Jump to content

Lykkelige, ferske storbåt-eiere! (Bavaria 35 sport)


geirfunkel

Recommended Posts

Det står vel ikke noe om hva prisen på denne forsikringen(polisen) er, annet enn at forsikringsverdien for båt og motor må være over 150 lapper

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror Fjordgubbe mener at servicekostnadene er vanvittige. Han kan umulig mene forsikringa. 1400 kr pr.år. kan umulig være urimelig for forsikring mot maskinskade. Det har alle råd til.

 

Men, føler litt med trådstarter her. Alle burde gratulere med ny fin båt, og ikke dvele ved mulige servicekostnader.

Link to post
Share on other sites

Herlig!

 

Takker alle sammen for gratulasjoner og lykkeønskninger! Var i utgangspunktet en smule skeptisk til Bavaria, men føler det er ubegrunnet her, nå.. Veldig, veldig fornøyd :)

 

Sitter i båten, med varme, lys og radio.. regner og kaldt ute.. Fantastisk! (fortsatt på vannet)

 

Mye bra å ta med her, og har nå utført en del av det planlagte.. Anodene i motorene var for øvrig helt spist opp, så de byttes i morgen.

 

Har valgt å forsikre hos Codan, med motorforsikring som nevnt her.. totalt ca kr 7200,- i året.

 

Kommer til å sette bort inspeksjon og en "lett service" av drev til fagfolk, og det har en prislapp på ca kr 6000,- for begge drev.

 

Tusen takk også for nyttige og informative innlegg på tråden her.. kjør på ;)

Redigert av geirfunkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garanti er en ting. Forsikring er like aktuelt . Ingen grunn til å overlate vedlikeholdet til verksted hvis du selv kan gjøre det skikkelig. (Personlig gjør jeg unntak for registerreim.)

 

I forbindelse med tegning av forsikring på nyinnkjøpt båt fikk jeg spørsmål om jeg ville ha motorskadeforsikring for kr. 1400 pr år. Her et utdrag av maildialogen med forsikringsselskapet:

 

J: Takk for det. Er ikke motorskade uaktuelt på 8 år gammel motor uansett?

 

F: Motorskade gjelder helt til motor er 15 år!

 

J: Og da er kravet løpende vedlikehold/service på autorisert verksted?

Mekker en del selv ser du.....

 

F: I utgangspunktet er det ikke noe krav til at vedlikehold skal skje gjennom autorisert verksted, men at det forutsettes at båt og motor vedlikeholdes i forsvarlig stand.

Se utklipp av vilkår nedenfor.

 

Forsikringen omfatter ikke:

• Skade som skyldes varmegang i motor uansett årsak.

• Skade på seil, med mindre skaden har oppstått som følge av annen erstatningsmessig skade.

• At utenbordsmotor, ror eller propell er løsnet eller mistet, med mindre sikrede godtgjør at det skyldes støtning • Skade som skyldes, eller er en følge av snø, istyngde, frost og issprengning, eller berøring med is. Likevel erstattes skader forårsaket av berøring med is når båten ligger fortøyd i boblehavn tilhørende båtforening, marina o.l.

• Skade som sikrede eller den som er ansvarlig for båten har voldt forsettlig.

• Skade som sikrede eller den som er ansvarlig for båten har voldt ved grov uaktsomhet. Det avgjøres under hensyn til skyldgraden og omstendighetene for øvrig om selskapet skal betale noe og i tilfelle hvor mye.

• Skade som importør, selger eller reparatør er ansvarlig for. Fører ikke sikredes krav fram, og skaden ellers er erstatningsmessig, dekker selskapet likevel skaden.

• Skade som oppstår under trening eller deltakelse i hastighetsregatta for motorbåter.

• Skade som oppstår mens båten benyttes i yrke eller erverv.

• Den del av skaden som skyldes materialtretthet, råte, korrosjon eller annen tæring eller slitasje. Likevel erstattes følgeskaden hvis årsaken til skaden faller inn under pkt. 3 eller 4.

• Skade som er oppstått mens båten er utleid. Hvis det er avtalt og fremgår av forsikringsbeviset, omfatter forsikringen også skade som har oppstått mens båten er utleid. Denne utvidelsen gjelder kun båter inntil 20 fot og motorer inntil 50 hk.

• Avsavn eller tapt inntekt.

• Verdiforringelse.

• Tap av arbeidsfortjeneste.

• Skade som er oppstått på maskinell utrustning og fast montert tilbehør eldre enn 15 år, regnet fra dokumentert kjøps- eller første gangs monteringsdato som nytt. Hvis det ikke kan dokumenteres hvilken dag skaden/feilen oppstod, skal den anses som inntruffet den dagen skaden meldes selskapet.

• Skader som kommer inn under fabrikantens/leverandørens garanti eller serviceavtale.

Fører sikredes krav mot fabrikanten/leverandøren ikke frem, og skaden faller inn under de øvrige punkter i vilkårets punkt for maskinskadeforsikring, erstatter selskapet allikevel skaden. Selskapet overtar i så fall sikredes krav mot fabrikant/leverandør.

 

J: Da synes jeg det er en rimelig forsikring og tegner den. Takk.

 

 

F: Da er det lagt til og jeg sender ny forsikringsavtale på båten.

Hvilket selskap er dette

Link to post
Share on other sites

Trådstarter sier at verksted skal ha 16 lakser pr motor. Dette synes jeg er veldig mye.

 

Som båteier så er det viktig å finne et verksted eller mekanikker som:

- kan motoren

- bytter det som skal byttes når det skal byttes hverken mer eller mindre

- som kan kommunisere med båteieren

- fakturerer som avtalt

 

Det finnes flere gode verksteder og mekanikkere og det er lurt å identifisere dem og holde seg der. Hør litt med andre i området der du bor.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...