Jump to content

Sliter med oljelekkasje på toppdeksel VP AQ 145.

Torsen67

Recommended Posts

Er ikke denne på toppdekslet?

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742860-21-15887.aspx

Min går til luftfilterboksen, men den kan monteres eksternt.

http://www.scstyling.no/veivhusventilasjonsfilter-p-10478-c-5556.aspx

Adeneo her på forumet har nok fasiten til deg, mistenker han kan mye om VP :-)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Jeg har brukt denne med suksess på toppdekselpaknig og vakuum-membraner i forgassere på mc-motorer:

http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?nodeid=8802627452929

Tror det skal myyye oljedamp til før motoren går sur... men det er nok andre her på forumet som kan svare bedre enn meg...

Definer lenge???? min AQ145 liker ikke å bakke mer enn 15-20min før jeg må gi en liten pump med gassen, men det tror jeg henger sammen med noe "fet" blanding.

Hvis motoren stopper etter mye tomgangskjøring er det nok forgasserne som trenger litt fintuning.

Ok, så du legger denne på lokk og topp og har pakning i mellom?

Lenge vil si ca 3-4 knop over en tid på 30-60 minutter når man bare glir rundt i indre Oslofjord.

Har hatt ett par kjipe situasjoner der man skal legge til og slenger gir i bakk. Motor bråstopper tvert. Da er det ikke tegn på å få startet den før det går 5-10 minutter. Ender da med å drive rundt som en annen klovn :-)

I en annen tråd så var det noen som mente det samlet seg for mye oljedamp i gasseren. Min tanke var da å kanskje fjerne slangen som går inn i luftfilter og sette på et slikt lite filter du linket til. Men denne slangen har vel en funksjon? Kan det være at denne oljedampen skal smøre forgasserne?

Tror den bare skal forbrenne giftige stoffer, noe filteret også fjerner.

Mulig jeg misforstod denne men. Veivhusventilasjon må det være på alle motorer. Olja blir varm og får en viss avdamping. Er det helt tett, blir det nesten som å koke vann med tett lokk som er sveiset fast. Denne oljedampen blir i de fleste motorer ført tilbake via innsug til brennkammer og brent der.

Er nok uansett tryggest at denne dampen blir forbrent. Er vel ikke noe særlig at dette går rett ut i motorrommet. Måtte i så fall ledet det ut av båten.

Ja det vil jeg si, men det er stor sirkulasjon på lufta i motorrommet (motorer forbruker mye luft) så det meste vil bli sugd inn i motoren

igjen. Det ble også nevn filter litt lenger oppe i tråden her og det er det mange volvomotorer som har originalt. Det tar jo mye men det

er fortsatt avdamping ut i motorrommet.

Veivhusvent. filter er det stående sølvfargede litt bak midten på motoren her:

bilde

Svar til #6

Ja, smører tynt lag på topp og toppdeksel, for å ta evt. ujevnheter, dype riper etc, og så pakningen som originalt :-)

På min maskin hjelper det å øke turtallet til 1500-2000rpm et par sekunder når jeg hører at den begynner å "sutre", så varer der 15-20min til neste gang.

Redigert av Bodehode (see edit history)

De lekker vanligvis ikke med ny toppdekselpakning, du er sikker på at du har strammet boltene riktig og fått pakningen på riktig, og at det faktisk er i toppdekselpakningen det lekker?

Hvis du tar av lokket til oljepåfyllingen og legger hånden over, er det mye trykk på tomgang?

Som Bodehode sier, det går an å legge et tynt lag med pakningsstoff på begge sider, og se om det hjelper, men dersom du har trykk i veivhuset bør du jo finne ut hvorfor ?

• 8 måneder senere...

Fyrer opp denne tråden litt igjen.

Nå drypper det olje ned mot oljefilteret. Har ikke lokalisert hvorfra enda. Men før vi sjøsatte og klargjorde motoren så erfarte vi noe rart. Vi startet opp motoren uten luftfilterhuset, og da var altså ikke lufteslangen til toppdekselet tilkoblet. Plutselig begynte det å synge i motoren uten at vi helt hørt hvor det kom ifra. Vi trodde først at det var lageret i dynamoen som var i ferd med å kvelde. Men, det var i fra utluftinga i toppdekselet. Det ula skikkelig. Hva kan dette være?

Når vi så satte på slangen og luftfilterhuset så ga det seg. Merkelig. Men hvordan foregår luftinga i fra bunnpanna på denne motoren? Går det en egen luftekanal opp til toppen eller noe? Er det noe som kan være tett?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...