furhan Startet 13.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2014 Jeg har som mange av dere sikkert vet hatt havari på min VP 41A motor. Fikk kjøpt meg en nyoverhalt AQAD 41P-A motor hvor planen var å flytte over min gamle MS 4A girkasse til ny motor. Ville bytte lagrene i den kassen før jeg satte den på, men så viser det seg å være mye slitasje på tannhjulet på inngående aksel (og det har gått ut av produksjon). Derfor blir det ny girkasse også. Den gamle kassen har utveksling 1,93:1. Tenkte meg en ny ZF45A kasse, men nå har jeg fått tilbud på en ZF63A kasse med utveksling 2,03:1. Vil det gå bra å montere denne og hvor mye hastighet mister jeg med å gå opp litt i utveksling i forhold til tidligere? Jeg vet ikke hva slags propell som sitter på båten annet enn at det er en 4 blads. Med den gamle motoren/girkassen marsjet den fint i 17 knop med turtall på ca 3100/3200. Målte den til 22,8 med GPS og maks turtall. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
furhan Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 52 har sett denne og ingen svar? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
sap_2000 Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 (redigert) Om du manglet litt turtall på maks fra før, så blir det kanskje en bedre match med den nye utvekslingen. Skudd fra hofta er at endringen kanskje utgjør rundt 200 rpm. Ren tipping. Redigert 13.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
hegra Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 41 p-A har vel litt høyere maksturtall også, 3900 mot 3800 på 41 A. Det betyr vel at du kan gå med litt høyere turtall på marsjfart også. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 13.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Er det noen som vet om det er plass til ZF63A kassen bak en 41P-A motor i en Baltic? Motoren er ute så det er vanskelig å få målt om det går... Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
tilplan Svart 13.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2014 Har zf 63a på min Yanmar 6Lpa. Det er da god plass til å stå foran motoren. Kjenner ikke lengden på din, men den er vel en mindre motor. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Var å målte litt i båten idag og det ser ut til at det er 40cm fra bakkant av motor til bakre vegg i motorrommet. ZF63A kassen er 32,2 cm + svinghjulskåpe som bygger 80. Da er det 2 millimeter for lite plass. Nå er målene litt usikre, men det ser ut til at det uansett blir veldig trangt. Er det ingen som har satt inn en ZF45 eller 63 kasse på en 41 motor i en Baltic tidligere? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
tilplan Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Du kan jo sammenlikne med målene på min Yanmar. Målene finner du her: http://www.yanmar.no/arch/_img/9050256.pdf Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Med annet gir vil antakeligvis senterpungtet for akselen også bli forandret. Nedvinklingen av gearet må/bør også være den samme. Her er det mye som skal stemme overens! Bytter man gear fabrikant må som oftest motoren eller aksel/hylserør arr. flyttes. Mao mye jobb & ikke "plug & play" Motor med gir og akselanlegg tilpasses hverandre under bygging av hver enkelt båt, så om andre har lengre motor/gir arr. så betyr det bare at motoren er montert litt lengre frem. Får du fatt i nytt/ overhalt MS4 kasse så er det langt enklere. Hadde sjekket og dobbeltsjekket her og i Sverige at delen virkelig ikke kan skaffes. Kjenne ikke Baltic så godt og vet ikke hvor store justeringsmuligheter/plass det er rundt motoren. Har du litt og justere på og det nye gearet har samme senterhøyde som det gamle kan det for all del gå greit, men har av egen erfaring måtte slite med Murphys lov når slikt skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Dagen Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Tror også at du bør forsøke å få den gamle girkassa overhalt. Sjekk litt rundt og forhør deg litt. Du kan f eks ringe Euro Marine AS på Mosterøy, Tel 924 49 483 og spørre Runar Svendsen. Han overhalte girkasse for meg og det skulle ikke forundre meg om han kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 MS-4 gearet måler en lengde på 34cm + svinhjulskåpe det er bak til enden av flensen . så da bør det vel gå , men som det meste annet ved ombygging blir det andre mål da det er kun hs-1 som passer rett på plass uten flytting og justering av motor , men det koster fort 40-50 tusen å bygge om til hs-1 vis du klarer å finne en kasse som passer med riktig utv?! mye billigere å sette inn en brukt MS-4 ca 5000.- så slipper du mye trøbbel og sparer mye penger! Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Vis du skal sette inn en slik kasse har du en link her http://www.simplicity-marine.com/pdf/ZF/ZF_63_A.pdf Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Takk for mål på MS4a kassen (min kasse ligger i deler og er vanskelig å måle). Ser at ZF63A blir uaktuelt grunnet for lite plass bak motor. ZF45A vil få plass, men den måler 22,7cm fra flens mot motor til propellakselflens. Den er altså ca 11 cm kortere enn MS4A kassen. Da må jeg isåfall ha en laaaang klemflens på propellakselen for å få det til uten ombygging. Vet ikke om det finnes så lange klemflenser eller om det er anbefalt å montere noe sånt i det hele tatt. Jeg har snart vært i kontakt med halve Norge uten å finne en MS4A / HS1 kasse med rett utvelsling uten hell. Jeg må vel kanskje bare hive meg i bilen og kjøre til Sverige.......? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
furhan Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Windy26: Du har vel ikke drop målet på MS4A kassa også? Altså målet fra inngående aksel til motor og ned til senter av uttak propellaksel? Hadde vært spennende å visst om det var veldig avvikende i forhold til ZF45A kassen. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
windy26 Svart 16.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Har du sjekket denne? FUGLEVIK FRITID Arne Urstad Tlf 69 26 50 94 , han påstår å ha mange gir kasser liggende?! Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 16.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Har vært å målt litt vanskelig å være 100% men kommer til 95mm fra senter aksel til motor og ned til utgående aksel i bakkant flens senter Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 16.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Det kan jo være mulig å sette inn en ms-4 med annen utv da trenger du bare å skifte propell du har vel plass til 21 tommer? 1.2:63 vis du bruker 21 tommer propell Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Arne Urstad holder på å sjekke hva han har, men han har foreløpig ikke funnet noen med rett utveksling. Jeg vet ikke hvor stor propell jeg har idag. Skal ta opp båten neste uke tenker jeg, og da kan jeg få sjekket det. Kan jo være det er et alternativ å bytte utveksling og propell. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.