Maya7 Startet 12.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2014 Hei, jeg er ny med båt og trenger noen råd. Noen som kan gi råd vedr lagring i boblehavn, liten seilbåt? Bør jeg ta ned bommen, eller henge presenning på, eller måke ofte av og ikke ha presenning? Leser noen steder her om mulige ispropper i drenering, hvordan hindrer man i så fall dette? Har utenbords motor jeg skal ta av, så trenger ikke tenke på den i hvert fall. På forhånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Heisann! Du trenger ikke å ta ned bommen. Jeg pleier ofte å legge en presenning over bommen, nærmest som et bomtelt, for å beskytte nedgangsluke etc. og for å slippe at cockpiten fyller seg helt med snø. Men det ser du jo egentlig selv, skal du allikevel ned å måke ofte, så kan du jo droppe hele presenninga, så slipper du å stresse med at den blåser i filler og slikt i vinterstormene. Når det gjelder ispropper i drenering, så har det aldri vært noe problem for meg, når det er så kaldt at det blir tjukk is rundt båten, så blir det også is i dreneringene, men dette tiner igjen så snart det blir mildere, og før det begynner å regne. Har aldri opplevd at disse dreneringene har frosset i stykker. Har du rulleforseil og storseil på bommen er det lurt å ta disse ned og lagre de tørt. Puter i båten er også lurt å enten vippe opp slik at de står på høykant eller ta de med hjem. Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Låner tråden litt for et spørsmål som kanskje virker dumt, men jeg har ingen erfaring med opplag i boblehavn... Hvor ofte bør man være nede og sjekke båten iløpet av vinteren? Skjønner at dette varierer med snø mengde. Sitér dette innlegget Link to post
Maya7 Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Takk for svar! - virker som jeg ikke trenger å pakke båten så godt inn? Veldig fristende. Tåler bommen presenning med sne, da, så i helgen at mange har en stang helt fra baugen til akterenden med presenning. Og hvordan skal en da tette dem for hvis det er åpent i er ende, kan vel vinden ta tak? Blir det is rundt båten i boblehavn, da? Og kan båten synke hvis det blir for mye sne? Hvor ofte man må se til båten, tenkte jeg var ut i fra snøfall, men vil gjerne også høre erfaringer med det :) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Jeg ville dekket til cockpit, du må jo noen turer ombord i løpet av vinteren for å sjekke at ting står bra til, og det er mye triveligere om dette området er fritt for snø. Da slipper du også problemer med evt drenering som fryser. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Sett opp en presenning over cockpiten ja. Fint om den dekker nedgangsluka til salongen. Det kan alltids lekke litt vann inn der ved snøsmelting. Dessuten slipper du i tråkke med deg så mye snø inn i båten. Mange bruker dekksstativ, ferdig stativ med støtteben både ut mot sidene og rett ned. Men du har ikke så mange m2 å måke :) Det er greit å ha en kost og en plastspade i bilen eller lett tilgjengelig i båten får å måke. Husk, snø på dekk er veldig glatt. Ta deg jevnlig en tur og inspiserte alle dekksgjennomføringer fra innsiden. Følg med om det lekker inn vann noen steder. Du kan forlenge bommen bakover med en trebjelke eller tilsvarende og lage to støtteben helt bakerst i cockpiten som du spenner en presenning over. Har du sprayhood som skal stå på i vinter? Jeg lar like godt både sprayhood og cockpitkalesjen stå på hele vinteren og koster bare snøen av den, med en gang snøen kommer. -men så bor jeg 5 minutter gange fra båten. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Jeg ville som flere andre satt opp presening over cockpit, fra masta og helst helt bakt til akterstaget. Mye tryggere ved snøsmelting. Kjøp en litt tung presening, de letteste blåser lett i stykker. Jeg ville dratt nedom båten etter alle snøfall og når det har vært mye vind. Ville ikke latt det gå en måned uten tilsyn. Eller gjøre som enkelte andre, stikke nedom 5 dager i uken for å se om det er noen kjente å slå av en prat med og ta en kopp kaffe. Hvis du ikke planlegger å bruke båten i vinter hadde jeg tatt den opp, alt for tidlig å vinterkonservere nå hvis den ligger ute. Sitér dette innlegget Link to post
Maya7 Svart 18.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Tusen takk for svarene! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.