Jump to content

Maxi 84, motorhavari (MD7a) 125 nm hjemmefra. Hvilke alt. har jeg?

maxi84aa

Recommended Posts

Skjønner ikke helt hva som er problemet. Enten kan du få verkstedet til å sette inn en gammel motor av samme modell. Et slikt motorbytte bør de kunne gjøre på en dag hvis den som settes inn er lik. Alternativ to er å hive på en påhengsmotor, vente på en god værmelding og komme seg avgårde. Hvis du ikke har noe interesse av å beholde båten kan du jo like gjerne gi den bort eller selge billig. Skal du beholde den så er uansett et varmeapparat en selvfølge i deres strøk. Investerer du i det (hvis du ikke har det fra før) er det ikke noe problem å ta båten videre. Har selv seilt masse midtvinters. Det er flott så lenge en har varme klær og velfungerende varmeapparat. Jeg installete forøvrig nylig en 16 hk craftsman i en maxi Fenix. Det tok ca. 35 timer og sluttretningen (inkludert belgskifte) kom på under 100000 inkl. arbeid, motor og deler. 125000 for ny motor høres veldig mye ut

Synes feilsøkingen til verkstedet virker noe snodig. Først mener de at dieselpumpen er gått fordi motoren ikke får diesel. Når den er sjekket ut og funnet i orden så mener de plutselig at motoren ikke får diesel fordi den har lav kompresjon??? Jeg ville vel anbefale deg å få sjekket dette på et annet verksted. Hvis motoren ikke starter grunnet mangel på diesel så må man jo begynne å feilsøke drivstoffsystemet først. Bytt filtrene, kanskje er det ikke mer som skal til. Hvis det ikke virker så sjekk om den trekker luft. Høres for meg ut som om det kun er en bagatell som gjør at den ikke går, og jeg hadde ihvertfall ikke stolt på det verkstedet...

Det er jo ikke slik at motoren ikke får diesel ved dårlig/lav kompresjon. Så lenge motoren sviver rundt og "stopperen" ikke står

inne får den diesel (fødepumpen kan selvfølgelig være defekt og tette dieselfilter etc)

Dårlig komperesjon vil i så tilfelle gjøre den tungstartet/ikke start.

Et annet forslag: få med deg en motorkyndig, reis ned i båten og ta en skikkelig gjennomgang av motoren. Ta ikke det verkstedet

kommer med, for gitt.

Vraking kan da vel ikke være noe alternativ før alt annet er prøvd?

Verkstedet var ikke særlig villig til å gi meg en fast pris på arbeidet ved bytte av en gammel motor. Og siden de nå skal ha rundt 15000,- for en undersøkelse (rask kontroll over motoren/skur løs dieselpunmpen/sende den inn til et annet verksted for viderekontroll) som tok 3mnd er ikke jeg videre så veldig interessert i å la dem jobbe videre med den.

Kan godt tenke meg å beholde båten. Men her i Tromsø har jeg ikke båtplass og vil mest sannsylig ikke få det innen båten må bort fra marinaen. Har brukt kvelden på å lete opp småbåthavner og prøvd å sjekke mulighetene for vinteropplagring uten hell. Synes også båten blir for liten til at man skal legge for mye penger i en langvarig investering. Derfor ser jeg på alternativene for å få den opp til Alta uten å bruke for mye penger på den.

Ang. feilsøkingen så var svaret helt klart i dag: "Den hadde overhodet ikke komprisson". Synes selv det var veldig rart at de da sa for 3mnd siden at måtte være dieselpumpen som var gått og at den måtte undersøkes. Men så er det jo de som er ekspertene.

Jeg synes værtfall det er dårlig gjort å måtte vente 3mnd for en kontroll av en dieselpumpe. I tillegg nevnte vi flere ganger til mekanikeren i sommer om han trudde det kunne være kompreson/varmkjiling, men det sa han var svært usansynlig. Og nu er det plutselig overhodet ikke kompreson på motoren, det må han jo ha kunnet sett før han skrudde av dieselpumnpen.

Ja dette høres meget merkelig ut. Er jo en bitteliten forskjell om det er dieselpumpa eller ikke komp som er feilen.

Så vidt jeg vet er det dekomp. mekanisme på denne. Er ikke så enkelt at denne har satt seg i åpen stilling?

Vil lav kompreson føre til at det ikke kommer eksos ut når man prøver å starte? Da vi ikke fikk start, var det ikke antydning til diesel/eksos lukt fra motoren og dysene gav ingen diesel.

Hvordan sjekket dere at det ikke kom diesel fra dysene?

Punkt 15 på side 8 her er en hendel: http://www.bluemoment.com/manuals/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop.pdf

Hendelen vries over, og det blir null komp. Man vrir på starteren og får fart på motoren. Imens motoren snurrer slåes

hendelen tilbake og motoren starter. Mye mulig at denne motoren kan sveives i gang og da vil dekompen gjøre motoren

lettere å sveive og da igjen lettere å starte. Ikke så lett å forklare :worry:

Redigert av SoBo (see edit history)

Hva med å sende den som stykkgods på fraktebåt? Er nok små kystfraktere som tar med seg slikt, har kraftige dekkskraner og krybber ombord. Mulig du må ned med masta, men ikke sikkert. Eneste som trengs er å få buksert båten skutelangs frakteren, og om du ikke har båt-venner i Tromsø så kan RS sannsynlig hjelpe med dette. Er den enkleste og sikreste måten jeg vet om å frakte båt på.

Eg har erfaring frå ein granada 27 med 9.9 på hekken, maxien er rett nok eit tonn tyngre. På flatt vatn var den overmotorisert. Det gjekk for det meste greit, men stampande motsjø likte eg ikkje. Då vart det tydeleg at propellen var for liten. Sidan motoren var montert såpass langt akter, skulle det overraskande lite bevegelse til i båten før propellen kom nær, eller delvis braut vassflata.
Eg segla slik ein heil sesong - det lengstre strekket var frå sør til nord i Hordaland i løpet av ein morgon/formiddag, delvis utaskjærs.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...