v90 Startet 15.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2014 Har blitt lykkelig eier av en Riviera 925 FB -04 mod, med Volvo Penta D6 310A-A og DPH drev. Storfornøyd med båten så langt, Har hatt den i to måneder nå. Jeg har fått tak i ett 4" EVC display som jeg vil koble opp mot motoren. Displayet har delenummer 3819732 sw v.2.61. Er det noen som har erfaring med ettermontering av et slikt display. Hvis det tilkobles etter manualen som fulgte med displayet og kjører autokonfigurering, vil alt fungere da? Vil det være behov for noen SW oppdatering? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Jeg har sådanne instrumenter på mine D6-310 A-A fra 04. Mener at det er tydeligt beskrevet i det store installationsdiagram hvordan det skal kables. Der er et splitkabel på en af udgangene fra HCU'en mener jeg. Tjek installationstegningen. Jeg er ret sikker på at du finder den på nettet et sted. Mener ikke der er behov for nogen sw opdatering. Men du får ikke så mange data ind som på senere modeller af EVC. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Du må kjøre en spesiell prosedyre på EVC panelet for å få lastet inn VPs software i instrumentet. Jeg husker ikke knappekombinasjonen jeg fikk fra BP verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Takk for svar. Jeg er kjennt med denne prosedyren for at systemet skal finne alle enheter som den er tilkoblet. Installasjons tegning fulgte med displayet. Fint at det ikke er behov for sw oppdatering, Volvo verksted ligger et stykke unna der hvor jeg bor. MajorAndy det ser ut for at vi har samme motor, lurer på om du får fra ror indikator verdien på displayet hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Nej, jeg får ikke rorindikator på EVC. Men har det på autopiloten. Men jeg har ikke nmea ind på instrumentet. Det kræver en nmea gateway som jeg ikke har. Derfor har jeg heller ikke forbrug pr. NM. Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 OK Jeg hadde en mistanke om det. Jeg har planer om å montere autopilot selv etterhvert. Det står nå en Simrad CE44 med slave på FB. Planlegger å invistere i ny plotter med radar, autopilot, og NMEA nettverk. Hvilket merke er det anbefalt velge da.? Noen som har gode erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Jeg har gjort netop dette. Havde en CA-44 (ikke CX som i trådens navn) men CE, CA og CX er vist grundlæggende samme plotter. Du kan læse om min rejse her: https://baatplassen.no/i/topic/78571-opgradering-af-simrad-cx44-system-til/ Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 (redigert) Løfter denne. Takk MajorAndy Som nevnt tidligere i tråden holder jeg på med og montere EVC display til men D6-310-A Kabelen som fulgte med displayet var til EVC-B2 eller senere, 6-pin plugg til HCU. Jeg har EVC-A med 12 pin plugg på HCU. Ny Y-splitt kabel og endemotstand koster over 5 høvdinger!!!!! Vanvittig for noen lednigsstumper!! Jeg har fått tak i 12-pin Deutsch plugg og skjema som viser posisjonene på pinnene på HCUèn Men det skal være en endemotstand til CAN-bussen på Y-splitt. Den mangler jeg. Uten den mister jeg forbindeles til dispalyet. Spørsmål: Er det noen som vet hvilken verdi det skal være på den endemotstanden.? Noen som har en slik motstan og evt kan måle? Redigert 18.Januar.2015 av v90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 CAN & Profibus standard termineringsmotstand er 120ohm, tviler på at VP har funnet opp noe eget her ;) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Jeg vet lite om CAN bus.. Men har nylig montert noe utstyr med profibus på jobb. Disse kontaktene hadde innebygd endemotstand som man kunne skru av og på. Kanskje dette systemet har noe liknende. Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Googlet litt og fant ut at det stemmer det som Kaffelars skriver. 120 ohm er en standarisert verdi for CAN bus loop. Jeg har spurt en Volvo Penta Mekanikker og han sier 30ohm. Han hørtes litt usikker ut så vet ikke helt om det stemmer. Om noen har en slik ende motstand tilkoblet på sitt system, (montert som en plugg eller kontakt). Og kunne målt den med ett ohmmeter så hadde jeg hvert helt sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.