TMe Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Kanskje du kan leie inn Jarle Andhøy? Han har vært ute en vinternatt før og tar gjerne utfordringen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Skjønner ikke helt hva som er problemet. Enten kan du få verkstedet til å sette inn en gammel motor av samme modell. Et slikt motorbytte bør de kunne gjøre på en dag hvis den som settes inn er lik. Alternativ to er å hive på en påhengsmotor, vente på en god værmelding og komme seg avgårde. Hvis du ikke har noe interesse av å beholde båten kan du jo like gjerne gi den bort eller selge billig. Skal du beholde den så er uansett et varmeapparat en selvfølge i deres strøk. Investerer du i det (hvis du ikke har det fra før) er det ikke noe problem å ta båten videre. Har selv seilt masse midtvinters. Det er flott så lenge en har varme klær og velfungerende varmeapparat. Jeg installete forøvrig nylig en 16 hk craftsman i en maxi Fenix. Det tok ca. 35 timer og sluttretningen (inkludert belgskifte) kom på under 100000 inkl. arbeid, motor og deler. 125000 for ny motor høres veldig mye ut Sitér dette innlegget Link to post
Leokr Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Synes feilsøkingen til verkstedet virker noe snodig. Først mener de at dieselpumpen er gått fordi motoren ikke får diesel. Når den er sjekket ut og funnet i orden så mener de plutselig at motoren ikke får diesel fordi den har lav kompresjon??? Jeg ville vel anbefale deg å få sjekket dette på et annet verksted. Hvis motoren ikke starter grunnet mangel på diesel så må man jo begynne å feilsøke drivstoffsystemet først. Bytt filtrene, kanskje er det ikke mer som skal til. Hvis det ikke virker så sjekk om den trekker luft. Høres for meg ut som om det kun er en bagatell som gjør at den ikke går, og jeg hadde ihvertfall ikke stolt på det verkstedet... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Det er jo ikke slik at motoren ikke får diesel ved dårlig/lav kompresjon. Så lenge motoren sviver rundt og "stopperen" ikke står inne får den diesel (fødepumpen kan selvfølgelig være defekt og tette dieselfilter etc) Dårlig komperesjon vil i så tilfelle gjøre den tungstartet/ikke start. Et annet forslag: få med deg en motorkyndig, reis ned i båten og ta en skikkelig gjennomgang av motoren. Ta ikke det verkstedet kommer med, for gitt. Vraking kan da vel ikke være noe alternativ før alt annet er prøvd? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kallethekid Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Du virker ikke veldig begeistret for båten. Hvis den ikke er i veldig dårlig stand er vel dette en kurant båt å selge? Hvorfor vurderer du å vrake den? Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Verkstedet var ikke særlig villig til å gi meg en fast pris på arbeidet ved bytte av en gammel motor. Og siden de nå skal ha rundt 15000,- for en undersøkelse (rask kontroll over motoren/skur løs dieselpunmpen/sende den inn til et annet verksted for viderekontroll) som tok 3mnd er ikke jeg videre så veldig interessert i å la dem jobbe videre med den. Kan godt tenke meg å beholde båten. Men her i Tromsø har jeg ikke båtplass og vil mest sannsylig ikke få det innen båten må bort fra marinaen. Har brukt kvelden på å lete opp småbåthavner og prøvd å sjekke mulighetene for vinteropplagring uten hell. Synes også båten blir for liten til at man skal legge for mye penger i en langvarig investering. Derfor ser jeg på alternativene for å få den opp til Alta uten å bruke for mye penger på den. Ang. feilsøkingen så var svaret helt klart i dag: "Den hadde overhodet ikke komprisson". Synes selv det var veldig rart at de da sa for 3mnd siden at måtte være dieselpumpen som var gått og at den måtte undersøkes. Men så er det jo de som er ekspertene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Dette verkstedet virker ikke seriøst. Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Jeg synes værtfall det er dårlig gjort å måtte vente 3mnd for en kontroll av en dieselpumpe. I tillegg nevnte vi flere ganger til mekanikeren i sommer om han trudde det kunne være kompreson/varmkjiling, men det sa han var svært usansynlig. Og nu er det plutselig overhodet ikke kompreson på motoren, det må han jo ha kunnet sett før han skrudde av dieselpumnpen. Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Vil lav kompreson føre til at det ikke kommer eksos ut når man prøver å starte? Da vi ikke fikk start, var det ikke antydning til diesel/eksos lukt fra motoren og dysene gav ingen diesel. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Ja dette høres meget merkelig ut. Er jo en bitteliten forskjell om det er dieselpumpa eller ikke komp som er feilen. Så vidt jeg vet er det dekomp. mekanisme på denne. Er ikke så enkelt at denne har satt seg i åpen stilling? Vil lav kompreson føre til at det ikke kommer eksos ut når man prøver å starte? Da vi ikke fikk start, var det ikke antydning til diesel/eksos lukt fra motoren og dysene gav ingen diesel. Hvordan sjekket dere at det ikke kom diesel fra dysene? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Mekanikeren skudde opp dysene og prøvde å starte. Det var ikke noe trykk der. Motoren funket helt fint når vi kom til kai, men når vi skulle dra to dager senere var alt dødt. Hva er dekomp? Kan feil på det elektriske anlegget ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Om båten ellers er i god stand med gode seil, så kjøper eller låner du deg en langstammet motor , monterer feste og tar den med opp til Alta til helgen om været er godt. Hiv deg rundt, få båten hjem :) og ikke minst, lag en hentetråd. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Punkt 15 på side 8 her er en hendel: http://www.bluemoment.com/manuals/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop.pdf Hendelen vries over, og det blir null komp. Man vrir på starteren og får fart på motoren. Imens motoren snurrer slåes hendelen tilbake og motoren starter. Mye mulig at denne motoren kan sveives i gang og da vil dekompen gjøre motoren lettere å sveive og da igjen lettere å starte. Ikke så lett å forklare Redigert 15.Oktober.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Skjønner hva du mener, og det er nok ikke dekompen. Kan jo være at mekanikeren nå har glemt den siden han mener det ikke var komp på motoren selv om det burde være usansynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Hei! Sjå IM Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Leokr Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Hvorfor ikke konsentrere deg om å fikse dieseltilførselen først? Det er jo det enkleste og siden motoren gikk helt fint når du la til så er det garantert ikke null i komp... Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Har byttet dieselfilter og skiftet ut noen av slangene uten resultat... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Og dieselsystemet ble luftet skikkelig? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maxi84aa Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Det skal være luftet ordentlig ja. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Hva med å sende den som stykkgods på fraktebåt? Er nok små kystfraktere som tar med seg slikt, har kraftige dekkskraner og krybber ombord. Mulig du må ned med masta, men ikke sikkert. Eneste som trengs er å få buksert båten skutelangs frakteren, og om du ikke har båt-venner i Tromsø så kan RS sannsynlig hjelpe med dette. Er den enkleste og sikreste måten jeg vet om å frakte båt på. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik M Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Send den hjem med lastebil. Sitér dette innlegget Link to post
maxi84aa Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Har lagt den ut for slag på finn nå. Blir å prøve å selge den, om det ikke blir noe av så monterer jeg påhenger og starter oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik M Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Du burde ta minimum en 9,9hk, da båten din veier litt og du kan forvente deg litt sjø. Husk det blir fort mørkt, så du burde stake deg ut noen havner eller steder du kan ankre opp for kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Forstår fortsatt ikke at du ikke kan seile. Mangler seilene kanskje siden det må brukes motor? Eller mangler du kvalifisert mannskap? Påhenger er greit når man skal ut og inn av havn, men der må vel også være mulig å få litt slepehjelp. Har du vurdert å høre med fiskeflåten om du kan få slep? Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Eg har erfaring frå ein granada 27 med 9.9 på hekken, maxien er rett nok eit tonn tyngre. På flatt vatn var den overmotorisert. Det gjekk for det meste greit, men stampande motsjø likte eg ikkje. Då vart det tydeleg at propellen var for liten. Sidan motoren var montert såpass langt akter, skulle det overraskande lite bevegelse til i båten før propellen kom nær, eller delvis braut vassflata.Eg segla slik ein heil sesong - det lengstre strekket var frå sør til nord i Hordaland i løpet av ein morgon/formiddag, delvis utaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.