alkoholkonsum for enkelte ansees som uakseptabel risiko for andre.

 

Kommentar fra moderator: Tråden står limt noen dager.

Svar-innlegg forventes å være direkte båtrelatert, ikke generell alkoholpolitikk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg regner med at "differensiert ala svensk modell" ikke nødvendigvis betyr at man skal ha nøyaktig de samme grensene, men at man f.eks. kan ha en lavere grense for båter over en viss størrelse uten at det betyr at grensen nødvendigvis må gå ved 10 meter og at promillegrensen for båter mindre enn dette må være 1. Selv kunne jeg tenke meg en slik differensiert promillegrense som også tar farten i betraktning. Det krever langt større grad av oppmerksomhet å føre båt i 40 knop enn å føre båt i 5 knop. Det er mye større sannsynilghet for at nedsatt reaksjonsevne skal gi utslag i høy fart enn i lav fart og når det først skjer noe er konsekvensene mye mindre når farten er lav. Siden man allerede har 5 knops fartsgrense mange steder, kunne man jo innført en skjerpet promillegrense for høyere fart enn dette og beholdt 0.8 for lavere fart enn 5 knop. Jeg tror det er mer å hente sikkerhetsmessig på å begrense farten til en person med 0.8 i promille enn å begrense promillen hans ytterligere. Når man hører om ulykker, fremgår det som regel at det både har vært høy promille og høy fart. Så lenge det da er greit å kjøre med høy fart og lav promille, er det jo ikke unaturlig at det også kan være greit med lav fart og høyere promille, så lenge man holder seg innenfor visse grenser som settes ut ifra risikoen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...