Jump to content

Hvilken Frostvæske kan man bruke ?

AMek76

Recommended Posts

Hei alle sjørøvere :smiley:

Har 3 spørsmål, jeg har nå benyttet meg av den blå frostvesken fra biltema på sjøvannskretsen på min nidelv med md2030b motor , kjørte først med ferskvann en stund . men så over til en påstand fra en arbeidskollega ,som resulterer i at jeg spør her også .

Når jeg skal bytte frostveske i motor, kan jeg bruke den samme der ? (blå) , min kollega sier at den blå ikke tåler den samme høye temperaturen som den RØDE fra biltema og at den skiller seg.

Jeg selv mener at på den blå stod det det samme som på den røde , eneste forskjellen som jeg kunne se var at på den blå kunne jeg ikke se noen advarsler på etikettene, men på den røde var det noe annet stoff i og, ja med advarsler .

Da er spørsmålene mine:

Hvilken frostveske burde jeg velge?

Er det noen andre som har samme erfaring med dette som min kollega?

Har noen gode erfaringer over tid med noen andre merker ?

PS :har tenkt og drenere og skylle igjennom systemet endel ganger før jeg bruker noe... ( har ferskvannskjølt motor med veksler mot sjøvann )

Redigert av AMek76 (see edit history)

Har ikke opplevd at den blå skiller seg (så lenge den ikke blandes med andre farger), men den røde er longlife og skal inneholde bedre korrosjonshindrere. Spesielt hvis du har deler av aluminium i motoren anbefales den røde i steden for blå. Skal du skifte farge bør du flushe godt gjennom kjølesystemet med ferskvann for å få ut restene av den blå veska før du hiver oppi den røde. Blå og rød sammen = trøbbel, som i at de reagerer med hverandre og levrer seg.

Tok den jobben selv i fjor, skiftet fra grønn til rød kjøleveske. Ikke at den grønne var så dårlig, men den røde får man tak i over alt, greiere med en mer kurrant kjøleveske synes jeg. Hos meg ble det en del gjennomskyllinger siden kjøleveska også går innom varmtvannsberederen. Men da jeg til slutt fikk klart vann var det bare å fylle på den røde veska i henhold til blandeforhold og så var det greit :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...