Gnisten Startet 12.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2014 Skal etterhvert hente båt i Stavanger traktene. Etter utallige innprentinger fra en viss "Poseidon" under D5L opplæring skal jeg ha med papirkart for å føre bestikk når kaffekoppen tar knekken på kartplotteren. Ser Nautisk forlag har lagt inn årene. Hvor kjøper jeg papirkart? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Roger jo Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Ps, det er nesten forsendt å føre bestikk når kartplotteren konker. Bør føres hele tiden. Nautisk forlag har gjenoppstått http://www.nautiskfritid.no/categories/sjkart Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sap_2000 Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 (redigert) På museum? Fra spøk til alvor. Båtutstyrsbutikkene pleier å ha. Redigert 12.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 En del bokhandlere har vel også kart. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gnisten Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 (redigert) Ps, det er nesten forsendt å føre bestikk når kartplotteren konker. Bør føres hele tiden. Det er selvsagt på lengre turer i ukjent farvann Nautisk har gjennoppstått ja. Fint. Hovedkartserien 16, 17, 19 og 21 ser det ut til da. Redigert 12.Oktober.2014 av Gnisten (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
navid Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Er du i Stavanger får du kjøpt kart hos bokhandler Ark Berge, Prostebakken 3, 4006 Stavanger. 966 49 222 www.ark.no Jeg kjøpte nye papirkart der nå i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Nautisk lever i beste velgående og har gjort det hele tiden. Men butikken er lagt ned. Man må ring å bestille ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
finnarne Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Vi handlet hos Nautisk Fritid i sommer, rask og god service Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mons Olav Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Skal du ha kart på papir må du tegne de selv.GPS har overtatt. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Kenneth82 Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 http://webshop.gunnarshaug.no/site.php?company=default Grei pris og rask levering i postkassen Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Her i Tromsø har jeg kjøpt papirkart hos en bokhandler som er velassortert. Ikke alle "moderne" bokhandlere har sjøkart. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Skal du ha kart på papir må du tegne de selv.GPS har overtatt.Fleip? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
pacuare Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Hva har dere med av utstyr? Vi har hatt med papirkart på alle turer uten å bruke noe annet enn oversiktskart for morro skyld. Vi skrev possisjon hver annen time i loggboka når det ikke var opplagt hvor vi var. Da har vi nok til å alltid finne nærmeste havn, uansett hva som skjer. Med plotter, 2 ipad med navtronics, 2 telefoner med navtronics, hvor sannsynlig er det at alt konker? Kommer ikke til å ha papirkart ut over overseilingskart fremover. Men det krever flere backupløsninger, også hvis all elektronikk kortslutter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Er det nokon her som kjenner til at kartplottaren har streika? Kan sjølvsagt skje. Dette med straum sikrar ein seg mot, også det om kartplottaren streikar. Men om signala streikar blir det verre. Har enno tilgode å ha høyrt det. Trur signala er 100 % sikre. Har ein reserveplottar og straum nok, kan ein kanskje kutte ut karta heilt. I alle høve har eg gjort det. Trur ikkje det er det store problemet. Karta er på veg ut. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Er det nokon her som kjenner til at kartplottaren har streika? Kan sjølvsagt skje. Dette med straum sikrar ein seg mot, også det om kartplottaren streikar. Men om signala streikar blir det verre. Har enno tilgode å ha høyrt det. Trur signala er 100 % sikre. Har ein reserveplottar og straum nok, kan ein kanskje kutte ut karta heilt. I alle høve har eg gjort det. Har opplevd brudd i ledning fra GPS antenne til plotter. Greit å kunne ta fram reserve GPS når en er midt i nordsjøen. Har også fått en bølge inn i båten, PC'n vi kjørte navigasjonprogram på freste godt. Jeg hadde aldri stolt på en kilde, inkludert strøm. Ett lynnedslag skal ikke sette meg ut av spill. Kanskje litt annet med motorbåter, da an skal langt tilbake for at motoren skal gå etter at all strøm er kortsluttet. For at jeg skal kutte papirkart vil jeg ha to helt uavhengigse systemer, helst tre. Nåværende plotter har vært stabil, forrige hadde vi mange restarter på. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Hei Gnisten, Baatskolen POSEIDON kan levere de nye sjøkart du måtte ønske. Bare send meg en IM med nummer, så kan jeg ha dem klar til turen din. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gnisten Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Glimrende POSEIDON! Sender deg en IM Forøvrig ventet jeg bare på kommentarer om at papirkart er utgått, gammeldags og unødvendig. Ja; jeg kommer sikkert til å ha med meg en kartplotter eller to, en pc med kartprogram og en RS app som jeg sikkert også kan navigere etter, men jeg er nå engang gammeldags. Synes det er litt kjekt å føre bestikk underveis. En får liksom litt mer oversikt over hvor en er til enhver tid og fjerner seg litt fra "Nintendo-navigeringen" Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
finnarne Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Her var noe av "fritidsaktivitetene" våre når vi var på tur med Tabita Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Gnisten Svart 9.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2014 Ref. diskusjonen omkring Nintendo v/s papirkart og "manuell" navigering. De aller fleste fritidsbåteiere navigerer i dag etter GPS plottere og selvfølgelig ved visuell sjekk av merker og fyr. Men det å stole på at GPS`en gir en fullt og helt korrekt posisjon innaskjærs kan få uante følger - 50 meter på avveie når man er nær land er ikke å foretrekke. En fin link omring teamet her. (http://www.marineinsight.com/marine/marine-news/headline/8-things-to-consider-while-doing-nautical-chart-plotting-on-ships/) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.