Jump to content

Papirkart strekningen Stavanger - Bergen.

Gnisten

Recommended Posts

Hva har dere med av utstyr? Vi har hatt med papirkart på alle turer uten å bruke noe annet enn oversiktskart for morro skyld. Vi skrev possisjon hver annen time i loggboka når det ikke var opplagt hvor vi var. Da har vi nok til å alltid finne nærmeste havn, uansett hva som skjer. Med plotter, 2 ipad med navtronics, 2 telefoner med navtronics, hvor sannsynlig er det at alt konker? Kommer ikke til å ha papirkart ut over overseilingskart fremover. Men det krever flere backupløsninger, også hvis all elektronikk kortslutter.

Er det nokon her som kjenner til at kartplottaren har streika? Kan sjølvsagt skje. Dette med straum sikrar ein seg mot, også det om kartplottaren streikar. Men om signala streikar blir det verre. Har enno tilgode å ha høyrt det. Trur signala er 100 % sikre. Har ein reserveplottar og straum nok, kan ein kanskje kutte ut karta heilt. I alle høve har eg gjort det. Trur ikkje det er det store problemet. Karta er på veg ut.

Er det nokon her som kjenner til at kartplottaren har streika? Kan sjølvsagt skje. Dette med straum sikrar ein seg mot, også det om kartplottaren streikar. Men om signala streikar blir det verre. Har enno tilgode å ha høyrt det. Trur signala er 100 % sikre. Har ein reserveplottar og straum nok, kan ein kanskje kutte ut karta heilt. I alle høve har eg gjort det.

Har opplevd brudd i ledning fra GPS antenne til plotter. Greit å kunne ta fram reserve GPS når en er midt i nordsjøen. Har også fått en bølge inn i båten, PC'n vi kjørte navigasjonprogram på freste godt. Jeg hadde aldri stolt på en kilde, inkludert strøm. Ett lynnedslag skal ikke sette meg ut av spill. Kanskje litt annet med motorbåter, da an skal langt tilbake for at motoren skal gå etter at all strøm er kortsluttet. For at jeg skal kutte papirkart vil jeg ha to helt uavhengigse systemer, helst tre. Nåværende plotter har vært stabil, forrige hadde vi mange restarter på.

Glimrende POSEIDON! Sender deg en IM

Forøvrig ventet jeg bare på kommentarer om at papirkart er utgått, gammeldags og unødvendig.

Ja; jeg kommer sikkert til å ha med meg en kartplotter eller to, en pc med kartprogram og en RS app som jeg sikkert også kan navigere etter, men jeg er nå engang gammeldags. Synes det er litt kjekt å føre bestikk underveis. En får liksom litt mer oversikt over hvor en er til enhver tid og fjerner seg litt fra "Nintendo-navigeringen" :pray:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

• 4 uker senere...

Ref. diskusjonen omkring Nintendo v/s papirkart og "manuell" navigering.

De aller fleste fritidsbåteiere navigerer i dag etter GPS plottere og selvfølgelig ved visuell sjekk av merker og fyr.

Men det å stole på at GPS`en gir en fullt og helt korrekt posisjon innaskjærs kan få uante følger - 50 meter på avveie når man er nær land er ikke å foretrekke.

En fin link omring teamet her. (http://www.marineinsight.com/marine/marine-news/headline/8-things-to-consider-while-doing-nautical-chart-plotting-on-ships/)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...