Jump to content

Smartroller rullesystem seilbåt.

Maxi 84

Recommended Posts

Jeg har lest en diskusjon om det på det svenske forumet maringuiden.se.

Stort sett greie tilbakemeldinger, mener jeg å huske.

Jeg er usikker på hvor bra det er å seile med seilet delvis innrullet. Om det blir ekstra slitasje på seilduken på grunn av stagkrokers friksjon mot duken.

Man bør nok ikke la seilet stå innrullet over lengre tid uten at det er påsydd uv-duk.

Jeg har vurdert systemet tidligere og tatt det opp til diskusjon her uten at noen flagget noen erfaring.

Uansett, det er rimelig. Men på sikt så skal du sikkert bytte forseil, og da er sikkert vanlig rulle mest attraktivt.

Men jeg ser absolutt at dette er attraktivt.

Ser det på samme måte som deg. Er en kurant sak å ta ned fokka i fred og ro når en er kommet inn og båten skal ligge en stund. Jeg er ikke noen erfaren seiler og ser for meg at det å stå fremme på baugen å ta ned fokka i litt vind kan være en utfordring aleine. Hadde vært fint om noen hadde erfaring med dette rullesystemet..Holder på å oppgradere båten på lavbudskjett for å se om seiling er noe for meg.Er det så artigt som det ser ut, så er båten klart stor nok til mitt bruk. Da blir den oppgradert deretter. Takk for at du ville dele din mening..

Redigert av Maxi 84 (see edit history)

Jeg har også vurdet det. Har en veldig god kevlar-genoa som er fin når det blåser lite, men for stor når det blåser over 6-7 m/s. Fokken jeg i så fall bytter til er dessverre litt skrøpelig - og jeg venter bare på at den skal ta kvelden - så derfor hadde det vært fint å bare kunne rulle inn genoaen. Men jeg er usikker på hordan et kevlar-seil liker å bli rullet inn slik, og med stagkrokene mot duken.

... Jeg er ikke noen erfaren seiler og ser for meg at det å stå fremme på baugen å ta ned fokka i litt vind kan være en utfordring aleine. Hadde vært fint om noen hadde erfaring med dette rullesystemet..Holder på å oppgradere båten på lavbudskjett for å se om seiling er noe for meg.....

Har ingen erfaring med smartroller, men tidligere når jeg hadde seil på stagkrok så benyttet jeg følgende metode for å ta seilet ned:

Et tau fra den øverste stagkkroken ned i blokk i baugen og så tilbake til cockpit.

Når seilet skulle ned så gikk jeg opp i vind, strammet skjøtet, løsnet forseilfallet og dro seilet ned fra cockpit med dette tauet.

Blåste det mye måtte seilet så sikres med et par strikker men ellers kunne det ligge slik til man var i havn

Redigert av Bidevind (see edit history)

Jeg søkte opp smartroller på marineguiden.se nå og leste gjennom tråden. Det har vært en del trøbbel ved leverandøren tilbake til 2011/2012, men nå skal ting være på stell med flinke folk som leverer etter avtale .

Det som etterhvert kommer frem er at systemet fungerer greit og seilet står relativt godt med rev, på tross av at det ikke har kompensator etc. Men i utgangspunktet så er det et system som gjør at du slipper å gå frem på dekk når du skal rulle helt inn. Oppfatter det som at det ikke er meninga å seile med rev.

Jeg bruker forseil med stagkroker. I utgangspunktet er det slike seil som står best i vinden. Seil på rulle, også dyre ruller, er kompromiss. Et rulleseil kan ikke lages med perfekt form både uten rev og med rev. Et stort seil for lett vind et tynnere og lettere enn et mindre seil for hard vind, hvor duken er tykkere etc.

Om du øver deg på å ta ned seilet alene, får gode rutiner, så går dette greit. Ulempen er at det er mye duk å stuve på ombord..

Jeg har kommer til at jeg beholder mine 3 stagkrokseil inntil jeg har penger til skikkelig rulle og nytt seil.

Om du MÅ bytte til et mindre forseil under seilas, så må du uansett frem på dekk med smartroller. Da er det kanskje mindre mikkmakk med kun kroker å styre med.

Men om du vil prøve dette systemet, så vil jeg veldig gjerne høre om erfaringene.

Når man er fersk med seilbåt og skal oppgradere, så er det mye rart man bruker tid og penger på. Ofte, når det kommer til stykke, så funka det gamle systemet godt nok.

Jeg tror jeg heller ville brukt penger og tid på lazyjacks til storseilet i stede, om du ikke har det. -og kanskje en rodkick som holder bommen oppe i stedet for bomløfter ( tau ).

Redigert av Eureka (see edit history)

Nå er båten på land for bytte av belg og skrog gjennomføringer, Når den kommer på sjøen igjen og ligger der den skal, får jeg sette meg ned og lage en konkret detaljert plan.Masse jeg syns er viktigt og trenger, men som Eureka sier, Når man er fersk og skal oppgradere, så er det mye rart man bruker tid og penger på. Ofte, når det kommer til stykke, så funka det gamle systemet godt nok. Er ofte et godt råd å lytte til erfarne folk. Heller putte på "snaks" når en finner ut at båten blir brukt "nok" .For det er skjelden en får igjen den kostnaden ytstyret representerer ved et evnt salg. Båten er tross alt ikke noe undom lenger.

Igjen tusen takk for alle innspill. Jeg suger til meg all lærdom jeg kan. Lazyjacks var et kjempetips. Flere tips mottas med takk..

Redigert av Maxi 84 (see edit history)

Hvis systemet er en måte å rulle vekk seilet på - men ikke egner seg for å reve (at å seile med delvis innrullet seil i sterk vind ikke fungerer) er det uinteressant etter min mening.

Her er forresten en annen leverandør med et tilsvarende system, om enn litt mer hjemmesnekra: http://rullfock.se/

Har vært diskutert her før så søk på rullfock.se https://baatplassen.no/i/topic/62586-erfaring-rullfockse/

Jeg har en Maxi fenix, og monterte furlex i våres. Furlex 100s-6 kostet meg 9000 nok fra Boding i Sverige, levert på døren. Jeg har ikke angret!

Plastimo har også systemer som er billigere, men skal være bra de og! Å sy om en genua tror jeg man kan ordnet for et par tusen.

Vil du spare penger, ville jeg kjøpt en plastimorulle og fått en seilmaker til å sy om genoaen din i vinter. http://www.seatronic.no/seilbatutstyr-rullesystemer-c-49_161/plastimo-rullesystem-p-767

https://baatplassen.no/i/topic/109784-livet-med-tortuga-maxi-fenix/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...