Jonas78 Startet 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2014 Se artikkel på TU.no, om disse batteriene som kanskje kommer på markedet om to år, kan det bety en rimelig forbedret batteribank i de fleste båter, man slipper løsninger som EFOY og annet om man kan lade batteriene opp så raskt. http://www.tu.no/industri/2014/10/14/ny-batteriteknologi-skal-kunne-lade-en-elbil-pa-15-minutter Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
kjetillunde Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Det er bedre med høyere energitetthet på batteriene slik at de varer lengre mellom hver lading. En så kraftig lading vil legge et stort press på strømnettet. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 15.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Jeg tenker mer på hvor fort man kan lade ved å bruke motoren. Det er slutt på å røyklegge nabobåtene en time om man kan lade med en kraftig dynamo i 10-15 minutter og ha 70-90 prosent ila den tiden... Poenget her er vel at man kan ha en stor batteribank (høy energitetthet?) og få ladet denne raskt... Redigert 15.Oktober.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
klk Svart 15.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2014 Du må nok ha et vannvittig kraftig ladeanlegg for å putte på 4 - 500ah i løpet av 10 minutter. Spørs om hovedmotoren klarer å dra dette Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Dette kapasitet i strømnettet er alt et problem mange steder, og det på grunn av noen Tesla.. Dette gjelder spesielt litt utenfor allfarvei.. Men bra med "ny" teknologi innen batterier Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ida Marie III Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Bare flott at det kommer ny og forbedret teknologi på markedet, det vil nok komme oss båteiere til gode på sikt.. Og det blir nok ikke siste revolusjon på batteri fronten... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 (redigert) Enig at det er bra med "ny" batteri teknologi. Men denne teknologien blir kanskje mer egnet til mindre applikasjoner som mobil, pc, ipad osv. Redigert 16.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 (redigert) Dette må vel være det optimale langs kyst-Norge: http://www.dinside.no/930869/denne-bilen-gaar-paa-saltvann Når man konverterer denne teknologien til båtmotor, har man vel skapt en evighetsmaskin Kan tro madammen blir glad når hun forstår at tre ukers sommerferie i båt faktisk betyr at man skal gå for motor i tre uker. Blir kjekt med autopilot... Redigert 16.Oktober.2014 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.