Jump to content

Moonlight dekksluke lekker


mentor70

Recommended Posts

Jeg har en moonlight dekksluke av typen på bildet under. Jeg ser at det lekker noe vann inn igjennom pakningen som er festet på selve luken. Dvs at vannet trenger inn imellom alu-profilen som sitter fast i taket, og selve luken. Luken er 13 år gammel, så jeg tror kanskje at pakningen begynner å bli gammel og ikke tetter tilstrekkelig lengre. Det kommer kun noen få dråper inn når det har regnet sammenhengende i mange timer, så lekkasjen er ikke stor.

 

Er det noen som vet om pakningen kan byttes, hvor man får kjøpt ny pakning, og om det er noe spesielt man bør tenke på når man bytter den?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Smør pakningen inn med Silicon stift ( slik man bruker på dørlister bil)

Er du sikker på at det er pakningen som lekker? På min båt var det en eller annen sau som hadde presset/ skubbet direkte på glasset slikt at det hadde løsnet i limingen på et hjørne. Det så tilsynelatende ut som lekkasjen kom fra pakningen, men da jeg presset litt rundt kanten på vinduet så jeg det var løst i et hjørne.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg har nå funnet ut at lekkasjen er mellom alu-rammen og glassfiberen. Jeg tror derfor at jeg skal løsne litt på alu-rammen slik at jeg får løftet den noe, og fylt sicaflex under rammen. Noen som har noen erfaringer med det? Kan de innvendige plastdelene lett ryke?

Link to post
Share on other sites

Reparerte en av lukene våre, Ertec skyveluke med lignende design på alu glasskarmen, med Sikaflex 521 FC, og det har holdt godt de siste månedene, og er helt usynlig. 

Her var lekkasjen mellom glass og ramme, der glasset ligger i en L-formet gummilist som hadde et slags svakt, transparent klebemateriale i bunnen der glasset ligger.

Til å begynne med så det ut som vannlekkasjen var fra selve ytterkarmen mot glassfiberen, da det var her vannet fant veien ned iblant, men det fulgte glasset og gummilisten med en kappillæreffekt.

Var vanskelig å lokalisere i starten, da det bare avogtil var en dråpe som kom fra lukekarmen.

Ved demontering av luka, var det greit å presse glasset løst fra gummilisten de resterende plassene det hang fast, avfette godt og legge et tynt strøk med 521. Lot herde over natten i press med 8 hobby/fjærklemmer og glasset satt som støpt. Ingen drypp eller kondens i lukekarmen etter dette :smiley:

 

Ed. 15 år gammel luke, men god som ny nå etter liming, rens av ruller, glidere og en lett runde med vaselin.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...