Jankar Startet 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2014 jeg ferskvannskjørte og byttet olje på motoren min en yamaha f100 tidlig forige uke, byttet også bensinfilter, men måtte ut med undervannshus og sende det på en liten service, så motoren står uten nå. jeg skulle ha fogget sylinderene på denne. er det noe i veien med å gjøre dette og dra den på starteren når jeg får igjen undervannshuset denne uken? selv om motoren har stått i litt under to uker? uten at jeg trenger å kjøre den varm eller noe tenker jeg på da. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Nei, det går helt fint å vente og kjøre den med fogging oil på starteren i kald tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Sprayes fogging oil inn i plugghullene på en 4takt? Har aldri brukt sånn før.. Funker Biltema sin? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
alfaalfa Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Inn i plugghull er ok på 4 t og inn i innsuget er best på 2takt. Kjenner ikke fogging spray til Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 supert. da fogger jeg den sammen med fetting av punkter og crc på blokka. så kan vinteren komme Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 er det foressten nødvendig med spyleklokker og vann når man bare skal dra motoren på starteren noen runder? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Nei Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 så fint a gitt :) Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Jepp ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Men når motoren har stått flere måneder på land ville jeg nok hatt på litt vann før jeg dro på starteren. Sliter på impeller når den blir dratt rundt helt tørr. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 impeller skal byttes og fettes før start til våren, men har hatt undervannshuset på trykktest denne uken, så motoen ble ferskvannskjørt osv i forige uke, så da skal det vel gå greit å bare dra den ett par runder uten vann.. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Åja..fikk ikke med meg at undervannshuset er av. Ikke noe iveien for å dra den litt på starteren uten undervannshus, og impeller monterer du selvfølgelig før du monterer tilbake uv-huset. Jeg bytter også nedre tetning til vannrøret ved impellerbytte. Koster rundt hundrelappen. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 nedre tetning til vannrøret? usikker på hva du sikter til der Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Kanskje han mener gummiflaten som impellerhuset står på? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Nr 21 på tegningen http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2002/F100TLRA/LOWER%20CASING%20DRIVE%201/parts.html Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 den er bare å nappe ut og dytte inn en ny? jeg lurte litt på om jeg skulle kanskje lagre undervannshuset inne, hvis motoren like gjerne kan stå uten i vinter så ser jeg ikke poenget med å montere det igjen før til våren? er dette like greit? og jeg kunne dra motoren på starteren uten undervannshuset? Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 den er bare å nappe ut og dytte inn en ny? jeg lurte litt på om jeg skulle kanskje lagre undervannshuset inne, hvis motoren like gjerne kan stå uten i vinter så ser jeg ikke poenget med å montere det igjen før til våren? er dette like greit? og jeg kunne dra motoren på starteren uten undervannshuset? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Hmm var ikke så lett å sitere med telefonen.. men ja til alle spørsmåla Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 (redigert) MÅ man bruke spesiell spray til dette, eller er det greit med en eller annen olje på boks, som for eksempel crc 5-65 eller wd40? Redigert 16.Oktober.2014 av Vanntett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Ikke bruk 5-56 eller WD-40, de er for volatile, dvs de løser opp oljer som er der og kan tørke ut. Ikke det du ønsker å oppnå. Alternativt kan du ta ut plugger og bruke ren 2t olje i sylinderene - både på 2 og 4 t. Så dra rundt. Men 2 takt har godt av å få dette via fin dusj i innsuget. Eller om du ikke er redd for litt stygg start til våren, kan du bruke motorolje... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Er det ikke sånn? http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Motorkonservering-marin-36324/ Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Jankar Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Er det ikke sånn? http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Motorkonservering-marin-36324/ har en kompis som sverger til denne på sin totakt år etter år. Fumgerer vel bra den da. Kjøpte min fogging spray hos yamaha forhandøer. En del dyrere der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.