sjøulv Startet 25.April.2005 Del på Facebook Startet 25.April.2005 Var litt raskt ute og kjøpte vanlig stålplate til avstiving i kjølområdet på min gamle trebåt. Ser for meg at det vil bli ett evig mas å holde dette fri for rust, vet heller ikke best måte å behandle denne på. Er også veldig skeptisk mht korrosjon. det er stålnagler og klink i båten.Er det å anbefale å bruke rust- fritt først som sist? Trenger dette noen behandling som priming, maling ,bunnstoff?Vil det være ett pro- blem med korrosjon? Håper noen vet litt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
sjøulv Svart 28.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2005 Prøver igjen med spørsmål om bruk av metaller i båt. Er det noen som har erfaring/god greie på dette med bruk av metaller og hvordan de oppfører seg i forhold til hverandre i båt? Det er f.eks. sikkert visse forskjeller på rustfritt og syrefast? Skulle gjerne hatt en "barneskje i små porsjoner" med innføring i hvordan tenke med hensyn til dette?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Her er en liten innføring om rustfritt stål: Den vanligste kvaliteten er såkalt 18/8, dvs. stål som er legert (blandet) med ca 18%Crom og 8%Ni. I vanlig utgave angripes dette av kloret i sjøvann, men med tilsetning av litt molybden blir det også motstandsdyktig mot sjøvann og kalles da "syrefast". Vanlig brukte standardbetegnelser er: Svensk: Vanlig rustfritt: SIS 2333. Syrefast: SIS2343 Amerikansk: Vanlig rustfritt: SS 304. Syrefast: SS 316 I båt bør en alltid bruke syrefast kvalitet (2343 eller 316) (som er litt dyrere). Jeg ville ikke være redd for å bruke syrefast stål på en trebåt, forutsatt at det ikke festes direkte til andre metalldeler. Men her er det sikkert mange som har bedre erfaring enn meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
sjøulv Svart 29.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2005 takk for svar. Det blir unektelig flere forskjellige typer metaller i båt, og jeg tror at her er det lett å gå i feller dersom man ikke er 100% klar over evnen til ett metall å ta knekken på ett mer uedelt metall. Tenker jeg tar sjansen på å bruke vanlige stålplater til kjølavstiving, og satser på at jeg får eliminert faren for korrosjon ved bevisst bruk av sinkanoder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.