Torsen67 Startet 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2014 Hei Skal demontere denne motoren. Har løsnet staget i enden på motor, løsnet den store mutteren der kabel går inn. Skulle man ikke da kunne dra kabelen rett ut? Sitter som f... Ser det er litt rust der og at stangen er tjukkere der den stikker ut enn der den går inn i motor. Er det noe triks for å få denne ut? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Hei. Står fast her jeg. Etter at lenkearmen er løsnet så skal det vel bare være å dra hele styregreia ut ifra motsatt ende? Vel og merke etter at man har løsnet den store festemutteren til kabelen? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Er ikke noe triks. Den har nok rustet i røret som styrekabelen går igjennom pga mangel på smøring. Spray rustløser inn fra begge sider og la det stå noen timer . Så er det å få slått den ut uten å deformere enden på kabelen. (Ellers blir det bråstopp når den biten går inn i røret) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Nettopp, den har jeg allerede klart å slå på så kjenner det har blitt en grad der. Er vel bare å finne frem fila. Har pøst på med WD40 noen ganger nå, så etter jobb i morgen håper jeg den løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Det som er trikset (kanskje litt sent å si nå...) er å bruke glidehammer slik at du trekker i stedet for å slå. Har akkurat byttet powertrim-enhet på motoren til jolla. Den satt med to bolter som var totalt irret fast (syrefast i alu ). på den øvre brukte jeg glidehammer for å trekke den ut. Hadde jeg begynt å slå på den ville det garantert medført problemer siden slike bolter lett stukes i enden, da er det gjort. Fortsetter man å slå da blir det full skjæring. På den nedre sveiste jeg på en skrue og trakk den ut med hylser. Kan godt legge ut noen bilder av operasjonen hvis det hjelper noe. Når jeg tenker meg om brukte jeg glidehammertrikset p styringa også når jeg skulle bytte fra wire til hydraulisk. Hele dr.... var totalt rustet fast inni røret. Fatter ikke hvorfor de bruker et rør av vanlig karbonstål til dette, det er jo egentlig helt tragisk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Har tenkt på glidehammer jeg og. Ser de har på biltema, men litt usikker på hvordan jeg får festet den i enden på staget. Sveis har jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Legg ut noen bilder, så kanskje det er lettere å komme med noen ideer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Er helt elendig på å legge bilder. Men det er ikke noe værre enn at der styringa kommer ut i motsatt ende av der den stikkes inn, så er det et hull i enden av stanga. Denne festes igjen til lenkearmen som styrer motor. Jeg kommer nok til å kutte wiren helt inntil staget på den siden den stikkes inn og prøver å dra den ut på motsatt side slidehammer. Staget er tykkest i den enden, så slipper jeg å måtte dra hele den tykke delen igjennom hylsa på motoren. Får se om jeg får festet slidehammeren med ett eller annet i hullet til lenkearmen. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Ja, det er jo det greieste hvis du skal bytta kabelen uansett. Det pleier å følge diverse kroker med glidehammere Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Da fikk jeg handlet inn billigste glidehammer på Biltema. Kutta av staget med vinkelsliper på inngående side og festet hammern med krok til hullet for lenkearmen på utgående side. Har pøst på med wd40 i noen dager. Men fy som det satt. Måtte bruke greit med makt. Takk for tips. Hadde aldri fått den ut uten glidehammeren;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.