Jump to content

Ny dynamo - feil turtall


bjoris

Recommended Posts

Dynamoen stod bom fast på min fars TMD 22 (det hadde dryppet vann som når det traff dørken hadde sprutet på dynamoen).

 

Kjedelig, men vi fikk tak i en uorginal dynamo til 1500 kr og denne passet perfekt og var også kraftigere enn den originale, men så fikk vi altså altfor høyt turtall på instrumentet når den var montert. 1050 når motoren går på tomgang (det riktige er ca 800). På marsjfart viser den ca 4200 og da tror jeg vi går med ca 3300-3500. På fult fikk den 4400 før og nå ødlegges vel turtelleren om vi gir full pinne...

 

Aner ikke hvordan vi kan løse dette, tenkte jeg skulle høre her litt før vi går tilbake til Volvo som solgte den uorginale dynamoen.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på baksiden av turtelleren så har du nok en justeringsskrue der. Juster denne på tomgang til du kommer ned på normalt turtall, og sjekk deretter at max turtall stemmer med slik det var før. Tror ikke dynamoen tar skade av å gå litt fortere enn før. Eventuelt¨så går det jo an å flytte over reimskiven fra den gamle dynamoen, da burde det bli akkurat som før.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svaret, det var jo veldig logisk og helt sikkert det som er problemet. Har ikke fått sjekket. Tror vi skal bytte over reimhjulet da denne motoren går med et fælt turtall så litt lavere fart på dynamoen skader nok ikke...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tror vi skal bytte over reimhjulet da denne motoren går med et fælt turtall så litt lavere fart på dynamoen skader nok ikke...

Nei det skader helt sikkert ikke, men tenk litt på ditt eget bruksmønster før du skifter.

Bruker du motoren stort sett på høy omdreining, eller går du oftere med ganske lav omdreining?

Hvis du ofte går med lav omdreining på motoren kan det være en fordel å "geare opp" generatoren litt, da vil den nemlig lade bedre og en større del av tiden.

 

Bare som en tanke . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis du ofte går med lav omdreining på motoren kan det være en fordel å "geare opp" generatoren litt, da vil den nemlig lade bedre og en større del av tiden.

 

Bare som en tanke . . . .

Og den tanken er ikke "bare".

 

Se litt på data og kurve for standardgeneratoren for en Yanmar 4JHE motor nedenfor. Den begynner faktisk ikke å gi noe ut før over 1000RPM. Og for å få ordentlig trøkk" ut av den må en over 4-5000RPM (turtall på generator altså, ikke motoren). Og ser en på dataene kan en godt kjøre denne generatoren helt opp til 9000RPM.

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og den tanken er ikke "bare".

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lars H.

 

Nei, jeg visste godt at tanken ikke var "bare" - det var bare min sedvanlige beskjedenhet som fikk meg til å velge en så forbeholden formulering :wink::wink:

 

Noe annet som man kan lese ut av kurvene dine er at selv om generatoren gir full spenning ved ca 1600 rpm, så må den helt opp i 4000 rpm før den er i stand til å gi full strøm. Fra den tiden jeg arbeidet på vikleverksted vet jeg mange som lurte seg selv på grunn av dette forholdet - og det var enda mer utpreget på de gamle likestrømsdynamoene som ble brukt den gangen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

På enkelte turtellere, f.eks Faria, er dt to innstillinger for å få den til å vise riktig turtall. En grovinnstilling som går i step, og hvor det er gitt en formel for å beregne riktig innstilling, og en kontinuerlig fininnstilling for å justere seg inn innen riktig grovområde. I formelen for grovinnstilling var det en del elementer jeg ikke fant ut av. Det jeg gjorde var å la motoren gå med et kjent turtall, målt med stroboskop, så endre grovinnstilling til jeg kom i nærheten av riktig turtall og tilslutt fininnstille turtallet. Det fungerte greit. Stroboskop fikk jeg låne av en hobbymekaniker som mekker på biler.

 

Vega

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...