bjoris Startet 25.April.2005 Del på Facebook Startet 25.April.2005 Dynamoen stod bom fast på min fars TMD 22 (det hadde dryppet vann som når det traff dørken hadde sprutet på dynamoen). Kjedelig, men vi fikk tak i en uorginal dynamo til 1500 kr og denne passet perfekt og var også kraftigere enn den originale, men så fikk vi altså altfor høyt turtall på instrumentet når den var montert. 1050 når motoren går på tomgang (det riktige er ca 800). På marsjfart viser den ca 4200 og da tror jeg vi går med ca 3300-3500. På fult fikk den 4400 før og nå ødlegges vel turtelleren om vi gir full pinne... Aner ikke hvordan vi kan løse dette, tenkte jeg skulle høre her litt før vi går tilbake til Volvo som solgte den uorginale dynamoen. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Hvis du ser på baksiden av turtelleren så har du nok en justeringsskrue der. Juster denne på tomgang til du kommer ned på normalt turtall, og sjekk deretter at max turtall stemmer med slik det var før. Tror ikke dynamoen tar skade av å gå litt fortere enn før. Eventuelt¨så går det jo an å flytte over reimskiven fra den gamle dynamoen, da burde det bli akkurat som før. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjoris Svart 26.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2005 Takk for svaret, det var jo veldig logisk og helt sikkert det som er problemet. Har ikke fått sjekket. Tror vi skal bytte over reimhjulet da denne motoren går med et fælt turtall så litt lavere fart på dynamoen skader nok ikke... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
JRK Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Hei, Er rimelig sikker på at du ikke får ødelagt turtelleren, uansett hva som skjer med turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Tror vi skal bytte over reimhjulet da denne motoren går med et fælt turtall så litt lavere fart på dynamoen skader nok ikke... Nei det skader helt sikkert ikke, men tenk litt på ditt eget bruksmønster før du skifter. Bruker du motoren stort sett på høy omdreining, eller går du oftere med ganske lav omdreining? Hvis du ofte går med lav omdreining på motoren kan det være en fordel å "geare opp" generatoren litt, da vil den nemlig lade bedre og en større del av tiden. Bare som en tanke . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Hvis du ofte går med lav omdreining på motoren kan det være en fordel å "geare opp" generatoren litt, da vil den nemlig lade bedre og en større del av tiden. Bare som en tanke . . . . Og den tanken er ikke "bare". Se litt på data og kurve for standardgeneratoren for en Yanmar 4JHE motor nedenfor. Den begynner faktisk ikke å gi noe ut før over 1000RPM. Og for å få ordentlig trøkk" ut av den må en over 4-5000RPM (turtall på generator altså, ikke motoren). Og ser en på dataene kan en godt kjøre denne generatoren helt opp til 9000RPM. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Og den tanken er ikke "bare". Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Hei Lars H. Nei, jeg visste godt at tanken ikke var "bare" - det var bare min sedvanlige beskjedenhet som fikk meg til å velge en så forbeholden formulering Noe annet som man kan lese ut av kurvene dine er at selv om generatoren gir full spenning ved ca 1600 rpm, så må den helt opp i 4000 rpm før den er i stand til å gi full strøm. Fra den tiden jeg arbeidet på vikleverksted vet jeg mange som lurte seg selv på grunn av dette forholdet - og det var enda mer utpreget på de gamle likestrømsdynamoene som ble brukt den gangen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vega Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 På enkelte turtellere, f.eks Faria, er dt to innstillinger for å få den til å vise riktig turtall. En grovinnstilling som går i step, og hvor det er gitt en formel for å beregne riktig innstilling, og en kontinuerlig fininnstilling for å justere seg inn innen riktig grovområde. I formelen for grovinnstilling var det en del elementer jeg ikke fant ut av. Det jeg gjorde var å la motoren gå med et kjent turtall, målt med stroboskop, så endre grovinnstilling til jeg kom i nærheten av riktig turtall og tilslutt fininnstille turtallet. Det fungerte greit. Stroboskop fikk jeg låne av en hobbymekaniker som mekker på biler. Vega Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.