Jump to content

Scand Baltic VP41P-A og ZF63A girkasse


furhan

Recommended Posts

Jeg har som mange av dere sikkert vet hatt havari på min VP 41A motor. Fikk kjøpt meg en nyoverhalt AQAD 41P-A motor hvor planen var å flytte over min gamle MS 4A girkasse til ny motor. Ville bytte lagrene i den kassen før jeg satte den på, men så viser det seg å være mye slitasje på tannhjulet på inngående aksel (og det har gått ut av produksjon).

Derfor blir det ny girkasse også. Den gamle kassen har utveksling 1,93:1.

Tenkte meg en ny ZF45A kasse, men nå har jeg fått tilbud på en ZF63A kasse med utveksling 2,03:1.

 

Vil det gå bra å montere denne og hvor mye hastighet mister jeg med å gå opp litt i utveksling i forhold til tidligere?

 

Jeg vet ikke hva slags propell som sitter på båten annet enn at det er en 4 blads.

 

Med den gamle motoren/girkassen marsjet den fint i 17 knop med turtall på ca 3100/3200. Målte den til 22,8 med GPS og maks turtall.

Hans Petter

Link to post

Var å målte litt i båten idag og det ser ut til at det er 40cm fra bakkant av motor til bakre vegg i motorrommet. ZF63A kassen er 32,2 cm + svinghjulskåpe som bygger 80. Da er det 2 millimeter for lite plass. Nå er målene litt usikre, men det ser ut til at det uansett blir veldig trangt.

 

Er det ingen som har satt inn en ZF45 eller 63 kasse på en 41 motor i en Baltic tidligere?

Hans Petter

Link to post

Med annet gir vil antakeligvis senterpungtet for akselen også bli forandret. Nedvinklingen av gearet må/bør også være den samme. Her er det mye som skal stemme overens! Bytter man gear fabrikant må som oftest motoren eller aksel/hylserør arr. flyttes. Mao mye jobb & ikke "plug & play"

 

Motor med gir og akselanlegg tilpasses hverandre under bygging av hver enkelt båt, så om andre har lengre motor/gir arr. så betyr det bare at motoren er montert litt lengre frem.

 

Får du fatt i nytt/ overhalt MS4 kasse så er det langt enklere. Hadde sjekket og dobbeltsjekket her og i Sverige at delen virkelig ikke kan skaffes.

 

Kjenne ikke Baltic så godt og vet ikke hvor store justeringsmuligheter/plass det er rundt motoren. Har du litt og justere på og det nye gearet har samme senterhøyde som det gamle kan det for all del gå greit, men har av egen erfaring måtte slite med Murphys lov når slikt skal gjøres.

Link to post

MS-4 gearet måler en lengde på 34cm + svinhjulskåpe det er bak til enden av flensen . så da bør det vel gå , men som det meste annet ved ombygging blir det andre mål da det er kun hs-1 som passer rett på plass uten flytting og justering av motor , men det koster fort 40-50 tusen å bygge om til hs-1 vis du klarer å finne en kasse som passer med riktig utv?! mye billigere å sette inn en brukt MS-4 ca 5000.- så slipper du mye trøbbel og sparer mye penger!

Link to post

Takk for mål på MS4a kassen (min kasse ligger i deler og er vanskelig å måle). Ser at ZF63A blir uaktuelt grunnet for lite plass bak motor.

ZF45A vil få plass, men den måler 22,7cm fra flens mot motor til propellakselflens. Den er altså ca 11 cm kortere enn MS4A kassen. Da må jeg isåfall ha en laaaang klemflens på propellakselen for å få det til uten ombygging. Vet ikke om det finnes så lange klemflenser eller om det er anbefalt å montere noe sånt i det hele tatt.

 

Jeg har snart vært i kontakt med halve Norge uten å finne en MS4A / HS1 kasse med rett utvelsling uten hell. Jeg må vel kanskje bare hive meg i bilen og kjøre til Sverige.......?

Hans Petter

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...