maxi84aa Startet 15.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2014 Hei. Sitter i et lite dilemma fortiden. I sommer fikk vi feil på motoren på seilbåten. Fikk vite i dag at motoren mest sannsynlig har blitt kilt og at den må byttes, fikk pris på dette 125k noe som er totalt uaktuelt å bruke på denne gamle båten. Problemet er at båten er ligger til kai hos en marina som ligger et godt stykke unna hjemplassen min og de sier at den må bort derfra nå, og uten motor kan jo dette bli et problem.Noen som har forslag for hva man kan gjøre? Hvordan er reglene/kostnadene for å vrake en båt? Føler jeg har disse mulighetene: - Kjøpe en billig påhengsmotor og kjøre hjem (30timer) - Flytte båten lokalt, og ligge på anker en eller annen plass over vinteren- Ta båten ut på fjorden og synke den- Prøve å selge den (må bli gjort i løpet av 2-3 dager)- Få noen (om det finnes selvskaper som sleper båter til sjøs) til å slepe båten hjemModerator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Motorstopp hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Kjøp påhenger og flytt båten hjem eller til en nærliggende havn hvor den kan ligge trygt over vinteren. Bruk deretter båten videre med (nesten) samme bekvemlighet som tildigere. Billig og bra ! Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Om du først vil vrake den, så kan du jo heller ta å bruke gi-bort på finn. Alternativet er om det finnes kommunale marinaer i umiddelbar nærhet, da kan du bare lagre den på land der, bare ta med krybba di bort dit. Kjøpe en påhengsmotor kan nok være et greit alternativ. Deler av strekningen kan jo seiles og motordrift må jo ikke være i 30 timer? Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Er enig i at påhenger alternativet er det som virker mest smart. Noen som har erfaringer med hvordan en påhengsmotor funker på en seilbåt (28fot)? Må man kjøpe påheng som er spesielt tilpasset seilbåter, eller funker det med langstamme? Drivstoff forbruk og fart? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Ville også si at alternativ 1 og 4 på lista di var det jeg ville gått for. Men man behøver ikke nødvendigvis ta diagnosen på motoren helt alvorlig. Hvis noen ville innbille meg at motoren i båten var bare å kaste og eneste alternativ koster 125000, så hadde jeg ikke funnet en så unyansert anskuelse særlig tillitsvekkende. For å unngå å gjøre noe overilt, så hadde jeg gjort som andre foreslår kjøpt (eller lånt?) en påhenger og fått båten hjemover. Andre tiltak (som salg) kan man evt gjøre parallelt med det, men hvis du ikke begynner flyttingen selv, så kommer du fort i en tidsnød som kjøper bruker mot deg. Dersom salg ikke går iorden, så går det jo an å få en annen vurdering av motoren når du har fått den hjem. Redigert 15.Oktober.2014 av Grimme Elling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Har du påhengsmotorbrakett på båten? I så fall, hvor tung maskin tåler det? Sikkert noen som har mer erfaring med dette enn meg, men sånn jeg husker det så tror jeg ikke du bør regne noe mer enn 4-5 knop med en 6-8 hk, Forbruk vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Trur man ville fått motoren i orden for en rimelig penge om man hadde hatt tid til å skrudd på den. Antar at marinaen som den ligger hos nå vil ha den vekk derfra før fredagen før de begynner å kreve evt leie for å ligg til kai hos dem. Noen som har tips om dem mest effektive plassen for slag av båt? Finn.no`? Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Har ikke påhengsmotorbrankett så det må også monteres. 4-5 knop på 6-8hk er jo helt overkommelig Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Hvilke type motor er det snakk om ( som står montert i båten)? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 VP MD7a. Mekanikeren var sikker på at det var dieselpumpen som var gått (Fikk ikke drivstoff til sylindret) så den ble sendt inn til undersøkelse. Nå er undersøkelsen ferdig og det visste seg at pumpa var i orden, nå mener han at motoren ikke har kompresjon og må byttes. Opphavet til havariet: Vi fikk noe trøbbel med vannpumpen dagen tidligere (motoren ble varm). Vi fikk ordenet pumpen og kjørte i ca 10 timer videre denne dagen uten at motoren ble unormal varm. Vi ankom en kai hvor vi lå i to dager. Da vi skulle starte båten kom det ikke drivstoff til sylindret og vi ble stående. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Nå er det vel få som vet hvor i landet du befinner deg. Slike motorer kan du få i bøtter og spann i Sverige. Alt fra 'delemotor' til 'fullt overhalt'. Alternativt kan du jo lukte på en 5 hk påhenger med lang stamme og brakett. Uansett skulle dette kunne løse seg for under 20 000 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Hei. Båten ligger i Tromsø og skal opp til Alta. Fikk akkurat vite fra marinaen at båten kunne ligge 14dager der før den må fjernes. Blir å prøve å selge den, om ikke det går må det nok bli påhenger. Noen som har erfaringer med bruk av påhenger? Vil en 15-20hk bli for tung? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Kan du ikke ta den i opplag på marinaen der den ligger og betale kosten på det? så kjøre hjem med påhenger til våren Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 de har ikke kybbe eller stor nok kran for båten selv om det bare er en 28fot... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Her er delemotoren: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=52456644&searchclickthrough=true Her er påhengsbrakett: http://www.maritim.no/motor-styring/utenbordsmotor-utstyr/motorbrakett/motorbrakett-just-15hk-plastplate Nyere motor?: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=52261198&searchclickthrough=true Hva med en liten yanmar: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=52242504&searchclickthrough=true Får du tauehjelp til hjemmehavn, kan du fikse dette i ro og mak. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Vet du hvor man kan spørre om tauhjelp? Finnes det noen firmaer som kan være behjhelpelig med sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Er det en redningsskøyte i nærheten ? Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Ja, men tviler på at de er behjelpelig når det ikke er en akutt situasjon og distansen ca 125 NM Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Huff ja, det var jo lenger enn jeg trodde..... Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Kjørte Alo'n fra Risør og hjem med 5 hesters påhenger (Yamaha 2-takter). Trenger ikke rare kraften for å få en 28-foter opp i 5 knop, om det ikke er strøm og vind mitt imot. Men det er en forskjell på 30 nm i relativt beskyttet farvann i begynnelsen av juni, og 125 nm i det som kan være ugjestmildt i oktober. Redigert 15.Oktober.2014 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
TMe Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Hva med å få hjelp til å taue båten ut i åpent farvann og seile frem til Alta. Få noen i Alta til å møte deg og taue inni havna. Regner med at båten er seilbar og at du har kunnskaper om seiling. Redigert 15.Oktober.2014 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Motorbrakett fra Biltema tåler visst opp til 15 hk. http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Motorfeste-250063/ Dersom du har en plan flate på hekken, bør den være enkel å montere. Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Har vært inne på muligheten der. Men det blir nok for mørkt og kaldt(troms/finnmark) for å gjøre noe slik alene. I tillegg til uvissheten ang tidsforbruket, trur jeg at det ikke er noe alternativ. Fjordene her er også relativt lange Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Er helt kurrant å seile en 28 foter uten motor. Det har folk gjort i alle år (før 2000). På 90 tallet hadde vi en like stor båt vi ikke fikk somlet oss til å montere motorfeste på en hel sommer. 5 hk påhenger holder til ut og inn av havn, funker ikke i mye vind og bølger, men da kan du seile. Kjøp en 5 hk påhenger med lang stamme og sett av en helg så er du hjemme. I fjorder kan du fint seile alene i mørke (ok, min risikovurdering er litt utenfor normalen). Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Det er jo som sagt en mulighet, men er det noen som har litt info om det litt lettere alternativet? :) Pris/framgangsmåte for vraking? Evt. leie noen firmaer til å slepe båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.