Søringen Startet 12.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2014 Opplevde litt problemer med min Yamaha 9,9 Sport 4-takt forrige uker. Motor startet veldig lett, og gikk greit på tomgang og mellomregister. Men ville ikke ta høyere turtall, motor virket "dau" så det holdt. På tross av 15 hk, virket den mer som en 5 hk. Dette syntes jeg hadde blitt verre og verre, selv om motor av og til kviknet til. Jeg tenker da at dette må være et forgasserproblem, og starter først med å ha på litt kondensfjerner på tank. Vurderer så å bytte unit for primestart (automatchoke) som jeg har en ekstra liggende av. Hvis ikke dette heller gir effekt, ville jeg så byttet forgasser (har en ekstra forgasser liggende etter bytte til 20 hk forgasser på hyttebåt). Tidligere hadde jeg feilsøkt litt vedr. at jeg føler motoren støyer en del mer i eksos. Pratet med en kollega på jobb som også driver med service og rep av båter. Han antydet at en kunne sjekke pakning ved impellerhus, samt termostat for å sjekke om var ok. Han mente dette kanskje kunne gi noe mer eksos-støy. Fant da at termostat var defekt og stod i åpen posisjon. Jeg hadde tidligere reagert litt på noe svak kontrollstråle også. I går monterte jeg den nye termostaten som jeg hadde fått tilsendt. Jeg ser da at kontrollstråle igjen er sterk og normal. Når jeg drar ut på teinehaling merkes med en gang at motor nå går som den skal også på høyt turtall Lettelse! Jeg tenker da at termostat og automatchoke "snakker sammen". Signal fra termostat indikerer kontinuerlig kaldt vann / kald motor, og primestart unit svarer da med å gi fet bensinblanding. Derav problem å få høyt turtall. Tenkte dette kunne være et tips å dele med andre, dersom et slikt problem skulle oppstå for andre. En defekt termostat er jo ikke akkurat det første en tenker å feilsøke på når motor ikke går som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.