Jump to content

Hvilken motorisering/manøvreringsegenskaper har redningsskøyta?

Olepo

Recommended Posts

Da jeg jobbet med båten på opplagsplassen i dag fikk jeg se at redningsskøyta Sundt var på vei inn mot havna med et slep. Nysgjerrig som jeg er fulgte jeg litt med på de når de nærmet seg.

Før de gikk inn i havna ble havaristen lagt på siden av redningsskøyta for å kunne bugsere båten inn til brygga. De gikk deretter inn i havna og seg rolig inn mot gjestebrygga. De la seg paralellt med brygga med 2-3 meters avstand, og deretter så det fra min vinkel ut som om de beveget seg helt sidelengs inn mot brygga. Så ikke ut til at de brukte thrustere, så jeg ble litt nysgjerrig på hvordan de gjør en slik manøver. Er dette mulig med en vanlig dobbelinstallasjon?? Har de gode thrustere eller kanskje ips???

Redigert av Olepo (see edit history)

Dobble vanjetter på Sundt. Manuellt styrt så vidt jeg vet. Dvs ikke noe joystick og elektronikk som styrer jettene individuelt.

Utrolig manøvrerbart. Er vel egentlig bare begrenset av mannen bak spakene.

Bitteliten her inne var vel skipsfører på sundt. Han bidrar sikkert med førstehånds info om han ser tråden.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...