176-671 Startet 14.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2014 Ja, for noen av oss går sesongen mot slutten. Vemodig - ja. Timer på egen båt denne sesongen har ikke blitt så mange som ønsket, men med tjeneste på diverse andre farkoster nærmer totalen seg 500 timer på den herlige Oslofjord. Et av punktene som gjenstod på årets "må gjøre"-liste, var en visitt til Kommersøya. Så frøken båt ble tatt ut fra sin trygge havn i ettermiddag, og fikk kjørt en sårt tiltrengt kompassving ved Vealøs - før ferden fortsatte til Kommersøya, som Lars H. har gitt gode beskrivelser av (takk!). Ikke en sjel å se på øya ved ankomst kl. 18. Skiftet umiddelbart til litt mer sportslige klamotter og satte avgårde på første og beste sti. Heldigvis tok jeg med en hodelykt, for jammen ble det mørkt etter forholdsvis kort tid. Selv de beste intensjoner om fysisk aktivitet og jogging kan bli gjort til skamme når terrenget er ulendt og stier/tråkk stopper i absolutt ingenting ("hæ?!?"). Og nettopp der startet moroa. Kommersøya har så absolutt noen ulendte partier, gjerder og ugjennomtrengelig kratt. Seks kilometer senere var jeg glad da jeg var tilbake i frøken båt, omgitt av stummende mørke. Jeg hadde allerede begynt å se for meg avisoverskrifter om redningsaksjon på Kommersøya ("savnet mosjonist fant ikke tilbake til båten"). Nå fyres dieselvarmer, en liten taffel-akvavit eller ti inntas til gode toner fra medbragt låtbibliotek og magen er mer enn middels tilfreds etter å ha blitt traktert fra egen bysse. Det skal bli spennende å lese av pulsklokka ved hjemkomst, og se hvor jeg faktisk har vært (og hvor mange ganger!) på øya. Det ble litt vanskelig da det ble mørkt, og stier som forgrenet seg både hit og dit var det jammen nok av. Bratt terreng også. Heldigvis fantes det et gjerde som i siste liten forhindret Det Store Svevet ned i det som må ha vært det gamle dagbruddet. Uansett, jeg har nå fått lest om tidligere tiders aktiviteter her på Kommersøya - og gleder meg stort over en fin tur på tampen av sesongen. Takk til Lars H., som kanskje uten å være klar over det har lagt ut "agn" som tilsa at det ville være kjekt å ta turen hit. Absolutt verdt turen - og jeg har hele øya og brygga for meg selv. Hvilken luksus! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Takk for ros! For andre som vil vite litt om øya og dens historie, har jeg samlet og skrevet ned med bilder det jeg har funnet på min hjemmeside. Det finnes på trudelutt.com/kommersoya Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tore B Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Ja her var det mye jeg ikke viste om Kommersøya :) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Følger opp tråden med noen bilder fra dagens rusletur på øya. I dag(slyset) hadde jeg større hell med å finne stien som går langs lengderetningen av øya. Det ga opphav til en fin tur gjennom varierende topografi og geologi, samt en imponerende flora. Jeg kan bare forestille meg hvor frodig dette stedet er i mai, når friske blader, blomster og fuglesang inntar øya. Da jeg dro derfra i dag, så jeg at et eller annet lite dyr smatt inn under brygga. Jeg rakk ikke å se hva det var, men hørte at det satt og gnagde på noe. Mon tro hva slags skapning det kan ha vært? På størrelse med et pinnsvin, rakk bare å se det i sidesynet (og konstaterte at det ikke var stort nok til å fremkalle umiddelbart fluktinstinkt). Her går stien, tur-retur ble på ca. 5.5 km. Var det her dagbruddet lå? Det kan virke som om det ligger en diger steinhaug til venstre. Neste stopp var plansjen som forteller litt om øyas historie, samt viser hva som har ligget hvor. Den gamle bestyrerboligen Askvoll. Gårdsdrift har det vært - periodevis lå den brakk, men det var drift her før svartedauen og også i senere perioder. Noen som på et tidspunkt hadde laget seg en rydning i skogen. I nyere tid har det vært nedlagt en stor innsats for å tynne ut blant vekstene der. Trollsteinen. Her setter bare fantasien grenser når man skal finne på noe å fortelle til unga... Trær i ymse former. Tre med (tre)splittet personlighet. Edelgran finnes også der. Den må vel noen ha tatt med seg til øya? Et av mange fossiler på sørenden av øya. Enda en bregne som havnet i leira. ...og enda en. Men hva er dette? ...og dette? Disse trærne går under navnene Måsan og Stakan. I hvert fall heretter. Nakne trestammer oppstilt på geledd. Det er mange hint om at dagens sti har vært hoved-ferdselsåre i tidligere tider. Flere steder ser man at stien er understøttet av store steinblokker,så her har det nok vært forholdsvis greit å ferdes med hest. Naturreservat - og hva det betyr. Trærne danner en fin portal rundt stien. På hjemveien møtte jeg Baus, som trofast kom med sin last av Fredrikstadsk svolvelsyre til NOAH.En kontrast til den fine naturopplevelsen på Kommersøya. Ellers er det greit å være oppmerksom på at det i disse tider (oktober 2014) legges nye avløpsrør mellom Bjerkøya og Holmestrand. Disse rørene har en tid ligget "i opplag" langs nordøst-siden av Kommersøya, men nå dras de altså ut, ballasteres og senkes ned. Det er ganske store områder som er "sperret" av flytende rør som ligger lavt i vannet - så vær forsiktig. Arbeids- og patruljebåter er i området, men det trekkes ut såpass lange strekk med rør av gangen at det ikke er sikkert at man blir oppdaget og "fanget" i tide dersom man stevner mot rørete farvann. De rørene jeg har sett i overflaten i mørke, er markert med bøyer/lys som ligger lavt i vannet og i god avstand fra hverandre. Altså: vær forsiktig ved ferdsel i området. Pr. i ettermiddag var rørledningen dratt ut helt til nordvest-enden av Langøya. Redigert 15.Oktober.2014 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
ydalir Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Fine bilder torkelmj - fikk lyst på en siste høst tur :-) bra med tips om havner med fine treningsmuligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 16.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Flotte bilder, blir nok tur dit til våren! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Hei.Her noen bilder jeg tok på Kommersøya en vår for noen år siden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ydalir Svart 16.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Enda mer bra bilder :-) Nå mangler vi bare at noen har et bilde av et skispor over øya :-) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Herlig. Bare understreker "nødvendigheten" av å ta en tur dit i mai! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Enda mer bra bilder :-) Nå mangler vi bare at noen har et bilde av et skispor over øya :-) Kanskje ikke skispor, men i hvert fall fotspor. Bildet fra Grisebukten er tatt av en bekjent som bor på Sande-siden og gjerne tar seg en fottur over til Kommersøya nå isen er trygg. Og her et bilde jeg har tatt fra samme sted om sommeren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 Hmm, har jo lyst på en liten overnattingstur til helga - kanskje jeg skal sette kursen mot Kommersøya og deretter svippe litt innom Holmestrand før returen? Kan jo bli koselig det...det er jo meldt litt oppholdsvær på lørdag..... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
ydalir Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 He he... den var bra. De fire årstider på kommersøya :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 Kommer en tidlig om våren til Kommers, må en sikte seg mellom isflakene og legge seg langt ute på bryggen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.