Torsen67 Startet 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2014 Hei Har nettopp byttet toppdekselpakning men det lekker uansett litt. Kan virke som det er for stort trykk der. Ser heller ikke at motoren har veivhusventilasjon. Kan være noe for seg å borre og montere inn et lite filter i topp-dekslet? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Ingen som kan dette med veivhusventilasjon på gammel Volvo Penta? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 (redigert) Er ikke denne på toppdekslet? http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742860-21-15887.aspx Min går til luftfilterboksen, men den kan monteres eksternt. http://www.scstyling.no/veivhusventilasjonsfilter-p-10478-c-5556.aspx Adeneo her på forumet har nok fasiten til deg, mistenker han kan mye om VP :-) Redigert 14.Oktober.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Torsen67 Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 (redigert) Jo, det har du rett i. Det er jeg som surrer. Hvorfor får jeg ikke da topp-dekslet tett da tro? Har brukt fint blad til tapetkniv og renset skikkelig. Men kan oljedamp i fra toppen som går inn i gasseren føre til at motor stopper når man har har kjørt på tomgang lenge? Redigert 14.Oktober.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Jeg har brukt denne med suksess på toppdekselpaknig og vakuum-membraner i forgassere på mc-motorer: http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?nodeid=8802627452929 Tror det skal myyye oljedamp til før motoren går sur... men det er nok andre her på forumet som kan svare bedre enn meg... Definer lenge???? min AQ145 liker ikke å bakke mer enn 15-20min før jeg må gi en liten pump med gassen, men det tror jeg henger sammen med noe "fet" blanding. Hvis motoren stopper etter mye tomgangskjøring er det nok forgasserne som trenger litt fintuning. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Torsen67 Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Ok, så du legger denne på lokk og topp og har pakning i mellom? Lenge vil si ca 3-4 knop over en tid på 30-60 minutter når man bare glir rundt i indre Oslofjord. Har hatt ett par kjipe situasjoner der man skal legge til og slenger gir i bakk. Motor bråstopper tvert. Da er det ikke tegn på å få startet den før det går 5-10 minutter. Ender da med å drive rundt som en annen klovn :-) I en annen tråd så var det noen som mente det samlet seg for mye oljedamp i gasseren. Min tanke var da å kanskje fjerne slangen som går inn i luftfilter og sette på et slikt lite filter du linket til. Men denne slangen har vel en funksjon? Kan det være at denne oljedampen skal smøre forgasserne? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Ta av toppdekselet og se/blås om det virkelig er åpent her. Er som regel ikke bare et hull i toppdekselet, men også en plate /skjerm på innsiden. Trykket må ut, men det skal ikke være mye av det. Er det mye trykk, kan det være gjennomslag i motoren din. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Oystein Ny Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Tror den bare skal forbrenne giftige stoffer, noe filteret også fjerner. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Tror den bare skal forbrenne giftige stoffer, noe filteret også fjerner. Mulig jeg misforstod denne men. Veivhusventilasjon må det være på alle motorer. Olja blir varm og får en viss avdamping. Er det helt tett, blir det nesten som å koke vann med tett lokk som er sveiset fast. Denne oljedampen blir i de fleste motorer ført tilbake via innsug til brennkammer og brent der. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Torsen67 Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Er nok uansett tryggest at denne dampen blir forbrent. Er vel ikke noe særlig at dette går rett ut i motorrommet. Måtte i så fall ledet det ut av båten. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Er nok uansett tryggest at denne dampen blir forbrent. Er vel ikke noe særlig at dette går rett ut i motorrommet. Måtte i så fall ledet det ut av båten. Ja det vil jeg si, men det er stor sirkulasjon på lufta i motorrommet (motorer forbruker mye luft) så det meste vil bli sugd inn i motoren igjen. Det ble også nevn filter litt lenger oppe i tråden her og det er det mange volvomotorer som har originalt. Det tar jo mye men det er fortsatt avdamping ut i motorrommet. Veivhusvent. filter er det stående sølvfargede litt bak midten på motoren her: Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bodehode Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Svar til #6 Ja, smører tynt lag på topp og toppdeksel, for å ta evt. ujevnheter, dype riper etc, og så pakningen som originalt :-) På min maskin hjelper det å øke turtallet til 1500-2000rpm et par sekunder når jeg hører at den begynner å "sutre", så varer der 15-20min til neste gang. Redigert 15.Oktober.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
adeneo Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 De lekker vanligvis ikke med ny toppdekselpakning, du er sikker på at du har strammet boltene riktig og fått pakningen på riktig, og at det faktisk er i toppdekselpakningen det lekker? Hvis du tar av lokket til oljepåfyllingen og legger hånden over, er det mye trykk på tomgang? Som Bodehode sier, det går an å legge et tynt lag med pakningsstoff på begge sider, og se om det hjelper, men dersom du har trykk i veivhuset bør du jo finne ut hvorfor ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Fyrer opp denne tråden litt igjen. Nå drypper det olje ned mot oljefilteret. Har ikke lokalisert hvorfra enda. Men før vi sjøsatte og klargjorde motoren så erfarte vi noe rart. Vi startet opp motoren uten luftfilterhuset, og da var altså ikke lufteslangen til toppdekselet tilkoblet. Plutselig begynte det å synge i motoren uten at vi helt hørt hvor det kom ifra. Vi trodde først at det var lageret i dynamoen som var i ferd med å kvelde. Men, det var i fra utluftinga i toppdekselet. Det ula skikkelig. Hva kan dette være? Når vi så satte på slangen og luftfilterhuset så ga det seg. Merkelig. Men hvordan foregår luftinga i fra bunnpanna på denne motoren? Går det en egen luftekanal opp til toppen eller noe? Er det noe som kan være tett? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Hmmm. Høres ikke orginalt med stuss ut fra toppdeksel. På mine går åndingen fra blokka via en oljefelle (plastboks) og til flammedemper boksen. (ser ut som luftfilter hus). Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Stuss ut i fra toppdekselet er originalt. Se på bildet vedlagt. Der ser du det går i fra oljelokket og inn i luftfilterboksen. http://www.coronet.nu/images/uploaded/bs_15845.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.