Jump to content

Tømming av septiktank SAGA26

Guest

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en SAGA26 1999modell med toalett/dusj, hvor vannet fra dette går i septiktank(ved hjelp av el.flusing)

Hvordan tømmer jeg denne tanken helt nå før vinteren?.

Det samme med ferskvannstanken/varmvannstanken?.

Jeg har blitt fortalt at dette må gjøres før frost/vinter - og at man skal så fylle på med frostveske.

Er det slik at man da skal blande vann/frostveske, og la dette stå i over vinteren?.

Takk for gode svar.

Hilsen "fersk" båteiger.

I Flora er det vel normalt ikke mange minusgrader om vinteren. Selv har jeg ikke gjort noen spesielle tiltak (Bergen), men selvfølgelig kan man tømme septiktanken og fylle en skvett frostvæske (sjekk at slanger og pakninger tåler dette).

Fersk- og varmtvannstank tømmes på laveste punkt. Sørg for at det ikke står vann i kraner etc. En frostvakt eller to (hvis tilgjengelig strøm), samt en fuktighetsmåler mener jeg hører med til vinterutstyret om bord. Eventuelt en luft-avfukter hvis det er behov for det. Lykke til!

At det står noen liter vann igjen i en vanntank, betyr ingenting. Fryser vannet til is, har det mye plass til å utvide seg. Noe annet er det med kraner og pumper. Disse må tømmes for vann slik at de ikke sprenget når vannet utvider seg til is. Jeg kjører litt frostvæske gjennom dassen og tømmepumpen for septiktanken. Med andre ord: det må ikke stå vann i lukkede rom hvor vannet ikke kan ekspandere fritt når det fryser til is. Her må vannet enten bort eller erstattes med frostvæske. Men husk, frostvæske er giftig. Det vil jeg ikke ha i drikkevannsystemet mitt. Slik jeg gjør det, går det greit selv med minus 20 grader her på Østlandet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hatt maken båt som deg i mange år, og det eneste jeg gjorde var å pumpe septik tom på vanlig måte uten å etterfylle med noe annet.

Vann og bereder tømte jeg ved å åpne alle kraner og skru på pumpe og lot den gå helt til det surklet. Det eneste utover det var å sørge for at blandebatteri til dusj og selve dushode var tomt for vann, samt at alle kraner sto åpne.

Første vinteren jeg hadde båten åpnet jeg ikke kranene og drenerte ikke dusjen, det kostet meg nytt dusjhode og en liten rep på batteri i byssa.

Er veldig usikker på bruk av frostvæske siden jeg aldri har brukt det selv på noen av mine båter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...