Jump to content

Maxi 84, motorhavari (MD7a) 125 nm hjemmefra. Hvilke alt. har jeg?

maxi84aa

Recommended Posts

Hei. Sitter i et lite dilemma fortiden. I sommer fikk vi feil på motoren på seilbåten. Fikk vite i dag at motoren mest sannsynlig har blitt kilt og at den må byttes, fikk pris på dette 125k noe som er totalt uaktuelt å bruke på denne gamle båten. Problemet er at båten er ligger til kai hos en marina som ligger et godt stykke unna hjemplassen min og de sier at den må bort derfra nå, og uten motor kan jo dette bli et problem.

Noen som har forslag for hva man kan gjøre? Hvordan er reglene/kostnadene for å vrake en båt?

Føler jeg har disse mulighetene:
- Kjøpe en billig påhengsmotor og kjøre hjem (30timer)
- Flytte båten lokalt, og ligge på anker en eller annen plass over vinteren
- Ta båten ut på fjorden og synke den
- Prøve å selge den (må bli gjort i løpet av 2-3 dager)
- Få noen (om det finnes selvskaper som sleper båter til sjøs) til å slepe båten hjem

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Motorstopp hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Om du først vil vrake den, så kan du jo heller ta å bruke gi-bort på finn.

Alternativet er om det finnes kommunale marinaer i umiddelbar nærhet, da kan du bare lagre den på land der, bare ta med krybba di bort dit.

Kjøpe en påhengsmotor kan nok være et greit alternativ. Deler av strekningen kan jo seiles og motordrift må jo ikke være i 30 timer?

Ville også si at alternativ 1 og 4 på lista di var det jeg ville gått for.

Men man behøver ikke nødvendigvis ta diagnosen på motoren helt alvorlig. Hvis noen ville innbille meg at motoren i båten var bare å kaste og eneste alternativ koster 125000, så hadde jeg ikke funnet en så unyansert anskuelse særlig tillitsvekkende. For å unngå å gjøre noe overilt, så hadde jeg gjort som andre foreslår kjøpt (eller lånt?) en påhenger og fått båten hjemover. Andre tiltak (som salg) kan man evt gjøre parallelt med det, men hvis du ikke begynner flyttingen selv, så kommer du fort i en tidsnød som kjøper bruker mot deg. Dersom salg ikke går iorden, så går det jo an å få en annen vurdering av motoren når du har fått den hjem.

Redigert av Grimme Elling (see edit history)

Trur man ville fått motoren i orden for en rimelig penge om man hadde hatt tid til å skrudd på den. Antar at marinaen som den ligger hos nå vil ha den vekk derfra før fredagen før de begynner å kreve evt leie for å ligg til kai hos dem. Noen som har tips om dem mest effektive plassen for slag av båt? Finn.no`?

VP MD7a. Mekanikeren var sikker på at det var dieselpumpen som var gått (Fikk ikke drivstoff til sylindret) så den ble sendt inn til undersøkelse. Nå er undersøkelsen ferdig og det visste seg at pumpa var i orden, nå mener han at motoren ikke har kompresjon og må byttes.

Opphavet til havariet:

Vi fikk noe trøbbel med vannpumpen dagen tidligere (motoren ble varm). Vi fikk ordenet pumpen og kjørte i ca 10 timer videre denne dagen uten at motoren ble unormal varm. Vi ankom en kai hvor vi lå i to dager. Da vi skulle starte båten kom det ikke drivstoff til sylindret og vi ble stående.

Kjørte Alo'n fra Risør og hjem med 5 hesters påhenger (Yamaha 2-takter). Trenger ikke rare kraften for å få en 28-foter opp i 5 knop, om det ikke er strøm og vind mitt imot.

Men det er en forskjell på 30 nm i relativt beskyttet farvann i begynnelsen av juni, og 125 nm i det som kan være ugjestmildt i oktober.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Er helt kurrant å seile en 28 foter uten motor. Det har folk gjort i alle år (før 2000). På 90 tallet hadde vi en like stor båt vi ikke fikk somlet oss til å montere motorfeste på en hel sommer. 5 hk påhenger holder til ut og inn av havn, funker ikke i mye vind og bølger, men da kan du seile. Kjøp en 5 hk påhenger med lang stamme og sett av en helg så er du hjemme. I fjorder kan du fint seile alene i mørke (ok, min risikovurdering er litt utenfor normalen).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...